Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasigt expansionskärl?  (läst 25901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johanb2b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trasigt expansionskärl?
« skrivet: 07 januari 2012, 23:24:23 »
Har ett Luft/Vatten system med ett expansionskärl i källaren kopplat till mitt radiator/golvvärmesystem och det strular en del. Jag har sökt runt i forumet här då jag inte är någon mästare på detta, systemet var installerat (2006/2011) när jag köpte huset. Jag har varit i kontakt med förra ägaren men det känns inte hundra att vara på honom hela tiden.

Det sitter en tryckmätare på expansionskärlet som jag kikade på efter att jag märkte att radiatorerna på övervåningen var lite svalare. Jag luftade radiatorerna och fyllde på systemet men det funkar ändå inte. Jag får fylla på ett par gånger i veckan, det är bara några sekunder per påfyllning så går trycket från 0,5 till 1,5 (1,5 var max/lagom att fylla på till enligt tidigare ägare) Jag har testat att lufta alla radiatorer igen och fyllt på utan att det blir bättre. Jag har letat läckor men hittar inga.

Jag misstänker expansionskärlet som ser ut att vara från dackefejden efter att tittat runt på forumet.

Min frÃ¥ga är: om jag vill kolla lufttrycket i bilventilen som folk skriver om i forumet nÃ¥gon som vet vart den ska sitta pÃ¥ mitt kärl ett Flexcon 18/0,5? Sitter ett vitt plastlock under som jag försökte lossa men vÃ¥gar inte dra sÃ¥ hÃ¥rt sÃ¥ jag hittar ingen...? Och när jag sen hittat den är det bara att testa om det är luft i den och sen testa med min bilpump med mätare  pÃ¥? Och är det dÃ¥ 0,5 bar det ska vara?

Mitt expansionskärl:


Mvh Nybörjaren Johan

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2012, 23:38:00 »
Du skall inte dra loss locket. Vrid loss det som hatten på en däckventil. Locket är skruvat som en stor hatt alltså. Tryck sedan lätt på ventilstiftet. Kommer det vatten så är blåsan läck och du får det beskrivna fenomenet. Bara att byta
/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2012, 00:42:14 »
Ibland kan gängan på plastlocket vara lite trasigt, så skruva moturs (sett underifrån) och bänd lite försiktigt med en mejsel eller liknande så ska det komma ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2012, 07:34:48 »
Kan vara hål eller så är det för litet, 18 liter räcker inte långt med stora temperaturvariationer i systemet?
Visst kostar ett nytt exp.kärl men om du måste byta ta då nästa storlek
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad johanb2b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2012, 10:21:42 »
Tack för bra och snabba svar!

Jag var nere nu och skruvade bort det vita locket allt är lätt när man vet hur. Tryckte på ventilen och det kom direkt vatten inget luftpys. Hämtade en hink och tryckte ett tag bara för att se om det var kondens men det verkar inte vara så för jag har nu tappat ur 2-3dl vatten.

Så det blir till att byta alltså har ni någon att rekomendera för ett sånt jobb i Stockholms västra förorter? Vad kan man räkna med att ett sånt går på?

//Johan

Utloggad johanb2b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2012, 21:17:10 »
Fortfarande fyller jag på varje dygn. Har pratat med förra ägaren och han tror att det läcker/droppar någonstans men jag kan inte hitta något ställe. Jag har kollat alla rör o kopplingar i huset och nere i källaren. Lagt ut tidningar under kärl, pumpar mm. men det syns inget.

Min fundering är om det kan vara så att gummiblåsan i kärlet sakta trycks ihop mer och mer istället för att släppas ut i säkerhetsventilen efter varje påfyllning? Någon som har annat tips?

//Johan

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2012, 22:46:29 »
Du skrev tidigare att det kom bara vatten från bilventilen, ingen luft. Det betyder att du har bara vatten i burken, alltså ingen luft på ena sidan om gummiblåsan som kan reglera expansionen i det uppvärmda vattnet.
Om det inte kommer något vatten ur skvallerröret från övetryckssventilen i värmesystemet så måste det läcka på någo annat ställe på rören till ellementen.
/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2012, 22:50:57 »
Om gummiblåsan är trasig så är expansionskärlet fullt med vatten, och då har du inget fungerande expantionskärl. Då blir minsta tryckförändring (även en pytteliten påfyllning) snabbt synlig på manometern (det finns ingen luft som "flexar"/komprimeras).

Spekulation: Då borde också vattnet snabbt läcka ut genom säkerhetsventilen när det värms och trycket stiger (borde kunna stiga snabbt p g a inget expansionsutrymme), vilket gör att trycket sjunker (mycket) igen.

