Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: nibelungen
« skrivet: 28 oktober 2009, 19:13:39 »

Jag ska försöka svara er i tur och ordning.

Kanske måste du sätta upp/byta några element. Komplettera med ett större element i det rum där du vill höja temperaturen mest. Det bör naturligtvis vara fullt öppet.
Dessutom kan man byta till en varvtalsstyrd cirkulationspump, tex Alfa+. Men då ger nog ännu ett element mer för pengarna.

Jo, att se över elementen måste göras. Varvtalsstyrd cirkulationspump har jag inte hört talas om, det får jag kolla upp.

Låter som att du har en för liten värmepump installerad till ditt hus?  ???

Det kan nog vara så. Faktum är att första året hade huset en värmepump på bara 6 kW, men den byttes eftersom det blev väldigt dålig värme med den, och massor med tilläggsel. Det var mina föräldrar som bodde i huset då, och de hade det inte roligt. Jag tror inte entreprenören hade förstått hur svårt det här huset är att värma. I samband med bytet var vi tvungna att gräva ner lite jordslang också, eftersom borrhålet inte skulle räcka för den nya effekten.

Värmer värmepumpen den gamla pannan, som sedan shuntar ut till huset? och varmvatten via pannan?

Nej, så är det inte. Skulle jag vinna något på att göra det?

Tänk på att det behövs inte lika hög framledningstemperatur för en viss inomhustemperatur när radiatorflödet ökar så det är möjligt att välja lägre värmekurva när flödet ökar. Det är i princip radiatorernas medeltemperatur som bestämmer värmeavgivningen.

Jag har sänkt parallellvärdet flera steg nu. Framledningstemperaturen är 39, returen 31 och bör-värdet 36, vid en minusgrad ute. Värmen inomhus är nästan som före experimentet, men jag saknar de varma elementen. Nu verkar det bli kallare ute, så vi får se hur det blir då.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 oktober 2009, 14:30:17 »


Faktum är att de flesta är strypta. Men nu har jag gått runt i huset och öppnat en del medan jag har stängt de andra helt. Då försvann suset, och returtemperaturen ökade några grader, men nu orkar kompressorn inte värma lika bra. Det blir nästan svårt att komma över bör-värdet även i dag när det är nollgradigt ute.

Tänk på att det behövs inte lika hög framledningstemperatur för en viss inomhustemperatur när radiatorflödet ökar så det är möjligt att välja lägre värmekurva när flödet ökar. Det är i princip radiatorernas medeltemperatur som bestämmer värmeavgivningen.
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 28 oktober 2009, 12:48:46 »

Värmer värmepumpen den gamla pannan, som sedan shuntar ut till huset? och varmvatten via pannan? Om det är så bör du skaffa en liten elektrisk beredare som spetsar varmvattnet till rätt temperatur när värmepumpen går 100%
Skrivet av: Mr Energi
« skrivet: 28 oktober 2009, 12:20:26 »

Låter som att du har en för liten värmepump installerad till ditt hus?  ???
Skrivet av: larryd
« skrivet: 28 oktober 2009, 12:15:39 »

Kanske måste du...

sätta upp/byta några element. Komplettera med ett större element i det rum där du vill höja temperaturen mest. Det bör naturligtvis vara fullt öppet.

Dessutom kan man byta till en varvtalsstyrd cirkulationspump, tex Alfa+. Men då ger nog ännu ett element mer för pengarna.
Skrivet av: nibelungen
« skrivet: 28 oktober 2009, 10:09:55 »

Tack för svaren så här långt!

[...] titta om elementen har strypventiler på returen, brukar sitta under ett sexkantlock som får öppna först, några droppar vatten brukar rinna ut.
Hittar inget sexkantslock, så det är nog inte fallet.

Hur många element stryper du med termostat? Grundregeln är att öppna termostaterna fullt överallt förutom t.ex sovrum där man vill ha lite svalare.
Faktum är att de flesta är strypta. Men nu har jag gått runt i huset och öppnat en del medan jag har stängt de andra helt. Då försvann suset, och returtemperaturen ökade några grader, men nu orkar kompressorn inte värma lika bra. Det blir nästan svårt att komma över bör-värdet även i dag när det är nollgradigt ute.

Risken med att strypa eller stänga av för många element är att VP:n inte blir av med värmen den gör vilket leder till väldigt många onödiga start och stopp.
Ett problem med det här huset är att om de flesta element vore öppna skulle det inte bli varmt någonstans vid bara ett par minusgrader, inte utan mängder med tillsatsel. Dessutom är elementens mängd, storlek och typ per rum inte helt idealisk i förhållande till önskad temperatur per rum, vilket ger en konstig värmefördelning i huset. Därav strypningen.

Men nu ska jag fortsätta försöket med helt öppna och helt stängda element. Det brukar ju ta ett tag innan systemet stabiliserar sig efter en stor förändring.
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 27 oktober 2009, 23:56:27 »

Hur många element stryper du med termostat? Grundregeln är att öppna termostaterna fullt överallt förutom t.ex sovrum där man vill ha lite svalare.

Risken med att strypa eller stänga av för många element är att VP:n inte blir av med värmen den gör vilket leder till väldigt många onödiga start och stopp.
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 27 oktober 2009, 23:30:35 »

Ljudet hänger helt säkert ihop med de avstängda elementen. Den stora skillnaden på värmebäraren säger lågt flöde på de som är öppna. Om de varma rummen redan har alla termostater helt öppna, titta om elementen har strypventiler på returen, brukar sitta under ett sexkantlock som får öppna först, några droppar vatten brukar rinna ut.
Skrivet av: nibelungen
« skrivet: 27 oktober 2009, 11:06:20 »

Huset jag bor i har haft en problematisk övergång till värmepump från olje- och vedeldning, men numera håller det värmen ganska bra, sedan vi byggt om de värsta köldinsläppen och delat av huset i en varm del och två kallare delar. Att de extremt kalla vinterdagarna varit fåtaliga de senaste åren har förstås också hjälpt till. Men värmesystemet kräver ständig justering beroende på önskad temperatur i olika rum och den önskade temperaturnivån rent allmänt.

Det jobbigaste problemet just nu, förutom att hålla uppe vattentemperaturen utan att tillsatsvärmen går in, är att så fort jag öppnar termostaterna på radiatorerna lite mer än minimum börjar det susa hörbart i dessa, kanske inte många decibel men klart störande. Jag har ställt ner cirkulationspumpen på lägsta fart, och jag antar att det skulle bli värre om jag skruvade upp farten på den.

Vad tror ni, har jag kanske för kraftig cirkulationspump? Något som talar emot detta är att diffen mellan in- och utgående värmebärare är ganska hög, uppemot 15 grader. Men jag är rädd att om jag ökar cirkulationen får värmepumpen ännu svårare att hålla värmen uppe utan tillsatsvärme.

Skulle problemet kanske gå över om jag började värma upp även de kallare delarna, till priset av höjd energiförbrukning eller sänkt allmäntemperatur? Men de kalla delarna behövs inte dagligdags, så det känns dumt att de ska stå varma. Dessutom ligger de i husets ytterändor, så spillvärmen går till största delen förlorad.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!