Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För/nackdelar att montera mindre kompressor i stor pump  (läst 2051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
Jag har haft funderingar på att montera en mindre kompressor i en gammal Thermia Duo 8 med panntubväxlare alternativt IVT 11kw med plattvärmeväxlare (oljud i kompressor). Anledningen är att jag jagat en liten pump men det är alltid någon som hunnit före mig, typ IVT 4kw då den skulle passa alldeles kanon till ett av mina hus då det är på 80m2 och 1-plan med ouppvärmd källare. Tilläggsisolerat i väggar, tak, energiglas och stora sektionsradiatorer samt golvvärme.
Jag har 4m till berg och 14m till grundvatten, (borrade egen vattenbrunn). Att jag vill ha en liten pump är att det blir en grund borra (60m aktivt) för det är där den stora utgiften sitter.

Jag har en massa delar liggande och kan byta lite hur som helst. Brinepumpen kan jag går ner några storlekar på då det blir en liten borra, men hur blir det med effektiviteten med stor kondensor och förångare? Köldmedium som finns att välja är R407c, R134a, R290 och R1270.

Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Effektiviteten med stor kondensor och förångare blir tummenupp

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
Det lÃ¥ter ju bra  :) . Men om jag skulle ta en kompressor frÃ¥n t ex en 4kW och sätta den i 11kw skulle det bli högre sluteffekt i 11kw-pumpen gentemot 4kw? Eller är det kapaciteten pÃ¥ kompressorn som bestämmer det punkt slut?
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Med kraftigt överdimmensionerade kondensor/förångare så kommer pumpen vara begränsande i kapacitet medans COP gynnas av dom stora ytorna som erbjuds i kondensor/evaporator.

med bättre COP innebär inte alltid att man får bättre värmekapacitet utan kapaciteten kan tom. bli något lägre just för att pumpen går så lätt och med mindre förluster (och mindre värme) eftersom du har mindre tryckskillnad.

maximal COP får du med R290 men mår bra att ha en suggasvärmväxlare med kondensatet så att du inte riskerar vätskeutfällning under kompression då marginalerna är små samt COP mår bra av det. R290 så kanske man tappar 5% av motsvarande R407C i kapacitet

med R1270 får du lite mer kapacitet (10% mer än R407C) och här behövs inte suggasvärmeväxlare då gasen hettar sig mer under kompression än propan, COP är sämre än propan men ändå bättre än R407C.

R134a så måste du ha större slagvolym för samma kapacitet då det är den i slutändan tillsammans med sugtrycket som bestämmer hur många kilo köldmedie som dras runt per tid och därmed kapacitet. Propan med suggasvärmeväxlare har lika till något bättre bättre COP än R134a utan suggasvärmeväxlare

R410A kompressor så är motorn stor relativt slagvolymen, R600a-pump så slagvolymen stor relativt motorstorleken, så man måste kolla även den detaljen att slagvolym, motor och använd gas samt tryckskillnad är något så när balanserad.

ha gärna kompressorvärmare som slÃ¥s pÃ¥ en god tid (flertal timmar) och koka ur delar av propanet ur oljan innan första kompressorstarten för säsongen dÃ¥ propan löser sig väldigt gärna i oljan och jäser gärna oljan när den startar och det hela är kallt, problem med propanmaskiner har ofta berott pÃ¥ att man inte har  riktig koll pÃ¥ oljan och dess flöde runt i systemet samt att man inte har tillräckligt med överhettning pÃ¥ suggasen.


 

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden

Hmm, ja det verkar ju vara mest ekonomiskt kortsiktigt och minst jobb med R1270 och R134a, sen går det ju att köra hög temp till tappvarmvatten med R134a. Men sen är jag ju väldigt positiv till R290 även om det ställer till för mig med suggasväxlare, för hur dimensionerar jag en sån? Ska jag använda koaxialväxlare eller plattis? Först funderade jag på att använda mig av hetgasväxlaren i Duon som suggasväxlare, men det är ju inte dumt med hetgasväxlare då pumpen blir liten och kommer gå en del plus att det kommer bli ett bubbelbad i kåken. Värmare på kompressorn, kan jag slippa den om jag låter pumpen stå för varmvattenberedningen? Eller räcker det bara innan första uppstart?
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Så länge kompressorn är betydligt varmare än evaporatorn så behövs inte någon vevhusvärmare - det är när allt står still och är jämnvarmt som det kan vara bra att värma kompressorn ett tag innan så att lite av propanet tycker att det är bättre att vila sig i den kallare evaporatorn.

en viss mängd köldmedel i oljan  tÃ¥l kompressorn (stÃ¥r ofta hur mycket hur mycket max laddning den fÃ¥r hantera utan Ã¥tgärd) men över detta sÃ¥ mÃ¥ste man göra nÃ¥got varav vevhusvärmare är en metod, större maskiner brukar ibland pumpa ned systemet och skicka in köldmediet i en tank och/eller fyller upp kondesorsidan, men innebär mer reglering och ventiler samt mÃ¥ste tänka pÃ¥ sÃ¥ att oljan inte samlar sig pÃ¥ fel ställe (i tanken) över tiden och sakta tömmer kompressorn pÃ¥ olja.

När det gäller suggasvärmeväxlaren sÃ¥ blir nog att prova och jag tror inte att det behövs mer än ett par decimeter parallella  rör ihoplödda efter längden mot varandra  eller koax-lösning för att höja suggasen dom 5-10 grader som behövs - man skall inte ha för mycket heller för dÃ¥ blir hetgasen kanske lite för varm - 30% överföring pÃ¥ suggasvärmeväxlaren ger ungefär 90 grader hetgas i en -5/+55 uppställning i coolpack och är nÃ¥gra hundradelars enhet COP effektivare än en R134a-fylld kompressor utan SGHX, medans med R407C skulle man tappa ca 0.15 enheter i COP.

R1270 är heller ingen dum gas och  COP är 0.05 bättre än R407C  och gÃ¥r 6 grader kallare (82.2 grader C) än R407C (88.6 grader C ) utan suggasvärmeväxlare och ca 0.1 bättre COP med suggasvärmeväxlare 30%, dock ger ca 98 C i hetgas i jämförelse med propan med ca 91 grader C i samma setup.

vill man producera massor av 75-gradig vatten i hetgasvärmeväxlaren utan suggasvärmeväxlare sÃ¥ är R1270 jämnbördigt med R407C medans propan ger ungefär halva  mängden och med suggasvärmeväxlare 30% sÃ¥ vinner även R1270 medans R290 hamna pÃ¥ samma nivÃ¥ som R407C utan värmeväxlare

suggasvärmeväxlare på R407C är ingen bra ide - blir lite för varm hetgas och även om man skulle prova så klår det inte R1270.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!