Har du något rör från säkerhetsventilen vid expansionskärlet, som leder till någon golvbrunn? Kan du se något vatten från det röret?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad johanb2b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2012, 21:43:05 »
Har letat som en dåre efter läckande kopplingar i huset och droppande rör mm. i källaren utan att hitta något. Jag ska kontakta någon firma för detta imorgon så får vi se vad de säger.

Frågar igen om någon kan tipsa om en bra firma i Västerort (Stockholm) eller är det mot forumets regler kanske?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2012, 22:10:46 »
Om expansionskärlet är trasigt så är det ju bara nån dl vatten mellan fullt tryck och inget tryck. Varje gång du fyller på vatten så kommer det att läcka ut via säkerhetsventilen första gången vattnet värms upp och du är nere på 0 igen.
Jag tror inte att du har nåt läckage. Byt exp-kärl så skall du se att allt löser sig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad johanb2b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2012, 21:07:05 »
Då var expansionskärlet och säkerhetsventilen bytt men felet kvarstår om än inte i samma omfattning. Jag luftade igår runt 19:00 och fyllde på samtidigt till 1.0 på mätaren och när jag idag vid samma tid kollade var den nere på 0,4 igen.

En sak jag la märke till nu är att den under de två första tankarna är ganska fuktigt. De står i krypgrunden på sanden isolerade i trälådor. Under träskivan på frigoliten som täcker påfyllnings/kontroll-hålen var det ganska fuktigt och man såg att det var kondens från påfyllningshålen som hamnat där, kanske är det så att det vattnet sen rinner ner längs mellan tank och isolering till marken? Kan det ha med tryckproblemet att göra?


Det känns rätt hopplöst.. vad gör man kan det vara dolt fel som förra ägaren får stå för, flyttade in i Juli. Tror det är läge att ta hit någon firma som kollar efter läcka eller vad göra??

/Johan

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2012, 21:27:41 »
Vad är det för tankar du talar om? Om du tror det är relevant kan du ju ta bilder på dem också.

Nu när trycket har sjunkt från 1 till 0.4 igen, har du kalla radiatorer och luft i systemet igen?

Jag vet inte om det är en bra idé, elller om en ens funkar, men du skulle ju kunna fylla på till 1.0 igen, och sedan släppa ut med säkerhetsventilen till 0.4 och kolla hur mycket vatten du då släpper ut. Då vet du hur mycket vatten som har läckt och hur stor läcka du har att leta efter... (denna övning testar också ditt nya expansionskärl att det funkar som det ska).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad johanb2b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2012, 21:35:23 »
Citera
Vad är det för tankar du talar om? Om du tror det är relevant kan du ju ta bilder på dem också.

4st 200litesrs seriekopplade acctankar som laddas under nätterna. Kan ta bild imorgon på det.

Citera
Nu när trycket har sjunkt från 1 till 0.4 igen, har du kalla radiatorer och luft i systemet igen?

Det är ett av elementen på övervåningen blir halvkallt. Om jag fyller på så funkar blir det varmt även utan att lufta.

Citera
Jag vet inte om det är en bra idé, elller om en ens funkar, men du skulle ju kunna fylla på till 1.0 igen, och sedan släppa ut med säkerhetsventilen till 0.4 och kolla hur mycket vatten du då släpper ut. Då vet du hur mycket vatten som har läckt och hur stor läcka du har att leta efter... (denna övning testar också ditt nya expansionskärl att det funkar som det ska).

Ja det kanske är en bra idé, kanske blir morgondagens övning i läcksökning.

Tack.

//Johan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2012, 22:45:55 »
Hur stort expansionskärl har du?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Trasigt expansionskärl?
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2012, 09:50:08 »
Aha! Bra frÃ¥ga Purjo...  Thumbsup Är det följande du tänker pÃ¥? (kunde inte motstÃ¥ frestelsen att spekulera :) )

4 st 200liters tankar är rätt mycket vatten. Kräver ett biffigt expansionskärl. Följande tråd rekommenderar 10% av vattenvolymen, vilket betyder 80 liter för bara tankarna (+ dessutom radiatorer och golvvärmen). http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40549.0

Men på bilden i trådens början ser det ut som att det gamla kärlet var på 18 liter!? Hur stort är det nya?

Men har dessa 4 tankar "alltid" funnits och det fungerat förut flera år, så vet jag inte riktigt... Men om det är utbyggt med tankarna och aldrig kört en vinter, så kan ovanstående vara en bra förklaring!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!