Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minst och tystast utedel  (läst 7461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Minst och tystast utedel
« skrivet: 08 december 2005, 12:01:39 »
Jag har besökt förumet en del och har noterat att det inte diskuteras sÃ¥ mycket om det estetiska med utedelen pÃ¥ en luft/vatten-vp. I mitt fall är tomten ganska liten, det är i tättbebyggt omrÃ¥de och den önsvärda placeringen pÃ¥ utedelen är i riktning mot grannens hus, ca 7-8 meter. Även om det är bullerskäl gÃ¥r att placera den där jag vill sÃ¥ gör det inget om utedelen är mindre uppseendeväckande/mindre än de enorma pjäser som de flesta fabrikat har som utedel. Jag undrar därför om nÃ¥gon kan ge tips och synpunkter om man ska fokusera pÃ¥ en tyst och liten utedel. Det som jag skulle kunna acceptera ljud och storleksmässigt är tex Sanyos CO2, men den är för klen för mig (det ska tydligen komma större). 

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #1 skrivet: 08 december 2005, 13:07:51 »
Det är väl som alltid en kompromiss.

En mindre utedel, med mindre lammellavstånd och mindre volym kräver en starkare fläkt som kan bullra mer. En viss mängd luft måste ju alltid kylas per minut, för att kunna utvinna värme.

Mindre lammellavstÃ¥nd ökar risken för tätare avfrostning, som i sin tur sätter ner kapaciteten vid omrÃ¥det  +3 till-3 grader.

Men.. på ingång är L/V pumpar med köldmedia R410 som tillåter lägre temperaturer och därmed kräver mindre mängd luft genom utedelen för att kunna utvinna samma mängd värme. Snart kommer nog sådana produkter från dom stora leverantörerna. Dock gissar jag att man kommer att utnyttja R410 för att göra små utedelar med högre effekt. Fläktljudet blir nog vad det blir i den ekvationen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #2 skrivet: 08 december 2005, 14:49:45 »
Jo så är det nog Larryd! Jag hoppas att de större tillverkarna kommmer med R410A pumpar snart. Jag har involverat mig i några såna trådar här på forumet. De som finns idag har jag kollat på och jag är lite tveksam till dessa av olika skäl, tex pris i förhållande till att det är små okända tillverkare, märken och installatörer, de verkar bara köra med fast kondensering osv. Jag skulle vilja ha en utedel som är i storleksnivå och bullernivå med Sanyos CO2, med R410A, från en känd tillverkare med ett stort och seriöst nät av installatörer med möjlighet till service. Så enkelt är det. När fan kommer dom?

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #3 skrivet: 11 december 2005, 16:24:54 »
Kanske beror på att fast kondensering är det bästa för maskinen och därmed kunden???

Framför allt om man vill ha en jämn drift över året och det man "förlorar" på COP vinner du på tappvattnets uppvärmning till ca 50 grader och långa gångtider.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #4 skrivet: 18 december 2005, 09:07:36 »
Kanske beror på att fast kondensering är det bästa för maskinen och därmed kunden???

Framför allt om man vill ha en jämn drift över året och det man "förlorar" på COP vinner du på tappvattnets uppvärmning till ca 50 grader och långa gångtider.

Har jag missat något, eller? Är inte std koppling 1a att köra med vx-ventil,
vv så varmt man kan (i.e fast), och huset så varmt man behöver (i.e. flytande).
/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #5 skrivet: 23 december 2005, 20:47:33 »
Eleson, visa mig ditt kopplingsschema. Tack.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2006, 20:31:16 »
Ursäkta det sena svaret, jullov ...  :D

här är nÃ¥gra kopplingsalternativ med flytande och vx ( samt en del fasta  :'( ).
http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/dockning.asp#

För mig är valet mera:
- Vilken styr skall hantera alla värmekällor i huset?
Flytande 'kräver' en speciell styr för VP som oxå reglerar backup källan.
( Eller VVM240 som är en el panna med VP styrning )

Eller oxå använder man befintlig styrning, oftast shunt.
Och då är fast kondensering det enda alternativet.

/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2006, 20:05:01 »
Alltså detta alternativet är ju totalt livsfarligt!

Vem som kom på att "blanda" 60-gradig kondensering(tappvatten) med 30-gradig golvvärme-kondensering nästa minut, han..... Kompressorn kommer inte må bra av detta, det är en garanti att det blir problem. Sen får man ju ingen radiatorvärme under tiden.

