Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad gäller om man vill ta cert för arbete med Köldmedier?  (läst 30540 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad gäller om man vill ta cert för arbete med Köldmedier?
« Svar #15 skrivet: 10 april 2013, 13:51:21 »
Nu har jag talat med dem på IUC (Katrineholm).
Enligt personen jag talade med så ingår certifikatproven i utbildningen, och hela upplägget är att man skall klara av det som en del av utbildningen, och även om inga garantier ges så är det som jag förstår det de allra flesta som lyckas.
Proven görs som en del av examensarbetet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vad gäller om man vill ta cert för arbete med Köldmedier?
« Svar #16 skrivet: 19 augusti 2013, 00:34:56 »
jag tog min Kat1 genom ett företag som heter Sweduc, finns väl hur många såna små "utbildningsföretag" som helst, men det hjälpte en hel del att jag hade omfattande förkunskaper, för det var inte mycket till kylteknisk utbildning som hanns med på 3 halvdagar.. det var mest genomgång om regler kring köldmedier, vilket jag iofs hade dålig koll på.. sedan, den 4:e dagen kom en inspektör på uppdrag av incert och man fick avlägga teori och praktiskt prov... certet kostade sedan runt 3800 att lösa ut, och är faktiskt underskrivet av Peter Rohlin...
sen blev det aldrig att man koma att jobba med det på heltid av olika anledningar, men jag har gjort jobb lite till och från och hållt det levande, skulle jag ge mig på att starta eget behöver jag också företagscert, men det är i princip bara att ansöka så får man ett vad jag fått reda på (ännu  en sån där fantastisk avgiftssugeriverksamhet..)
det som är mest ruttet är att certet gäller bara i 5 år, måste därefter göras om, så har man blivit arbetslös kylmontör och hoppat på andra jobb och certet har hunnit gå ut så har man ju förlorat det, och måste göra om teori & praktik för att få ut ett nytt (och givetvis erlägga en alltför hög avgift...

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Som Peter Rohlin säger så finns det utbildningar som syftar till att eleverna skall klara certifieringsprovet, tex IUC.

Jag håller delvis med dig i kritiken om branschens hemlighetsmakeri i syfte att minimera konkurrensen. Detta är ett arv från den tid då det krävdes ackreditering för att få utföra arbetet. När branschen eu-anpassades så öppnades dörrarna för små företag som inte enbart jobbade med kylservice, däribland mitt företag.
För att återställa ordningen så har branschen uppfunnit "diplomerad kyltekniker", vilket egentligen inte har så mycket med kylteknik att göra som allt annat runt omkring.

Diplomeringen är frivillig men den visar hur branschen tänker.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vad gäller om man vill ta cert för arbete med Köldmedier?
« Svar #18 skrivet: 18 april 2014, 12:54:37 »
Så, en utbildning för kat1 är 3 halvdagar egen tid plus  3800:-  - om man har lite förkunskaper så att man inte bangar på proven, när man går in i detta ??.

I företagssammanhang så är det inte speciellt mycket pengar, har gått på kurser som är mycket dyrare än så...

---

Tidigare när jag funderade i dom banorna så skulle man ha 3 års arbetslivserfarenhet under någon certifierad kylnisse innan man ens var välkommen till en sådan utbildning... då kan man verkligen prata om skrå-tänkande där man noga försökte se till att det inte var för mycket insyn i branchen


Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vad gäller om man vill ta cert för arbete med Köldmedier?
« Svar #19 skrivet: 18 april 2014, 14:18:22 »
Den utbildning jag gick hade ett upplägg som gick ut på att man gick 1 dag i veckan 4-5 ggr (minns inte exakt) med allmän kylteknik teori och praktik.
Sedan gick vi i 1v och bara gick igenom regler och förordningar och gjorde proven på fredagen.
Första delen av utbildningen var inriktad för deltagafe utan tidigare kunskap och sista veckan för personer som skall göra provet både förstagångs samt omcertifiering om man vill fräsha upp sina kunskaper.
Detta var innan man ändrade om regelverket och bytte klass systemet så hur det ser ut idag vet jag inte.
Utbildningsstället var en gymnasieskola som även hade utbildningar och skötte proven vid certifieringar av yrkespersoner.
Var inte jag som betalade för kalaset men jag tror det kostade ca 50k för 6 år sedan.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad gäller om man vill ta cert för arbete med Köldmedier?
« Svar #20 skrivet: 18 april 2014, 15:48:40 »
kursen för den personliga certen är inte så dyr, men du kommer inte långt med den om du är egen.
Företaget måste vara ackrediterat för trycksättning osv. sist jag kollade så rullar det iväg ca 50k för alla nödvändiga avgifter/kurser  help och då har jag redan alla nödvändiga verktyg och heta arbeten mm.
Det är tillräckligt saftigt att plåta upp slanten för säkervatten....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Manometerställ

  • Gäst
Manometerställ
SV: Vad gäller om man vill ta cert för arbete med Köldmedier?
« Svar #21 skrivet: 25 februari 2015, 20:30:51 »
Detta gäller:



Beträffande trycksättning med gas så gäller vanligtvis att så fort man har gjort ett tillverkande moment eller modifiering av tryckprovad komponent så krävs att när anläggningen trycksätts (provas, läcktestas eller driftsätts) så ska man ha en ackreditering för trycksättning med gas. I Sverige är det SWEDAC som utfärdar ackrediteringar.

Vid montering av luft/luft-värmepumpar är det inte ovanligt att rören kapas till önskvärd längd och en så kallad ”flare-koppling” eller liknande tillverkas och denna koppling som tillverkas ska säkerhetskontrolleras via tryckkontroll. Om tryckkontrollen sker via tryckprovning med gas ska företaget vara ackrediterad för detta. Personen som utför tryckkontrollen ska ha kompetens och känna till de risker som är förenade med provningen. Före provningen ska en undersökning och riskbedömning göras som omfattar riskkällor respektive risker som är förenade med provningen. Riskbedömningen måste dokumenteras skriftligt.

Bestämmelsen gäller inte om:

   - kontrolltrycket ej överstiger 0,03 bar(e) eller lägre,
   - kontrolltrycket är högst 3 bar(e) och produkten av kontrolltrycket i bar(e) multiplicerat med anordningens volym i liter är högst 30.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om tryckkontrollen inte sker med gas, hur gör man då, generellt sett, hur gör man för att montera en luft/luftpump enligt reglerna utan att blanda in SWEDAC i sammanhanget?



Utloggad Kallt i marken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om inte utbildaren kan svara på frågan bör man kanske fråga sig om det är en seriös utbildning.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad gäller om man vill ta cert för arbete med Köldmedier?
« Svar #23 skrivet: 17 juni 2015, 17:39:41 »
En luft/luft lär väl klara sig utan bestämmelsen...:
Citera
Bestämmelsen gäller inte om:

   - kontrolltrycket ej överstiger 0,03 bar(e) eller lägre,
   - kontrolltrycket är högst 3 bar(e) och produkten av kontrolltrycket i bar(e) multiplicerat med anordningens volym i liter är högst 30.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad gäller om man vill ta cert för arbete med Köldmedier?
« Svar #24 skrivet: 18 juni 2015, 19:09:54 »
En luft/luft lär väl klara sig utan bestämmelsen...:
En luft luft med R410 ska ju provtryckas med typ 50 bar om man gör det enligt konstens alla regler, då kommer man inte långt med 0,03 bar  ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vad gäller om man vill ta cert för arbete med Köldmedier?
« Svar #25 skrivet: 18 juni 2015, 20:36:01 »
innervolymen är troligen större än en liter vilket gör att med 20 bars provtryck (det är detta jag sett kylnissarna testar med i R410A-maskiner) är man nära gränsen om volym * tryckprodukten är max 30

i lite seriösare luftpistolskytte så kan man ha upp till 200 Bar i tuben som man själv handpumpar upp, som i gengäld är liten i volym just för att klara volym * tryckprodukten av max 30.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!