Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur bra funkar Julas luft/vatten?  (läst 17669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« skrivet: 05 november 2015, 22:01:34 »
Jula säljer billiga pumpar som ska vara anpassade för nordiskt klimat.
www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmepumpar-luft-vatten/luft-vattenvarmepump-416107/
Kan man generellt säga att dessa har sämre kvalitet än finpumpar?
Jag har en ide om att bara köra den när det är varmare än någon minusgrad ute (vilket är nästan hela året i dessa varmvintertider), vid kallare väder eldar jag ved.
Jag behöver värma 110 kvm i två plan i ett tillbyggt 50-talshus.
Vi har två hus på fastigheten och ett 170m borrhål som jag grenat av så det går in i båda husen. Jag satte in begagnade bergvärmepumpar i båda husen så vi kunde välja att köra det ena eller andra huset, eftersom ett hus var obebott (och elda det andra med ved ). Nu har dock grabben och hans familj flyttat in i det obebodda huset, renoverat det och vill köra konstant med den bergvärmepumpen (vilket jag förstår, en småbarnsfamilj har svårt att hinna med vedeldandet och de sysslor det drar med sej). Borrhålet lär inte räcka till båda husen (köldsidan in ligger på -2 när det är som kallast) och det blir i vilket fall meckigt att koppla med ventiler o automatik. Jag vill inte borra ett hål till eftersom vi fick jätteproblem med dricksvattnet efteråt. Därför tittar jag på luft/vatten-pumpar.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #1 skrivet: 05 november 2015, 22:40:15 »
Om du ändå vill elda ved när det är kallt, varför inte spara massa pengar och köpa en bra luft-luft pump av bra kvalisort (typ FH35) och låta stå för huvuddelen av uppvärmningen och elda när den inte orkar med?
En sådan levererar ju bra effekt vid -15ºC.
Finns väl hursomhelst ingen vits med att stänga av din eventuella LV pump så fort det blir några minusgrader. Det är ju bara låta den gå så länge den ger positivt COP ( de stänger väl av sig vid ~-15ºC)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2015, 09:42:50 »
Att värma 50-tals hus 110 kvm i två plan blir totalt 220 kvm. Det kräver i så fall en luftvattenvärmepump mycket större än den som Jula säljer. Kapacitet som behövs kanske är 12 kW(?). Märkesmodellerna har det men det blir en högre prisklass.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #3 skrivet: 06 november 2015, 10:00:58 »
Jag var otydlig, de båda våningsplanen (1 1/2-plan) är tillsammans 110 kvm.
En luft/luft typ FH35 är säkert ett bättre alternativ rent ekonomiskt. Men jag oroar mej för att värmespridningen blir dålig med luft/luft, samt kallras från fönsterna. Vidare får jag inget varmvatten från den, men det kan jag kanske lösa med att elda upp acctanken. Då har jag varmvatten i flera dagar. Men jag är glad om jag slipper det.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #4 skrivet: 06 november 2015, 13:42:03 »
Ok, det var lite mindre yta att värma. Tycker nog fortfarande Jula 6kW blir för klen, den ger bara 3kW värme från kompressorn vid -15°C ute, resten blir elpatron. Möjligen skulle 9kW-modellen passa aningen bättre, ger 3,5kW vid -15°C. Beror lite på var man bor. Sedan finns det mycket skrivit om Jula/Anslut-pumparna och de problem folk har haft här på forumet. Man får vara beredd på lägre kvalitet. Själv skulle jag satsat på något paket med märkesmodell från vvsbutiken.se, polarpumpen.se eller liknande.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

janne7272735

  • Gäst
janne7272735
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2016, 08:26:13 »
Jämför gasmängden, 1180 g för julas största som de inte har i lager, medans Mitsubishis minsta ligger på 2100 g.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2016, 15:11:30 »
Skulle en frånluft kunna funka? Jag kör både ved och frånluftsvärmepump och behöver inte elda för varmvatten och värme innan +5. FLVP funkar som tillskott hela året.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Ubbe_2000

  • Gäst
Ubbe_2000
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2016, 21:10:55 »
Jämför gasmängden, 1180 g för julas största som de inte har i lager, medans Mitsubishis minsta ligger på 2100 g.

Fel fel fel... Det är gas i den medföljande rören också så det är runt 2kg... 8)

Passade pÃ¥ att köpa en nu när det är bra pris  tummenupp

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2016, 09:51:24 »
Visst är det ett lågt pris just nu men jag tycker det är mer intressant att jämföra hela vikten på grejerna:
Jula/Anslut 6 kW, utedel: 33 kg  innerdel: 22 kg
Mitsubishi minsta SW50 Split + Hydrobox nom. 6 kW, utedel: 42 kg  innerdel 55 kg.
Säger en del om storlek på värmeväxlare, kondensor, kompressor etc.
Man ska inte ha för höga förväntningar på den förstnämnda.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Malmen

  • Gäst
Malmen
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2016, 15:55:24 »
Det är nog inte helt otänkbart att en produkt som är 3 gånger så dyr är något bättre... Jag är nyfiken på Julas billiga alternativ ifall den funkar lika bra som deras luftpump sc3325 som jag är otroligt nöjd med!

