Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det normala värden eller är det nÃ¥got som inte stämmer  (läst 9554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HA11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla,

Har under tid misstänkt att det kanske kan vara något problem med vår uppvärming med bergvärme men är inte säker heller. Jag känner mig lite osäker i ämnet och vill därför lyfta frågan i forumet.

Det är egentligen fyra anledningar som gör att jag funderar över detta...
  • Tycker kompressorn i pumpen arbetar mycket ofta
  • Eon menar att vÃ¥rt hus förbrukar mer energi än snittet
  • Tycker själv att elräkningen kunde vara lite lägre  ::)
  • Läste nyss av ett värde pÃ¥ pumpen som inte verkar stämma

Lite fakta kring förutsättningarna
Hus ca 90m2 + 55m2 + 80m2 källare, byggår 1937, tilläggsisolerat, nya fönster, väl isolerad vind.
Bergvärme, IVT greenline ht plus c7, radiatorer, golvvärme i kök, (borrhål 130m)
Årsförbrukning (enl spec): 16 779 kWh
Statistik (kWh)
jan 2258
feb 1908
mar 2129
apr 1852
maj 1343
jun 799
jul 814
aug 817
sep 875
okt 1249
nov 1492
dec 1676

Bifogar bilder på info från pumpen.

Enligt manualen ska köldbäraren ut vara 1,5-5 grader lägre än köldbäraren in vid drift. I vÃ¥rt fall är den över 48 grader högre  ???
Frågan är alltså om någon av er kunniga människor här i forumet ser något som inte verkar stå rätt till?

Tack på förhand!
/ Fredrik

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
GT11 visar uppenbarligen helt åt pipan, ska ju vara kallare än kb-in, men vet ej om det påverkar driften?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Klassiskt fel, fuktskadad givare. Fukten gör att givarens resistans är betydligt lägre än vad den ska vara och det tolkas av reglersystemet som hög temperatur.

Sommar och vinterförbrukning jämfört med mina värden visar att uppvärmningen av huset inte drar onormalt mycket el om källaren värms. Sommarförbrukningen betyder att varmvatten plus hushållsel förbrukar nästan 10 000 kWh/år. Det är mer än vad som anses normalt. Bör ligga runt 7000 kWh enligt schablonvärden.

Var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HA11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag började faktiskt hitta lite information som tyder på att det skulle kunna vara fel på givare. Men får de verkligen toksläpp och felar så mycket som de gör i vårt fall? Läste att andra hade en skillnad på cirka 20 grader.

Huset ligger i Örebro och vi är 2 vuxna och 2 äldre barn som bor i det.

Är den givaren möjlig att byta själv, och var kan man köpa en sådan om det nu skulle vara där felet ligger?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag reagerar pÃ¥ GT1, till 27,5° nuv 42,7°.  Sc:,h
Så där varmt ska det normalt inte bli på GT1, hur varmt har ni inne?
Är alla termostater öppna?
Min gissning är att växelventilen krånglar och att ni stryper ner värmen till huset med termostater för att inte få för varmt.
Lösningen är att kolla upp att växelventilen funkar (ev byte) samt att öppna upp termostaterna så att värmepumpen får sköta värmen helt själv.

Edit:
Om avläsningen gjordes vid VV-laddning (vilket allt tyder på) så kanske GT1 påverkas av att rören inne i VP värms upp?
« Senast ändrad: 22 februari 2014, 19:51:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Har pumpen gått 76 % av driftstiden för att bereda tappvarmvatten eller tolkar jag bilden fel?
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har pumpen gått 76 % av driftstiden för att bereda tappvarmvatten eller tolkar jag bilden fel?

Jepp, tänkte inte på den, detta är skumt också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HA11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har pumpen gått 76 % av driftstiden för att bereda tappvarmvatten eller tolkar jag bilden fel?

Ja det är ju vad den säger, det känns väl som att det skulle vara mer rimligt om man vände på siffrorna där?