Men, hopp finns, 60-gradigt tappvatten plus radiatorvatten kommer produceras simultant under 2005 av en mycket stor tillverkare. :) med R410a. Det är först då det är dags att handla.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2006, 22:57:25 »
Alltså detta alternativet är ju totalt livsfarligt!

Vem som kom på att "blanda" 60-gradig kondensering(tappvatten) med 30-gradig golvvärme-kondensering nästa minut, han..... Kompressorn kommer inte må bra av detta, det är en garanti att det blir problem. Sen får man ju ingen radiatorvärme under tiden.

Men, hopp finns, 60-gradigt tappvatten plus radiatorvatten kommer produceras simultant under 2005 av en mycket stor tillverkare. :) med R410a. Det är först då det är dags att handla.

Ännu mer förbryllad...

Jag hoppas inte jag ( eller Nibe inkopplingsanvisningar)  ger bilden att VV skall köras direkt genom Kompressorn sÃ¥ att man ibland fÃ¥r ynnesten att dricka brunt radiatorvatten när VX slÃ¥r om ...

Men förutom det , livsfarligt verkar överdrivet. De allra flesta berg-vp's gör just så,
kolla bilder på loggnings forumet så ser man hur framledningstempen för
temperatur spikar efter omslag av vx ventil.

Huset tål 10 -20 minuter utan Värme , och styr'et hämtar hem det.
Fast visst, när det är minus 40 ute så kanske man inte skall dusha en timme för att få upp värmen...

Du får gärna förklara din oro.
M V H
Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2006, 16:08:06 »
Min oro kommer av att alla lv-maskiner som har flytande kondensering verkar ha kroniska "kvalitetsproblem", läs: feltänk. Hur tror du oljan hänger med när du växlar kondensering 30 grader på några minuter??? Finns bara ett land med lokala tillverkare av pyttesmå serier som anammar detta tänk, tack vare fantastiska marginaler på sina prylar kan dom fortsätta... ;)

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2006, 16:45:13 »
Och om dina påståenden är korrekta kan de kanske förklara varför CTC verkar ha en lägre felfrekvens än andra på sina pumpar. I CTC:s tänk ingår ingen höjning av tappvattnet under värmesäsongen utan den spets som behövs tas om hand av VVB:n, i allafall inte med lösningen EcoLogic. Hur EcoEl jobbar är jag inte tillräckligt påläst för att avgöra om den också jobbar på samma sätt.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2006, 17:26:19 »
Min oro kommer av att alla lv-maskiner som har flytande kondensering verkar ha kroniska "kvalitetsproblem", läs: feltänk. Hur tror du oljan hänger med när du växlar kondensering 30 grader på några minuter??? Finns bara ett land med lokala tillverkare av pyttesmå serier som anammar detta tänk, tack vare fantastiska marginaler på sina prylar kan dom fortsätta... ;)

Min hake med det resonemanget är att alla berg VPs ( utom CTC) har samma VX lösning.
I alla fall alla gjorda i Sverige.
- Och både Nibe o Thermia är ju uppköpta (av tyskar om jag inte minns fel) ,
så något verkar de ha gjort rätt.


TACK LARRYD för korrigeringen!
Det skulle stå IVT, inte NIBE. NIBe är väl den enda helsvenska som är kvar.


Hur ser de tyska pumparna ut?
/Erland
« Senast ändrad: 08 januari 2006, 23:13:57 av eleson »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2006, 22:50:32 »
Nja,

Nibe kan du köpa upp själv. Dom är noterade på Stockholmbörsen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2006, 10:50:08 »
"- Och både IVT o Thermia är ju uppköpta (av tyskar om jag inte minns fel) ,
så något verkar de ha gjort rätt."

 ???Är Danfoss Tyskt ???

Ser med spänning fram emot fler inlägg av Sirius 1, dÃ¥ det var länge sedan man blev lika road  :D :D
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Minst och tystast utedel
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2006, 23:31:46 »
Min oro kommer av att alla lv-maskiner som har flytande kondensering verkar ha kroniska "kvalitetsproblem", läs: feltänk. Hur tror du oljan hänger med när du växlar kondensering 30 grader på några minuter??? Finns bara ett land med lokala tillverkare av pyttesmå serier som anammar detta tänk, tack vare fantastiska marginaler på sina prylar kan dom fortsätta... ;)
Vilket kvalificerat skitsnack.... _/- Skriver du sÃ¥ här för att reta folk eller är du seriös  (sirius) ??? Sc:,h
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!