Ubbe_2000

  • Gäst
Ubbe_2000
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2016, 17:41:23 »
Det är nog inte helt otänkbart att en produkt som är 3 gånger så dyr är något bättre... Jag är nyfiken på Julas billiga alternativ ifall den funkar lika bra som deras luftpump sc3325 som jag är otroligt nöjd med!

Det är en Panasonic pump som sitter i den. 5 års garanti också på pumpen. Som jag ser det är det aldrig rätt att köpa en pump om man tänker att det kommer något bättre i framtiden. Coop 4 i +7 är en bra siffra och att den klarar att ge värme ner till -25 även om det då inte är någon besparing att tala om.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2016, 17:14:39 »
den klarar att ge värme ner till -25 även om det då inte är någon besparing att tala om.
Hur varmt vatten kan den leverera vid -25?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Ubbe_2000

  • Gäst
Ubbe_2000
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2016, 19:07:39 »
Hur varmt vatten kan den leverera vid -25?

Då stänger den ner och sen är det bara den inbyggda elpatronen på 3Kw som används. Som tur är blir det nästan aldrig så kallt där jag bor.

Utloggad Q-man

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump luft/vatten
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2016, 21:10:14 »
Julas Anslut Artikelnummer 416-054 har fungerat bra för mig i 2 vintrar.
Nu är det tredje vintern och den frostar igen hela tiden (troligen dåligt med gas, något läckage kanske, vet inte) Jag har försökt att få tag i någon som kan kontrollera vad som är fel men det är helt hopplöst
Den firman som installerade värmepumpen har ingen anställd längre som kan göra service.
De andra företag som jag ringt till säger antingen ifrån på en gång när de hör att det är en Anslut, köpt på Jula eller också så säger de att de hör av sig när de har tid men hör aldrig av sig igen.
När jag skickar mail till Jula och frågar om det finns någon i Sörmland som kan göra service på deras värmepumpar så svarar dom inte....
Som det ser ut nu så får jag skrota pumpen och köpa något annat i stället.
Alltså: Ska ni köpa en värmepump på Jula, se till så att det är en installatör som kommer att finnas kvar på marknaden ett antal år framåt...

« Senast ändrad: 05 mars 2016, 08:54:23 av Q-man »

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Hur bra funkar Julas luft/vatten?
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2016, 12:50:11 »
Som det ser ut nu så får jag skrota pumpen och köpa något annat i stället.
Alltså: Ska ni köpa en värmepump på Jula, se till så att det är en installatör som kommer att finnas kvar på marknaden ett antal år framåt...
Jo, är ofta lite knepigt med aftersale servicen pÃ¥ dessa pumpar som säljs av  aktörer som i grunden inte hÃ¥ller pÃ¥ med installation utan endast vill sälja, pÃ¥ shippingsidan talar man om "fix and forget" fenomenet.

Det bästa och antagligen billigaste alternativet är om du kan komma i kontakt med nån som sysslar med värmepumpar som hobby men som ändå har grejer nog att göra en tillförlitlig diagnostik på din pump. Tyvärr är det här säkert inte lätt, grejerna kostar så finns knappast alltför många.

En del kan du ju givetvis göra även själv, kolla alla anslutningarna så det inte finns oljiga spår på nåt av dem vilket det brukar finnas vid läckage. Du kan även prova att efterdra kopplingarna själv, då känner du om nån av dem sitter lösare än de andra. Efterdragningen fanns med i de ursprungliga installationsmomenten men har nog inte gjorts på många maskiner. Men om din installatör drog fast kopplingarna enbart på "handkänsla" så är det fullt möjligt att nån av dem sitter löst. Se till att använda dubbla nycklar när du spänner så du kan hålla emot med den ena å spänna med den andra.

Har du kollat med nån av dem som installerar EnergySaves pumpar? Är ju mycket långt samma pumpar så kan inte förstå att de skulle neka att göra service. Givetvis fakturerar de för den men viktiga är väl att få pumpen att fungera. Om du skulle bli tvungen att byta pump kan du även koppla på en ES utedel direkt på din befintliga installation, sparar en del tid, arbete och pengar.

Slutligen, om du läcksöker och inte hittar nåt o fortfarande inte får nån att göra service på pumpen så är väl sista utvägen att köpa en fyllningsflaska köldmedel på nätet och fylla själv. Den åtgärden är i sig inte laglig men om inga andra alternariv finns så får du väl fundera på civil olydnad. Om läckaget skulle ha berott på dåligt dragna anslutningar så kan det hända att det här skulle lösa problemet slutligt.

Är dock inte 100% säker på att ditt problem beror på gasbrist, kan även vara givarkrångel varför det skulle vara på sin plats med lite diagnostik innan man jobbar i blindo.
« Senast ändrad: 05 mars 2016, 12:56:23 av Krtek »
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!