Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalldrag frÃ¥n tilluftsventiler  (läst 33256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Kalldrag från tilluftsventiler
« skrivet: 28 januari 2008, 00:48:28 »
Hej!

Jag har i mitt hus frånluftsventilation med frånluftsvärmepump. Tilluft tas in via fresh 80 ventiler i samtliga sovrum + vardagsrum, och frånluften tas ut från toaletter, tvättstuga samt klädkammare. På bottenvåningen har jag golvvärme. Tilluftsventilerna sitter placerade intill fönstren (inte 1 meter ifrån fönster vilket verkar vara det rekomenderade vid golvvärme).

När det börjar bli några minusgrader ute känner man ganska mycket kalldrag från ventilerna tycker jag.

Spelar det någon roll för frånluftsvärmepumpen om man stänger tilluftsventilerna något (stänger inte igen dom helt) för att minska kalldraget? Får den tillräckligt luftflöde ändå?

Eller är det bättre att minska lite på hastigheten hos frånluftsfläkten?

Hur brukar ni som har frånluftsvärmepump och tilluftsventiler göra på vintern?

Tacksam för alla förslag.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2008, 08:12:56 »
Jag skulle vilja vända på frågan

Har du tilräckligt många ventiler?

Och är alla fullt öppna?

När du tycker det drar kallt är köksfläkten på?


Hade ett Modulent hus förut med ungefär samma system som du har och hade aldrig problem med drag.
När jag sålde det ville den nya ägaren att jag skulle sätta in en ny skorsten för att det rök in
När jag var där och tittade hade han stängt alla ventiler i huset för att han frös sÃ¥ ventilationen sög in röken sÃ¥ fort han öppnade luckan till kaminen.  men han trode skorstenen var tät  ;D

Frånluftvärmepumpen skapar ett svagt undertryck i huset och den luft som ventilationen drar ut måste ersättas på något sätt.
Så när du tycker det drar på ett ställe så vill du stänga den ventilen lite men ventilationen/värmepumpen vill fortfarande dra ut lika mycket luft ur huset vilket får till följd att det drar in MER luft genom de ventiler som är öppna och då tycker du att det drar där istället och stänger.

Tillslut är alla ventiler stängda och ventilationen får jobba som en tok och du känner drag runt dörrar och fönster.

Sen skall man ta i beaktande att köksfläckten drar ut ofantliga mängder med luft (upp till 650m3/h http://www.franke.se/docs/products/technicalDraw/F620.pdf )
så känner du drag när fläkten är igång prova att sänka hastigheten på köksfläkten utan att osa ner hela köket och kolla om draget minskar.

Kan du ställa varvtalet på ventilationen skulle jag som sista utväg sänka den en aning men som sagt har du tillräckligt med ventiler så skall det inte behövas eftersom tillufts donen skall vara avpassade efter hur mycket luft som frånluftvärmepumpen drar ut.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2008, 22:32:05 »
Citera
Har du tilräckligt många ventiler?

Har totalt 5 stycken fresh80 i huset (140m2), vet inte om det är tillräckligt många. Har en ventil i varje rum förutom de rum där frånluft sugs ut.


Citera
Och är alla fullt öppna?

För tillfället har jag stängt igen ventilerna rätt rejält eftersom jag fått för mig att det drar in mycket kalluft när dom är fullt öppna. Har satt en vanlig tändsticka som mellanlägg i ventilerna så det är bara en ca 1 till 2 mm glipa i dom nu (öppnar jag dom fullt är nog glipan ca 1 cm)


Citera
När du tycker det drar kallt är köksfläkten på?

Nej, det är oavsett köksfläkten.



Har för övrigt köpt huset ganska nyligt så jag har ingen aning om ventilationen i huset har blivit injusterad riktigt någon gång.

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2008, 07:12:39 »
Citera
Och är alla fullt öppna?

