Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: garanti strul?  (läst 4017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
garanti strul?
« skrivet: 19 augusti 2004, 17:00:46 »
Nån här på forumet som har koll på hur tjuriga Nibe kan vara när det gäller garanti reprationer?

Om jag nu skulle koppla in min värmepump själv & den senara går sönder, kollar dom då upp om en behörig elektricker har kopplat in den?

Själv är jag bilelektricker & tycker det är lite löjligt att jag måste be en firma skruva fast 5st kablar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:garanti strul?
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2004, 17:07:28 »
kopplsr du fel så märks det ju på en gång! ;)

annars har dom ju ingen möjligthet att kolla vem som drogfast kablarna!

men det är ju olagligt att göra nyinstallationer själv utan att vara behörig!

jag instalerade min Fighter 1115-8,5 med ström å elpatroner själv så jag hoppas dom inte är kinkika!

gick el-tele men jobbar inte som elektriker!

jag skickade in pappret för försäkringen till dom oxå och har inte hört vare sig bu eller bä
« Senast ändrad: 19 augusti 2004, 20:14:23 av paflo »
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:garanti strul?
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2004, 17:32:03 »
Nä, jag tycker inte att dom kan kräva kopior på mina kvitton från instalationen, om inte felet orsakats av ett instalationsfel. Jag vet ju hur jag ska koppla så det kan inte bli nått instalations fal.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:garanti strul?
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2004, 10:58:34 »
Har ni ingen kompis som är behörig, vem som helst får ju göra installationen om en behörig tittar på det.
 Hur mÃ¥nga yrkeselektriker som helst saknar behörighet!!!!
Det räcker att en man på firman har behörighet, han står för det formella.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:garanti strul?
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2004, 11:24:54 »
När det gäller inkoppling av elektriska apparater finns det ett långtgående regelverk, kompisar som installerar på fritiden tar en stor risk om olyckan skulle vara framme.
Den kompisens chef (behörige överordnade) tar säkert inte på sig något ansvar om han inte tillfrågats i förväg. En sådan överenskommelse bör även finnas skriftligt om man vill vara ordentligt skyddad.

Skulle ett eventuellt fel som uppstår (som den installatör som skall åtgärda felet hittar) kunna härledas till en felaktig elektrisk inkoppling så finns självklart en risk för att det kan bli problem med garantin, (det skall dock tillägas att man skall vara tämligen okunnig om man skall lyckas koppla in den fel...)

Är man osäker och ej behörig skall man definitivt inte befatta sig med den elektriska inkopplingen.

Vill man ha ett juridiskt skydd och en säker garanti skall man ta in en behörig firma /person som gör installationen av det elektriska.

Vill man vara laglig gäller inget annat än en behörig elektriker eller en elektriker som blivit delegerad att kunna utföra arbetet inom en firmas verksamhetsområde.

/Rickard

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:garanti strul?
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2004, 17:15:46 »
Helt rätt att man inte skall koppla om man inte vet att man kan koppla enligt gällande normer. det är en sak att koppla så det fungerar & det är en annan att göra så allt runt i kting kopplingen följer rätt regler & standard.

Som nämdes tidigare så är en behörig starkströms elektriker bara behöring när han är i tjänsten!

Det jag undrar är om dom på nibe har rätt att begära kvitton från instalationen. om inte kan jag ju göra den själv.
Jag har en nibe 1215 & denna fungerar ju tillomed om man skulle kopla faserna fel, så man får ju jobba om man vill orsaka nått fel på pumpen som orsakats av elinstalationen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:garanti strul?
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2004, 18:32:00 »
jag hade en firma som godkände installationen.
det ordades med att min far (som jobbat som elektriker) pratade med sin granne som har firma så han jobbe åt honom medans vi skruvade! köpte kabel å klamer där oxå!
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:garanti strul?
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2004, 12:14:37 »
Nja om "kompisen" som kollar igenom anläggningen är behörig ska det väl inte va några problem??

Att man kan jobba som elektriker utan ett uns av utbildning tycker jag är konstigt. Den som står för behörigheten har ju inte här (i glesbyggd) en chans att kolla mer än en bråkdel av installatioenerna. Men det är helt ok enligt det jag vet.

Här har vi tom haft en elfirma som en byggare har ägt ingen i firman hade behörighet, tidigare ägaren stod kvar med sin behörighet.
Det sas att det var helt ok!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:garanti strul?
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2004, 13:07:45 »
"vem som helst" kan stå för behörigheten, kruxet är att han även är juridiskt ansvarig om/när en olycka händer. Har den behörige inte sett till så att den personal som arbetar under honom har tillräcklig utbildning och erfarenhet ligger han risigt till vid ev. olycksfall.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:garanti strul?
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2004, 16:45:41 »
Om pumpen går sönder pga. felaktig installation så gäller inga garantier oavsett behörighet eller inte.

Tex. om elektrikern kortsluter reglerboxen eller nått så får han stå för reparationen.
Finns ingen elektriker så får kunden betala.

admin

  • Gäst
admin
Re:garanti strul?
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2004, 18:50:46 »
LÃ¥ter vettigt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!