Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllning vatten i värmesystemet?  (läst 4564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Showstopper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Påfyllning vatten i värmesystemet?
« skrivet: 18 maj 2013, 17:46:26 »
Hej,

Värmepumpar är inte min starkaste sida och jag är mycket tacksam för hjälp med en fråga. Jag har en Thermia diplomat G2 markvärme.

Har för första gången börjat fixa lite med pumpen när det gäller skötseln, har rengjort smutssilen på returledningen för värmesystemet. Så långt allt ok. Men trycket i systemet är en aning lågt (kan man beskriva det så?). Manometern visar cirka 0.8 bar och ska ligga på 1. Det ska finnas en påfyllningskran någonstans. Jag har följt ledningen för kallvatten och hittar då en koppling som har tre ventiler/kranar. Den ena står det avstängning på, 9 bar står det på den andra. 9-barventilen misstänker jag har att göra med om trycket i systemet blir för högt (?). Vad är det som stängs av med avstängningsventilen? Den tredje är ju en s.k. ballofixventil, och jag funderar på om det är denna som jag kan fylla på vatten med? Vill helst inte vrida på kranarna om jag inte vet vad jag håller på med...

Hoppas mitt inlägg inte har varit allt för otydligt. Jag postar även ett par bilder, tyvärr av lite sämre kvalité på grund av mitt pannrums begränsade utrymme. Är också tacksam om någon vänlig själ vill ge en förklaring på övriga ventiler/kranar som är inringade.

Med vänliga hälsningar

« Senast ändrad: 18 maj 2013, 17:48:39 av Showstopper »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Påfyllning vatten i värmesystemet?
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2013, 19:13:21 »
Det är påfyllningen du hittat på bild nr 1 på bild nr 2 är det luftare 1 st automatisk 2 st manuella.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Showstopper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Påfyllning vatten i värmesystemet?
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2013, 20:14:57 »
Hej Smurfen,

Stort tack för att du tog dig tid och för ditt svar. Då kör jag på den ventilen!

Med vänlig hälsning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!