Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt tätning av olika kopplingstyper  (läst 12517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
Rätt tätning av olika kopplingstyper
« skrivet: 25 september 2006, 11:13:26 »
Hej,
Har kollat runt lite på detta forum för att få svar på frågor tätning av kopplingar.
vilken är den vedertagna rätta!? ...metoden för följande: (se bif bild)

a/ Klämringskoppling, här är väl det konan som tätar i först hand, ej gängan?
b/ Pålödda rörnipplar, lin o pasta?
c/ Halvkoppling
d/ Flexslangar
e/ Var när o hur används packning

Exempel på svar i tidigare trådar:

Ett tips:
Till klämmringskopplingar behövs ingen gängtejp eller lin....

Annars trix är använd smörjmedel i alla kopplingar så blir det lättare tätt, även med och utan lin och även vid användning av klämkopplinar.

Janne



Jag antar att flera metoder kan vara rätt, men vill undvika att göra helt fel

Tack så länge

Ove
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #1 skrivet: 25 september 2006, 11:27:28 »
Exakt vad var frÃ¥gan?  Sc:,h

Jag menar... en flexislang är en slang och ingen kopplingstyp.
En halvkoppling är en specifik rördetalj med kombination av kläm och en gängtätning.

Lite äpplen och päron här!

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #2 skrivet: 25 september 2006, 12:31:40 »
Oj var det så otydligt....
Exakt vad var frÃ¥gan?  Sc:,h

Så här:
Har kollat runt lite på detta forum för att få svar på frågor tätning av kopplingar.
vilken är den vedertagna rätta!? ...metoden för följande: (se bif bild)

Jag har aldrig påstått att en flexislang är en kopplingstyp, men nog är det uppenbart att det finns kopplingar på en flexislang. Man kan tydligen aldrig vara tillräckligt tydlig. :-\

Det är hur dessa kopplingar skall hanteras med locherpasta, lin, ev packningar osv som var min fråga.

Jag vet vad en halvkoppling är, det jag ville veta var... hur tätar man den bäst?

Det är svaret jag undrar om någon kan ge för de kopplingstyper jag exemplefierat.

På "fruktfronten" ber jag att få meddela att vi har mycket äpplen men lite päron här. ;)


Tack så länge /Ove

Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #3 skrivet: 25 september 2006, 12:42:13 »
Ahhha Tips du kan göra vin av frukten... destillera den och sälja som kölbärarsprit! ;)

Kläm och släta konor:
Skall vara släta och oskadade speciellt i rörets förlängning. Tag bara på lite glidmedel typ fett och dra åt enl tillvekarens anvisningar.

Gängor:
* Lin + pasta. Repa gängorna med en bågfil och linda in lin så att den inte rullas upp vid ihopskruvning. Lägg på pasta och dra ihop. Fördelen är att dessa kan ruckas lite efteråt.
* Tejp. Lägg på lagom mycket så att den inte rullas upp vid ihopskrivning. En del kombinerar med locktite före dragning. Skall ej efterjusteras.


Sen har du ju fler förbindelsemetoder som kanske är mindre vanliga för hemmapularen.
Förband med packningar av olika slag
Pressning
Hårdlödning
Mjuklödning
Svets
o s v

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #4 skrivet: 25 september 2006, 12:53:34 »
Gängor loctite 55 gängsnöre inget kladd med pasta bara linda på går att efterjustera! ;)
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #5 skrivet: 25 september 2006, 12:58:14 »
Ahhha Tips du kan göra vin av frukten... destillera den och sälja som kölbärarsprit! ;)

Varför sälja den...  :D

Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #6 skrivet: 25 september 2006, 13:00:48 »
Gängor loctite 55 gängsnöre inget kladd med pasta bara linda på går att efterjustera! ;)

Hur läggs  Sc:,h  ett sÃ¥nt snöre pÃ¥... som lin?

tack/Ove
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #7 skrivet: 25 september 2006, 13:08:55 »
Kommer i en förpackning som en stor tandrådsburk skada gängorna med bågfil kläm med rörtången skrapa med polygrip eller liknande linda på rätt antal varv för aktuell gänga (står på burken) sen är det bara gänga ihop delarna Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #8 skrivet: 25 september 2006, 13:16:20 »
Usch  ;)

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #9 skrivet: 25 september 2006, 13:17:18 »
Tack för tipsen, det där med repa med bågfil, rörtång och polygrip innan man kör med tandtråd!!!

Tack/ Ove
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #10 skrivet: 25 september 2006, 13:29:02 »
Usch  ;)

Usch... Sc:,h

........Usch..... Sc:,h

.........................Usch.......... fattar inte.... a:gl

Men bättre att grina illa en gång för mycket
än att fara illa en gång för lite (egentillverkat ordspråk) ::)

har det här spårat ur...

/Ove


Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #11 skrivet: 25 september 2006, 13:35:09 »
evo: SÃ¥ja lugn nu  :)
Det är bara Overlander och jag som inte är på precis samma våglängd.
Ungefär som att välja aftonbladet/expressenproblematiken du vet.

Jag är linförespråkare. Det är beprövat och håller tätt. Dessutom är det aningen självtätande i o m att linet sväller av vätska. Sen är det billigt!!!
« Senast ändrad: 25 september 2006, 13:37:03 av maha6305 »

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #12 skrivet: 25 september 2006, 14:02:12 »
.........................Sen är det billigt!!!

Och det tycker vi om helsikes mycke..... ;D
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #13 skrivet: 25 september 2006, 15:07:04 »
Har också varit en stark förespråkare av lin men allt kladd som bllir när man linar och oljar jämfört med snöre så slutade jag använda lin men visst skulle jag göra rörjobb enbart hemma så skulle jag nog föredra lin men när man håller på dagligen så bllir man lat :) Sen när det dessutom vissar sig att det verkligen håller tätt så blir man ju extra glad Thumbsup.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Rätt tätning av olika kopplingstyper
« Svar #14 skrivet: 25 september 2006, 18:40:26 »
Det där gängsnöret fungerar faktiskt, har förstÃ¥s aldrig backat med en sÃ¥n tätning men jag tror pÃ¥ overlander. Glöm inte stödhylser till alla mjuka rör. Vill du göra fel ska du ta lin och kombinera med nÃ¥got tätningmedel typ permatex. :o Linet kan inte svälla och blir satt ur funktion, permatexet tätar kanske, ::) och gör det inte det kan du ta fram bÃ¥gfilen. >:( Absolut hopplöst att dela. fiR: Har själv skruvat isär en sÃ¥n koppling 5" , det gick Ã¥t massor av värme och svordommar. huvuddunk Obs, det var inte jag som satte samman eländet, a:gl det var faktiskt en annan rörläggare. ??? Bara sÃ¥ du vet, om du skulle fÃ¥ ett sÃ¥nt tips.  :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!