0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en optima 1000 med rego 603 som huskurvan styrs av GT1 returgivaren. Jag byggde om en hel del i somras och satte in en tank pga att jag satte en vattenmantlad braskamin. Sen en Shunt på framledningen och ett "styrsystem" till det. En ESBE 90 C shunt. Det fungerar så där eftersom ivt styr på returen och shunten på framledningen. Man kan säga att det fungerar jättebra så länge inte tillskott behövs. Men när väl tillskott behövs så floppar det ut helt. Tillskottet är en el kassett på 14.7 kW från värmebaronen som sitter på framledningen innan tanken. Den styrs av 0-10 volt signal av ivt. Då blir det så här. När vp inte orkar ( -2 grader) så går tillskottet in med ett steg först 2kw. Sen väntar den några minuter och går in med ett steg till och eftersom det inte händer något på returgivaren så maxar den i så många steg den kan. Belastningsvakterna är kopplade direkt till el kassetten. Jag har laborerat som en galning i flera veckor med huskurvan. Problemet är att tillskottet går tills framledningen är nåd och shunten börjar stänga ner. Start stopp diff på 5 grader. Då går tillskottet en grad över bör innan det slår ifrån. Och eftersom shunten då är ca halv öppen så orkar värmepumpen upp i stopptemperatur. Sen ska hela tanken svalna 5 grader vilket tar ca 40 min när det är 5-10 minus. Då har ju tillskottet varit inne för länge. Och när väl vp stannar så tappar jag upp till 10 grader på framledningen plus att tillskott timern ska räkna ner på nytt. Jag vill sätta GT1 på framledningen. Hade jag haft riktigt lågtemp system hade det fungerat men vid tio minus då vp ändå stannar behöver jag 54 grader fram. Och nu äntligen till frågan. Kan jag koppla något i serie eller parallellt med givaren så den typ alltid visar 10 grader för lite? Hög retur är jag inte rädd för. Det händer inte innan 10 minus ändå. Går det att fixa?
Kan du inte sätta in elkassetten efter tanken....för jag tolkade ditt problem som att eltillskottet värmer upp tanken, VP stängs och sen kan ditt system leva på de 5c i överskott som finns i tanken som var eluppvärmd.
Nja. Det hade kanske gått att sätta den på framledningen efter shunten. Men det blir så fall massa rör jobb och det kommer inte bli snyggt. Jag har länge varit inne på att byta hela styr systemet och bara använda ett styrsystem. Men tror det hade gått att få till med styrning på framledningen istället för returen. Men hur lurar jag givaren?
Du har inte möjlighet att ställa in regulatorn för 0-10V signalen för tillskottet? Den är väldigt snabb nu men borde fungera bra om du kunde ställa upp I-tiden och ställa ner P-bandet. Då skulle förändringen i framledning hinna få genomslag på returen och regulatorn skulle bli smidigare.Jag vet inte hur det ser ut i IVT:n, om man har tillgång till de parametrarana i regulatorn?/Raptor
Vad jag kan räkna ut så fungerar det väl inte att sätta ett fast motstånd i serie eller parallellt med givaren?Kanske man kan sätta en till tempgivare i serie eller parallellt?
Är Rego 603 ungefär samma som Rego 600?I så fall kan du ställa ramptiden för start av tillskottet i meny 8.3.4 0ch ramptiden för stängning i meny 8.3.5Om du ställer upp ramptiden så kommer det att gå långsammare att gå från 0-10V vilket kommer göra regulatorn trögare och returgivaren får en chans att hinna reagera./Raptor
Det hade jag kunnat göra om jag bara behövt 48 grader på framledningen vid tio minus. Nu behöver jag 54 grader. Därför vill jag att den givaren ska visa fel hela tiden. Typ minst 6 grader. Men lättast att ha koll om man kan få den att visa 10 grader fel alltid. Det måste väl gå på något sätt?
Jag kan inte justera ramptiden heller. Jag har laborerat en hel del och försökt få till en värme kurva när det väl är minus grader och tillskott behövs Det fungerar sådär mellan 5 och 10 minus. Men ibland kommer den lik förbannat upp i stopp temperatur och då tar det lång tid innan den startar igen.Då har framledningen sjunkit en 10 grader och tillskottstimern ska börja räkna ner på nytt. Hör jag för hög värme kurva på ivt går tillskottet så pass länge att shunten är bara öppen till hälften. Då orkar vp det sista själv och stannar.Jag har försökt ha så pass låg värmekurva på IVT att shunten ska vara ganska mycket öppen när väl tillskottet slår ifrån. Ibland fungerar det men så fall är det på gränsen.Men alla dessa problem tror jag hade löst sig om jag kunnat sätta GT1 på framledningen in till tanken innan shunten. Men jag måste få den att visa mindre.HUR?
