Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mediet i konvektorn- in/ut???  (läst 853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VF-forever

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Mediet i konvektorn- in/ut???
« skrivet: 18 november 2007, 14:28:21 »
Har den senaste tiden sett att köldmediet in i min VP är lägre än det som skickas tillbaka ut igen.
Anses detta som normalt eller skall jag oroa mig???? :D

Då jag inte varit här på ett tag fast jag skulle behöva det, hoppas jag på hjälp i ärendet. Sc:,h

Inget är omöjligt det är bara en fråga hur man skall gå till väga...Lösningen finns där ute :)
Nibe 1230-6  130m aktivt i Halland.
Huset från 1972 med dåligt isolerade väggar och tak, ska renovera och justera till våren. :-D

Utloggad VF-forever

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Mediet i konvektorn- in/ut???
« Svar #1 skrivet: 18 november 2007, 14:29:23 »
Kollektorn skall det ju vara givetvis... :o
Inget är omöjligt det är bara en fråga hur man skall gå till väga...Lösningen finns där ute :)
Nibe 1230-6  130m aktivt i Halland.
Huset från 1972 med dåligt isolerade väggar och tak, ska renovera och justera till våren. :-D

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Mediet i konvektorn- in/ut???
« Svar #2 skrivet: 18 november 2007, 15:20:19 »
Det är väl klart att det inte är normalt att Kbf är kallare än Kbr, om det är det du menar?  Kanske ett givarfel?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mediet i konvektorn- in/ut???
« Svar #3 skrivet: 18 november 2007, 15:39:37 »
Kompressorn måste gå när du läser av givarna, läser du av dem när kompressorn står still kan de visa lite hur som helst då köldbärarspriten inte cirkulerar.

Har du läst av dem när kompressorn är i drift och utgånde visar varmare än inkommande så har du antagligen ett givarfel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!