Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump  (läst 7441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Helmifar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #15 skrivet: 27 november 2014, 08:37:05 »
Det finns skorsten i sidobyggnadeden (uthus). Ventilationen är ju av typen självdrag. Kan den ha blivit påverkad av instal av VP? Tycker det är otroligt svårt att lokalisera mullret. Lyssnar på rören och radiatorerna och det tycks inte vara det ljudet där. Och känner ingen vibration alls.
I huset det är halv torpargrund och halv typ källare på huset. Där nere hörs knappt ljudet. Det verkar vara starkast på övervåningen.


Hur kan jag undersöka om det är ventilationsljud?
Finns det firmor som undersöker problem likt dessa?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #16 skrivet: 27 november 2014, 08:48:09 »
Blir det tyst när du stänger av all ström till alla byggnader?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #17 skrivet: 27 november 2014, 08:49:13 »
Jag har tidigare haft ljudproblem m värmepump och skrivit mycket om
vibrationer , varför jag inte riktigt förstÃ¥r ditt upplägg av den här trÃ¥den.  Jag tror vi kan vara eniga om att ditt system inte kan generera ljud när strömmen är av. Om du ändÃ¥ hör ett dovt ljud sÃ¥ är det naturligt att leta efter andra källor. Ventilation mm som du nu tittar pÃ¥.

Anledningen till att jag tog upp strömmningsljud ifrÃ¥n läckande vatten (om du bor med kommunalt vatten)är att det tar sig lÃ¥ngt. Där jag bor sÃ¥ lät en sÃ¥n läcka som lÃ¥g 40 m frÃ¥n mitt hus och 20 m ifrÃ¥n vÃ¥r granne kraftigt och lÃ¥gfrekvent i bÃ¥da källare.  Det visade sig att det var min servis som sprungit läck 10 cm in pÃ¥ vÃ¥r tomt (jag fick betala, kommunen slapp). Kolla det innan du börjar installera flexslangar och Sylodynfötter eller sätter upp ljudabsorbenter.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Helmifar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #18 skrivet: 27 november 2014, 09:30:49 »
Jag har tidigare haft ljudproblem m värmepump och skrivit mycket om
vibrationer , varför jag inte riktigt förstÃ¥r ditt upplägg av den här trÃ¥den.  Jag tror vi kan vara eniga om att ditt system inte kan generera ljud när strömmen är av. Om du ändÃ¥ hör ett dovt ljud sÃ¥ är det naturligt att leta efter andra källor. Ventilation mm som du nu tittar pÃ¥.

Anledningen till att jag tog upp strömmningsljud ifrÃ¥n läckande vatten (om du bor med kommunalt vatten)är att det tar sig lÃ¥ngt. Där jag bor sÃ¥ lät en sÃ¥n läcka som lÃ¥g 40 m frÃ¥n mitt hus och 20 m ifrÃ¥n vÃ¥r granne kraftigt och lÃ¥gfrekvent i bÃ¥da källare.  Det visade sig att det var min servis som sprungit läck 10 cm in pÃ¥ vÃ¥r tomt (jag fick betala, kommunen slapp). Kolla det innan du börjar installera flexslangar och Sylodynfötter eller sätter upp ljudabsorbenter.

Det kan mycket väl vara sÃ¥. När jag bryter strömmen i hela huset sÃ¥ kvarstÃ¥r ljudet. Stängde nyss av pumpen ljudet är kvar. Har lyssnat vid vattenmätaren. Inget ljud där. SÃ¥ jag mÃ¥ste kontakta kommunen dÃ¥? Skulle dock vilja utesluta ventilation/avlopp först. SÃ¥ deprimerande det här  :-X

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #19 skrivet: 27 november 2014, 09:51:35 »
Har du verkligen stängt av all ström i alla husen så vill jag påstå att du har uteslutit ventialtion och vp iaf.
En ej perfekt fungerande vacuumventil i avloppsystemet kan inte gärna låta hela tiden, isåfall är det konstant vacuum i systemet och det kan du ju isåfall utesluta genom att blåsa bort vattnet i ngt vattenlås med dammsugaren eller nåt. Blir det då tyst så har du något underligt vacuum hela tiden som inte ska vara där.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!