Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderar pÃ¥ bergvärme till 2018-19, dimensionering av pump, kostnad osv?  (läst 3558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan501

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan! Tänkte köra en lite längre tråd här då jag håller på och läser på och planerar inför 18-19.

Dom första funderingarna jag har är egentligen det mest grundläggande och ni får berätta vad jag ska komplettera med för info som behövs!

Dimensionering av värmepump?
Kostnad? ge något exempel bara på lite olika borrdjup med lämplig pump eller ännu hellre vad kostade det för er?
Besparing per år?

Till en början kan jag ge denna info :
202kvm 2våning utan källare
25kvm varmgarage
35kvm biyta värmd
15 år gammla 3glas fönster förutom 4m2 små fönster i 2glas
Vattenburna element minst 10 år gammla
Vind med 150mm sågspån
Ej tillägsisolerad fasad
Fjärrvärme

Bilder på energi deklaration från 2014
http://forumbilder.se/GA5VE/screenshot-20171110-220103
http://forumbilder.se/GA5VE/screenshot-20171110-220128

Jag antar att man riskerar att  överdimensionera värmepumpen om man skulle installera en innan man förbättrar husets energiprestanda. Isolering av väggar,vind och lite annat skulle nog sänka förbrukningen en del.
« Senast ändrad: 10 november 2017, 22:43:47 av Johan501 »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle börja med att se vad man kan göra åt energiförbrukningen, en anläggning som levererar 45-50 MWh bli troligen lite större än den vanliga villainstallationen och måste det till dubbla borrhål och mer än kanske 16 kW värmepump drar priset iväg.

Isolera dock med förstånd, tänk på ventilation och fuktvandring till vinden etc.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En sak till som är bra att kolla upp är vad huset kräver för maximal framledningstemperatur idag, bra om den kan hÃ¥lla sig undan 55 grader.  Men den sjunker ju ocksÃ¥ med bättre isolering.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ja jisses, du behöver troligen inte skotta taket?
Snön på taket smälter väl?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Du kanske kan göra som jag? Se min profil nedan.
Skattade energibehov efter isoleringar och dimensionerade VP efter det, det innebar omedelbara besparingar i minskad elförbrukning som gjorde det lättare att betala för isoleringen senare
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad betalar du för fjärrvärmen?
Är det oinredd vind med isoleringen på golvet? Finns det utrymme för mer isolering?
Finns det möjlighet att installera FTX-ventilation?


Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Johan501

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar allihopa! det har varit lite körigt i helgen så har inte hunnit svara förens nu.

Jag skulle börja med att se vad man kan göra åt energiförbrukningen, en anläggning som levererar 45-50 MWh bli troligen lite större än den vanliga villainstallationen och måste det till dubbla borrhål och mer än kanske 16 kW värmepump drar priset iväg.

Isolera dock med förstånd, tänk på ventilation och fuktvandring till vinden etc.

// Magnus

Tack för svar! Ja jag får lov att se över huset ordentligt och se vad som går att åtgärda!

En sak till som är bra att kolla upp är vad huset kräver för maximal framledningstemperatur idag, bra om den kan hÃ¥lla sig undan 55 grader.  Men den sjunker ju ocksÃ¥ med bättre isolering.

// Magnus

Tack jag ska kolla på det.

Ja jisses, du behöver troligen inte skotta taket?
Snön på taket smälter väl?

Har nyss flyttat hit så jag är osäker på vart all värme tar vägen men den första boven att utreda blir nog vinden. Svårt att se på snön dock då det är väldigt brant lutning på taket.

Du kanske kan göra som jag? Se min profil nedan.
Skattade energibehov efter isoleringar och dimensionerade VP efter det, det innebar omedelbara besparingar i minskad elförbrukning som gjorde det lättare att betala för isoleringen senare

Hmm ja det såg ju ganska smart ut faktiskt jag får kolla lite närmare på det!

Vad betalar du för fjärrvärmen?
Är det oinredd vind med isoleringen på golvet? Finns det utrymme för mer isolering?
Finns det möjlighet att installera FTX-ventilation?

Jag har inte koll på fjärrvärme priset just nu utan jag får återkomma med det.
Det är en oinredd vind med spån på golvet och det finns utrymme för mycket mer isolering. finns även 2-3m2 golvyta som är oisolerad då det tidigare vart ett litet förråd där som någon tidigare ägare har rivit bort..
Det finns plats för en FTX ventilation och då det just nu inte finns några PAX / Elfläktar utan endast självdrag så kanske det kan vara en idee att satsa på FTX direkt.

Utloggad Johan501

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad betalar du för fjärrvärmen?
Är det oinredd vind med isoleringen på golvet? Finns det utrymme för mer isolering?
Finns det möjlighet att installera FTX-ventilation?

nu ska vi se om jag minns och får termerna rätt.

Energiavgift 54.85 öre / kWh
Effektavgift 630kr (förklaring https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2014/08/Prislista_fjarrvarme_priv_serviceorter_tryck.pdf )

exempel pris på 40000 kWh var 33500kr cirka.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det var en rätt saftig årsavgift, som det brukar vara på fjärrvärme.

Här kan du göra en ungefärlig beräkning på hur många kWh du skulle spara på tilläggsisolering av vinden.

https://win.levandehus.nu/sparberaknare/
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!