För tillfället har jag stängt igen ventilerna rätt rejält eftersom jag fått för mig att det drar in mycket kalluft när dom är fullt öppna. Har satt en vanlig tändsticka som mellanlägg i ventilerna så det är bara en ca 1 till 2 mm glipa i dom nu (öppnar jag dom fullt är nog glipan ca 1 cm)

Där har du problemet
När du stänger ventilerna så vill frånluftsvärmepumpen fortfarande dra ut lika mycket luft som med fullt öppna ventiler.
vilket får till följd att hastigheten på luften ökar och du känner drag

Öppnar du alla ventiler så minskar luft hastigheten genom ventilen och du känner mindre/inget drag och luften som dras in hinner att värmas en del eftersom den har lägre hastighet.

Jämför med en vattenslang
Sätt på kranen och vattnet rinner lungt ut ur slangen(fullt öppen ventil)
tryck till lite i öppningen (stäng ventilen) och helt plötsligt har du en stråle som är över en meter.
Samma mängd vatten skall ut genom ett mindre hål alltså ökar hastigheten på vattnet precis vid förträngningen och samma är det med luften som skall passera dina ventiler.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2008, 09:33:11 »
Hej,

Jag vet inte vilken variant av tilluftventil du har men har sett att Fresh har en typ av tilluftsventiler i 80serien som är annpassade för golvvärme, kolla på Freshs hemsida och tilluftsventiler modell TL80F.
Dessa ska ju rikta den intagna luften så att kalldrag minimeras.

/Roine
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2008, 22:22:58 »
Hej,

Jag vet inte vilken variant av tilluftventil du har men har sett att Fresh har en typ av tilluftsventiler i 80serien som är annpassade för golvvärme, kolla på Freshs hemsida och tilluftsventiler modell TL80F.
Dessa ska ju rikta den intagna luften så att kalldrag minimeras.

/Roine

Aha! Ska genast kolla in den ventilen. Tack för tipset!



Citera
Och är alla fullt öppna?

För tillfället har jag stängt igen ventilerna rätt rejält eftersom jag fått för mig att det drar in mycket kalluft när dom är fullt öppna. Har satt en vanlig tändsticka som mellanlägg i ventilerna så det är bara en ca 1 till 2 mm glipa i dom nu (öppnar jag dom fullt är nog glipan ca 1 cm)

Där har du problemet
När du stänger ventilerna så vill frånluftsvärmepumpen fortfarande dra ut lika mycket luft som med fullt öppna ventiler.
vilket får till följd att hastigheten på luften ökar och du känner drag

Öppnar du alla ventiler så minskar luft hastigheten genom ventilen och du känner mindre/inget drag och luften som dras in hinner att värmas en del eftersom den har lägre hastighet.

Jämför med en vattenslang
Sätt på kranen och vattnet rinner lungt ut ur slangen(fullt öppen ventil)
tryck till lite i öppningen (stäng ventilen) och helt plötsligt har du en stråle som är över en meter.
Samma mängd vatten skall ut genom ett mindre hål alltså ökar hastigheten på vattnet precis vid förträngningen och samma är det med luften som skall passera dina ventiler.


Okej, ska testa att öppna alla ventiler fullt och se vad som händer!
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2008, 17:14:31 »
Hej!

Jag har i mitt hus frånluftsventilation med frånluftsvärmepump. Tilluft tas in via fresh 80 ventiler i samtliga sovrum + vardagsrum, och frånluften tas ut från toaletter, tvättstuga samt klädkammare. På bottenvåningen har jag golvvärme. Tilluftsventilerna sitter placerade intill fönstren (inte 1 meter ifrån fönster vilket verkar vara det rekomenderade vid golvvärme).

När det börjar bli några minusgrader ute känner man ganska mycket kalldrag från ventilerna tycker jag.

Spelar det någon roll för frånluftsvärmepumpen om man stänger tilluftsventilerna något (stänger inte igen dom helt) för att minska kalldraget? Får den tillräckligt luftflöde ändå?