Börjar nog tro att det kan vara nÃ¥got större vajsing med detta  Sc:,h

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Du har inga större problem. Din GT11 givare är kass. Precis som Roland säger så har det gått fukt i givaren. Den kostar några hundralappar. Din växelventil måste läcka igenom lite och har nog gjort det ganska länge med tanke på fördelningen rad och vv. Samt att som Carl n skriver så har du hög GT1. Den kostar ca 12-1500 kr om man behöver byta den. Troligen behöver du det på sikt men det kan gå att smörja upp den tillfälligt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad HA11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har inga större problem. Din GT11 givare är kass. Precis som Roland säger så har det gått fukt i givaren. Den kostar några hundralappar. Din växelventil måste läcka igenom lite och har nog gjort det ganska länge med tanke på fördelningen rad och vv. Samt att som Carl n skriver så har du hög GT1. Den kostar ca 12-1500 kr om man behöver byta den. Troligen behöver du det på sikt men det kan gå att smörja upp den tillfälligt.

Tack för svar,
sitter växelventilen lätt tillgängligt, och kan man se eller säkerställa på något sätt att den läcker som du nämner? Och är det här problemet med växelventilen något som påverkar energiförbrukningen?

Var köper man sedan dessa produkter lämpligtvis?

Gällande hög GT1
Vi har ca 21 grader i huset.
Jag tror att det kan finnas ett par termostater som inte är helt öppna här hemma, så jag ska öppna dessa till fullt?
Men jag kom att tänka på att vi har 2 stycken pluggade rör i ett rum som renoveras, påverkar det kanske detta?

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag funderar pÃ¥ varför pumpen gÃ¥r, dÃ¥ börvärdet för varmvatten är uppnÃ¥tt och den är lÃ¥ngt ifrÃ¥n starttemp pÃ¥ värme, ellr är det sÃ¥ att den vid varmvattenkörningen gÃ¥r.nÃ¥gra grader över börvärdet? Börja med att smörja motionera växelventilen  som helt klart läcker igenom, är ju onödigt att producera hus värme med dÃ¥ligt vv cop. finns en bra bild i manualen över placeringen men den är ganska lätt att hitta om du skruvar loss frontplÃ¥ten.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jo, andelen varmvattenberedning är märklig liksom GT1. Är källaren uppvärmd? Är den det tycker jag inte pumpens elförbrukning är anmärkningsvärd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HA11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo, andelen varmvattenberedning är märklig liksom GT1. Är källaren uppvärmd? Är den det tycker jag inte pumpens elförbrukning är anmärkningsvärd.

Ja källaren är uppvärmd, 4 radiatorer.

Mätte lite snabbt med en termometer i lite rum...
Nedervåning: wc = 25 grader (liten gammal radiator), vardagsrum+kök+hall (öppen planlösning mestadels golvvärme) 20-21 grader, sovrum = 25 (normal gammal radiator).
Övervåning: 20-21 grader (nya radiatorer)

Tog även ner fronten på pumpen för att försöka lokalisera tempgivaren till GT11, är det den som syns på bilden bakom alutejpen?
Om jag nu ska byta den hur kommer jag åt den enklast, kan man lossa på den högra sidoplåten?

Jag försökte hitta växelventilen men kunde inte klura ut var den satt  :-\


Jag har nu också öppnat samtliga termostater.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
PÃ¥ vänster sida, rätt lÃ¥ngt upp bör växelventilen sitta.   

Det ser lite annorlunda ut än i min pump men givaren med alutejp måste vara hetgasgivaren (även kallad kompressorgivare), GT6. GT11 sitter under på ett isolerat rör under isoleringen så den syns inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HA11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
PÃ¥ vänster sida, rätt lÃ¥ngt upp bör växelventilen sitta.   

Det ser lite annorlunda ut än i min pump men givaren med alutejp måste vara hetgasgivaren (även kallad kompressorgivare), GT6. GT11 sitter under på ett isolerat rör under isoleringen så den syns inte.

Nu hittade jag växelventilen. Jag observerade även den en stund och hörde ett lite knackande/rasslande ljud från styrdonet när den röda spaken skulle växla mellan A och B.
Jag lossade styrdonet och när jag satte tillbaka strömsladden hoppade spaken fullt ut till B, efter en stund så hoppade kompressorn igång för att värma VV och då fastnar den röda spaken enligt mig i mitten (se bild). Känns som att den skulle gå hela vägen som den gjorde när jag satte tillbaka donet.

Nu undrar jag efter jag blivit övertygad om att det är här det stora problemet ligger. HUR menar ni att man smörjer och motionerar ventilen?
Ska jag ta loss styrdonet, duscha lite smörja och ta ventilen med tång och dra den fram och tillbaka?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!