Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tjutande ljud frÃ¥n VB-sidan i min Nibe 1215-10...  (läst 3347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulfven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ulfven
    • Familjen och huset
Tjutande ljud från VB-sidan i min Nibe 1215-10...
« skrivet: 18 januari 2009, 17:41:43 »
Vi har fått problem med någonting som ylar rejält och hänger samman med VB-sidan. Oljudet fortplantar sig genom rören och väcker hela huset så jag får kuta ner mitt i natten och försöka åtgärda. På värmeslingan har jag två ventiler så jag kan stänga av vattnet för att tex kunna rensa monterat extra filter och om jag helt eller delvis stänger av en sådan ventil i någon sekund så "gurglar" det till i anläggningen och oljudet försvinner. Ljudet försvinner ibland om jag slår av maskinen med On/Off (vilket jag gjorde första gångerna innan jag kom på det andra sättet) men det hjälper inte alltid.

Jag får inga larm i form av varningslampan och filtret (utanför maskinen) är rensat utan att det fanns någonting speciellt i det. Jag tycker det verkar som att trycket växlar ovanligt mycket men är inte säker.

Vad kan jag göra?

Mvh/Den trötte fadern...
Nibe 1215-10, 220 meter, 24 m till berg, 206 m aktivt borrhål. Timmerhus från 1850, torpargrund, 230 kvadratmeter, enkelglas med innerfönster, isolerad vind (40cm Ekofiber) och till större delen omisolerade golv.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud från VB-sidan i min Nibe 1215-10...
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2009, 18:51:57 »
Prova med att lufta cirkulationspumpen, den blanka proppen med spår på cp:n runda sida.
Vattnet ska smörja lagret och det fungerar inte om det är luft i den änden.
Lossa bara så att det sipprar ut. Du behöver inte ta bort den helt. I bästa fall fungerar det därefter utan oljud.
//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Ulfven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ulfven
    • Familjen och huset
SV: Tjutande ljud från VB-sidan i min Nibe 1215-10...
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2009, 19:13:15 »
Jag har gjort det, nu och tidigare, men trots att den snurrar så kommer det inte ut något vatten ens när jag skruvat ur den för långt. När man börjar lossa den så väser det lite men ingen större mängd vare sig luft eller vatten. Borde det inte det? Det är ju svårt att veta från gång till gång om man fått till någon förändring eller om eländet kommer tillbaka igen.
Nibe 1215-10, 220 meter, 24 m till berg, 206 m aktivt borrhål. Timmerhus från 1850, torpargrund, 230 kvadratmeter, enkelglas med innerfönster, isolerad vind (40cm Ekofiber) och till större delen omisolerade golv.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud från VB-sidan i min Nibe 1215-10...
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2009, 19:33:51 »
Det skall definitivt komma vatten om du har tryck i radiatorsystemet. Väser av luft eller vatten?
//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjutande ljud från VB-sidan i min Nibe 1215-10...
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2009, 19:42:57 »
Om trycket varierar mycket har förmodligen gummiblåsan i expansionskärlet gått sönder, detta medför i sin tur att det trycks ut vatten genom säkerhetsventilen när tempen i systemet är hög, och att luft saugs in i systemet när systemet är kallt.

Kolla om gummibälgen är hel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ulfven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ulfven
    • Familjen och huset
SV: Tjutande ljud från VB-sidan i min Nibe 1215-10...
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2009, 21:17:22 »
Det väser nog lite av varje. Vilka mängder vatten talar vi om när det gäller luftningen? Det kommer vatten men bara en lite mängd men tryck har jag ju fast jag hållt det lite lägre eftersom jag uppfattat som att det gått upp olämpligt högt när anläggningen producerar riktigt varmt.

Jag vet inte hur man kontrollerar att gummibälgen är hel? Finns det någon tråd om detta eller liknande?
Nibe 1215-10, 220 meter, 24 m till berg, 206 m aktivt borrhål. Timmerhus från 1850, torpargrund, 230 kvadratmeter, enkelglas med innerfönster, isolerad vind (40cm Ekofiber) och till större delen omisolerade golv.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud från VB-sidan i min Nibe 1215-10...
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2009, 21:35:05 »
Det finns vanligtvis en ventil under ett lock på motsatta sidan från röranslutningen, om det är ett cylindriskt kärl. Locket skruvas loss som en ventilhatt och under sitter en ventil typ däckventil på en bil.
Den är till för att kunna höja förtrycket i expantionskärlet bakom gummibåsan som skall ta upp vattnets volymförändringar. Om gummiblåsan är läck komme det vatten ur ventilen när du trycker på mittenstiftet.
Gör det det så är det bara att byta kärl. Det verkar som detta är ditt problem med de stora tryckförändringarna, ingen gummibälj som kan ta upp volymförändringar, men har knappast med ljudproblemet att göra.

//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Ulfven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ulfven
    • Familjen och huset
SV: Tjutande ljud från VB-sidan i min Nibe 1215-10...
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2009, 21:55:38 »
Tackar så länge, jag ska kolla och återkopplar förmodligen i morgon men detta verkar då inte vara relaterat alls till oljudet?
Nibe 1215-10, 220 meter, 24 m till berg, 206 m aktivt borrhål. Timmerhus från 1850, torpargrund, 230 kvadratmeter, enkelglas med innerfönster, isolerad vind (40cm Ekofiber) och till större delen omisolerade golv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!