Eller är det bättre att minska lite på hastigheten hos frånluftsfläkten?

Hur brukar ni som har frånluftsvärmepump och tilluftsventiler göra på vintern?

Tacksam för alla förslag.

Jag upplevde samma problem med Fresh ventiler från 2003 och tänkte byta till nyare modell som styr luften uppåt.
Då fick jag höra att det finns små pluttar som tillbehör till dom gamla modellerna som du kan plugga i insläppet på sidorna och nertill. Då blir det betydligt behagligare och kallraset försvinner.
Att strypa tillluften är helt vansinnigt. Då störs ju balansen som en gång är inställd och frånluftsvärmepumpen fungerar sämre. Dålig värmeekonomi.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2008, 17:48:02 »
Hej!

Jag har i mitt hus frånluftsventilation med frånluftsvärmepump. Tilluft tas in via fresh 80 ventiler i samtliga sovrum + vardagsrum, och frånluften tas ut från toaletter, tvättstuga samt klädkammare. På bottenvåningen har jag golvvärme. Tilluftsventilerna sitter placerade intill fönstren (inte 1 meter ifrån fönster vilket verkar vara det rekomenderade vid golvvärme).

När det börjar bli några minusgrader ute känner man ganska mycket kalldrag från ventilerna tycker jag.

Spelar det någon roll för frånluftsvärmepumpen om man stänger tilluftsventilerna något (stänger inte igen dom helt) för att minska kalldraget? Får den tillräckligt luftflöde ändå?

Eller är det bättre att minska lite på hastigheten hos frånluftsfläkten?





Ja just det , att stänga dem är som att lura sig själv !    knUp

Hur brukar ni som har frånluftsvärmepump och tilluftsventiler göra på vintern?

Tacksam för alla förslag.

Jag upplevde samma problem med Fresh ventiler från 2003 och tänkte byta till nyare modell som styr luften uppåt.
Då fick jag höra att det finns små pluttar som tillbehör till dom gamla modellerna som du kan plugga i insläppet på sidorna och nertill. Då blir det betydligt behagligare och kallraset försvinner.
Att strypa tillluften är helt vansinnigt. Då störs ju balansen som en gång är inställd och frånluftsvärmepumpen fungerar sämre. Dålig värmeekonomi.
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2008, 21:52:05 »
silverräven:

Köpte nyligen en sÃ¥dan där liten "plastvinge" (http://www.fresh.se/p83213/p83213_swe.php?lastpage=82640&id=395&table=PRODUCT_58394) som ska styra luften uppÃ¥t frÃ¥n tilluftsventilen. Köpte bara en för att testa pÃ¥ det ställe där jag upplever mest kalldrag. Och jag inbillar mig i alla fall att det blev betydligt bättre efter att jag satte dit den.  :)
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad harryboy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2008, 22:09:37 »
Jag har Fresh 90 ventiler i mitt hus och dom står alltid fullt öppna,det sitter kallrasskydd i dom
och det fungerar utmärkt. Kolla du om du har kallrasskydd, tror det finns att köpa separat isåfall.

Harryboy

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2008, 19:37:17 »
Jag har Fresh 90 ventiler i mitt hus och dom står alltid fullt öppna,det sitter kallrasskydd i dom
och det fungerar utmärkt.

Harryboy


HÃ¥ller med , de funkkar utmärkt !!  AlltsÃ¥ stäng inte dylika ventiler , det är som att lura sig själv !!
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Kalldrag från tilluftsventiler
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2008, 23:47:49 »
Jag har Fresh 90 ventiler i mitt hus och dom står alltid fullt öppna,det sitter kallrasskydd i dom
och det fungerar utmärkt. Kolla du om du har kallrasskydd, tror det finns att köpa separat isåfall.

Harryboy

Nja vet inte riktigt vad du menar med kallrasskydd. Menar du luftriktare från tilluftsventilerna? I så fall har jag det i ett sovrum endast (ska köpa till alla tilluftsventilerna).

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!