Jo men det är fortfarande GT1 som ger signal för tillskottet att starta. Och då måste jag ha givaren på samma ställe som idag för att den givaren inte ska kunna komma upp i över 48 grader. Och då blir det samma fenomen som jag har idag. Det känns som om det går att ändra givaren som jag vill så slipper jag ingrepp i rör installationen. Och då hade jag fått många fördelar med styrningen samtidigt.
Jag hör vad du säger...Har du alltså ingen meny som heter 8.3.4? Säker på det?Ramptid för shuntat tillskott eller liknande?Läser man i IVT.s manualer så står till och med ditt problem utryckligen som ett exempel.Det står att, om man har en elkassett inkopplad så kan man få en för snabb reglering och då behöva justera ramptiden. Eftersom du har en 0-10V utsignal så som i princip skulle kunna styra vad som helst så måste man kunna ändra regleringskarakteristik, annars är det ju helt värdelöst med en sån analog utgång.Hur gammal är din Rego?Vad hindrade dig att sätta givaren på tilloppet? Slår pumpen ifrån på hög returtemp?/Raptor
Jag har en installatörs manual framför mig man kan välja om man ska koppla enligt driftsfall A eller B. A är om man har el som tillskott och B är om man har tex Oljepanna som tillskott och vad jag tror så är min kopplad som A. Och vad jag då kan läsa mig till så används ramptid enbart i driftsfall B. Det skulle kunna styra shunten på då tex oljepannan. Anledningen att man skulle kunna ändra den tiden enligt boken var att inte shunten skulle öppna direkt innan oljepannan blev varm. Bara för att inte släppa ut kallt vatten i systemet. Så tyvärr tror jag inte den menyn har med 0-10 volts signalen att göra. Men jag hoppas jag har fel och du har rätt. Får se i natt hur den beter sig. Men tyvärr verkar det bli kallare än tio minus och då kommer ändå inte vp att gå. Men under dagen i morgon märker jag det. Har lung inflammation så jag är ändå hemma från jobbet. Perfekt när man behöver ha koll på vp:)
Maskinen är från 2006. Versionen vet jag inte. Men jag hade ju iallafall menyn. Jag var nere nyss och ändrade den. Den stod på noll. Jag satte den på 60 min som är Max. Det fungerar kanske bättre nu. Men allra helst skulle jag ändå vilja lura givaren för då får jag massa andra fördelar också. Tex när jag börjar elda i min kamin så tar det ganska lång tid innan returgivaren börjar stiga och få vp att stanna. Och när brasan har slocknat och ingen energi tillförs i tanken så blandas vattnet och jag får i princip samma temp uppe som nere. Det gör att framledningen hinner sjunka ca 10 grader under bör innan vp startar. Den gör det eftersom jag har blivit mer eller mindre tvingad att ha väldigt låg kurva på ivt för att jag räknar med att alltid ha ett delta på 10 grader när det är kallt och vp går med tillskott. Har jag " normal" huskurva på vp stänger shunten ner ganska kraftigt innan tillskottet kopplad ur. Och då får jag fenomenet med att vp också stannar.
Jag ändrade ju ramptid till 60 min. Det gjorde utslag men det blev inte så bra. Vp har gått hela natten och tillskottet var bara inkopplat en gång i natt vid tre tiden. Då hade det varit inne ca en timme. Men jag såg i morse att inomhus tempen sjunkit en grad. Gick ner och kolla pannan. Då låg framledningen på 39 grader men den ville ha 49 grader. Tillskott lampan på panelen lös men tillskottet var inte igång ändå. Gick in i meny 8 nånstans där det står inkopplad eleffekt i drift som visas i procent. Då stod den på 70 procent och gick sakta sakta uppåt. Inte förrän den kom upp i 100 procent startade el kassetten. Så jag flyttade ner den till 10 min istället. Tror dock att det inte blir så mycket bättre. Hade fan velat flytta givaren. Det känns lite idag som att en normal person hade inte märkt något då inomhus tempen är stabil. Men jag gillar inte att vp står still upp till 4 timmar per dygn när det är kallt pga tillskottet går för länge. Jag vill ha ett optimalt system som ska fungera perfekt oavsett utomhus temp och kunna ha samma inställningar året runt. Nu är det ungefär som om man sätter farthållaren i bilen på 90 så går bilen ibland i 80 och ibland i hundra. Jag kommer fram samtidigt men med ryckig körning
De nya givarna som Bosch/IVT använder med molex kontakt får plats i dykrör (8-10mm diameter)finns på exempelvis VVSklimat och denna typ av givare används i hela pumpen.Nackdelen är tyvärr priset.