Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lagring av solenergi hos DLSC - Dreak Landing Solar Community i borrhÃ¥ll  (läst 5936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad inteetträtt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
http://www.dlsc.ca/borehole.htm

var någonstans i sverige finns det ett liknande projekt där man lagra solenergi från solfångare och återhämta energin under vintern? borrhållen håller över +40C under januari månaden med enbart uttag av energin....

det är 144 borrhåll på 35 meters djup som man använder för 52 hushåll.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Någon gång på 70 - 80 talet gjorde man rätt omfattande försök med att lagra värme i berget men man fann att det var svårt att behålla värmen. Det som hände var att grundvattnet (som nästan alltid är rörligt) tog med sig värmen bort från hålen. Möjligen skulle det gå bättre om man hade berg där det inte förekom grundvatten men tyvärr är det rätt sällsynt i alla fall i Sverige.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad inteetträtt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det som hände var att grundvattnet (som nästan alltid är rörligt) tog med sig värmen bort från hålen.

men varför fungerar det för DLSC? är det för att de har ett djup på 35 meter och inget grundvatten som tar med sig värmen?

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Det finns ett liknande projekt i Danderyd. Där har man ca 100 hål och använder den lagrade energin till att värma bostadsrätter. En elpanna i varje bostadsrätt stod för resterande värmetillförsel.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag ids inte läsa och försöka bilda mig en uppfattning om DLSC,  men är dom nÃ¥gonstans med lÃ¥ngt till grundvatten sÃ¥ kanske det fungerar. I vÃ¥rt land tror jag att grundvattnets medelnivÃ¥ är ca 6 meter, enligt samma källa som var ned och provade lagring som jag tidigare nämnde. Och eftersom iden är rätt gammal sÃ¥ har jag lite svÃ¥rt att tro pÃ¥ nÃ¥tt sensationellt genombrott.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det var en tråd här på forumet om samma projekt för några år sedan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Japp, jag skrev om det.
Det som krävs är ordentlig laddning och många hål med mycket innesluten bergsmassa. Det finns flera i sverige men inte denna temp.
Man har värmepump och får 6-8 i COP. Här behövs ju ingen pump och man kör golvvärme.

Utloggad inteetträtt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Finns akviferer på många ställen i sverige men det är som kocken skriver problem med energiförluster pga grundvatten och berget i sig.
Några högre temperaturer får man sällan ut när man behöver det som mest.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Nya domstolen i jönköping använder akvifärer, runt 16kWh/m2 för värme och VV, rätt ok va...

Edit, fel av mig ännu bättre:
Domstolarna i Jönköping
Uppföljning av 2-års drift.
9 000m2 lokalyta med höga krav på säkerhet och komfort.
Energikälla med aqvifer ger 108 MWh energi/år.
Värme, kyla och tappvarmvatten-förbrukning per m2 är 12 kWh
« Senast ändrad: 08 februari 2014, 22:46:14 av Mike »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Lagring av solenergi- ASES!
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2014, 23:39:40 »
Tänk i lite mindre skala istället! ASES:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52529.0
http://www.bt.se/nyheter/bollebygd/fakta-om-klimathuset(1366517).gm
http://marknad.laganbygg.se/lagan/www/index.php/buildings/view/124/extended
Ser ut som att vi är allra bäst i Bollebygd och Västsverige!   tummenupp:
http://marknad.laganbygg.se/lagan/www/index.php/
Jag hittar ingen bostad med lika låg uppmätt förbrukning som villa Gustafsson i Bollebygd, 19 KWh/m2.
(Projekterad och uppmätt energianvändning för uppvärmning, varmvatten, fastighetsenergi och komfortkyla (specifik energianvändning) är samma, 19KWh/m2 och år)
Men har tydligen varit nere på under 15 kWh/m2 och år enligt http://ases.me/PDF/ASES_TILL_PDF_V2.pdf
Över 20 grader på brine från lagret under huset nu (har ju virt en extremt mild vinter hittills + en solig sommar:
 http://sp.temperatur.nu (användare: sp, lösen: Boll3bygd)
Ett passivhus ska tydligen klara 30 kWh/m2 och år så detta är ju överväxeln!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Japp, jag skrev om det.
Det som krävs är ordentlig laddning och många hål med mycket innesluten bergsmassa. Det finns flera i sverige men inte denna temp.
Man har värmepump och får 6-8 i COP. Här behövs ju ingen pump och man kör golvvärme.
Projektet jag nämnde i mitt tidigare inlägg använder inte värmepump. Där växlar man direkt till golvvärmesystemet i byggnaderna.

Anläggningen var projekterad för en solenergifraktion på 70% men den är lägre pga av högre förluster i distributionssystemet än projekterat. Vill ni veta mer om detta så sök på Anneberg.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Det var det jag skrev i sista meningen men det blev väl syftningsfel, med Här menade jag Kanadaanläggningen.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
men varför fungerar det för DLSC? är det för att de har ett djup på 35 meter och inget grundvatten som tar med sig värmen?

Kan ju bero på massa soltimmar. ..
Alberta är väl som Spanien eller nåt.
Då spelar ju förluster mindre roll. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!