Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: livslängd pÃ¥ vvb (ack)  (läst 6145 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
livslängd på vvb (ack)
« skrivet: 04 maj 2005, 19:40:04 »
hrr lång livslängd kan man räkna med på en dubbelmantlad ack?
Jag har hittat en ldre som jäg är lite sugen på, men den kanske inte är nått att satsapå?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2005, 21:04:47 »
Sorry, men 5-25 år får nog bli mitt svar. Det hjälper inte mycket skulle jag tro... Jag är dessutom inte nån expert på området, men den erfarenhet jag har säger mig att det kan variera väldigt mycket.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2005, 02:13:22 »
Nog för att vi lever i slit- och slängåldern, men kan verkligen en ack/vvb ha kortare livslängd idag än för 50 år sedan. (Min gamla Thermia sitter på väggen där den suttit de senaste 50 åren.) Idag är det väl heller ingen som inte vet vad galvanisk korrosion är. Kärlen är utrustade med anoder som extra säkerhet.

Man blir lite brydd ibland när man går i VP-investeringstankar och hör att man ska kalkylera med kompressorbyte efter 10år. I och för sig inte samma som att byta hela värmepumpen, men ändå!    10år!!!
Min Bentone oljebrännare gick prickfritt i 28år innan oljepumpen skar. 8)   Min Nohrahammar-panna från 1959 hänger med än. :)    Min Husqvarna-spis från -63 gör rätt för sig dagligen. ;D    -Jag vet, nu låter man som en ruinromantiker av värsta slag och kanske är det så, ....jag har en toppmatad Benco tvättmaskin också!   *roflmao*  *roflmao* *roflmao*

Men om man ska vara allvarlig ett slag kan man fundera över om utvecklingen gått framåt eller bakåt de senaste 30 åren. Tekniken har naturligtvis gjort framsteg men istället verkar kvalitén har försämrats på det mesta.  Tillverkarna  kan prata om "rätt" (läs lagom) kvalitet hur mycket man vill, men inte sällan verkar man hamna på fel sida om den hårfina linjen lagom.   -OK, jag kan acceptera att en dator som blir tekniskt omodern efter säg 3år, inte ska behöva hålla i 30år, med överförbar jämförelse på VHS-spelare, TV-apparater och dyl. 
Men en varmvattenberedare ska banne mig hålla lika länge som ett spett annars är det ynkligt. fiR:


-Hur länge tycker ni att man ska förvänta sig att VP:n håller ?

-Ni som har äldre pumpar, är ni nöjda med reservdelstillgången ?   Någon tillverkare som utmärker sig ?

-Hur lång livslängd ska man förvänta sig på slangpaketet till borrhålet ?
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2005, 06:09:00 »
Hej , vad vpn belangar så min gammla vp(ivt) har gått sedan 87 utan komp byte. Min farbrors thorvent åkte ut nu efter att ha gått i 26 år. Om det kan jag säga att röris tog 80 tusen för utbyte till en ny ivt. Håller med om att en vvb med normala förhållanden skall hålla i minst 30-50 år. Slangpaket om det inte tokfryser bör vara outslitligt./Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2005, 08:31:15 »
En ackumulator tank bör ha längre livslängd än en dubelmantlad vvb, då en vvb har syrerikt vatten som gör att grejorna "rostar" ???

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2005, 11:46:58 »
Livslängden har förkortats i samma mån som datorberäkningsprogram utvecklats.
När man räknade för hand (räknesticka)  avrundades resultatet uppÃ¥t. Sedan la man pÃ¥ säkerhetspÃ¥slag, varefter resultatet avrundades uppÃ¥t.
Frysskåpet som vi kasserade i vintras, hade gått utan service i 40 år.
I dag sägs man ha möjlighet att exakt beräkna önskad livslängd.
Garantitiden plus ett halvt år?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #6 skrivet: 05 maj 2005, 20:54:14 »
Livslängden har förkortats i samma mån som datorberäkningsprogram utvecklats.
När man räknade för hand (räknesticka)  avrundades resultatet uppåt. Sedan la man på säkerhetspåslag, varefter resultatet avrundades uppåt.
Frysskåpet som vi kasserade i vintras, hade gått utan service i 40 år.
I dag sägs man ha möjlighet att exakt beräkna önskad livslängd.
Garantitiden plus ett halvt år?
fast det där med beräknade livslängder för att få sälja fler varor är faktiskt en myt !
Ingen vill bli känd för att deras grejor går sönder, grejor som håller är den bästa reklamen...

sen kanske livslängden blir kortare för att man kan hålla sig närmare visa marginaler & man kan andvända billigare matrial, allt för att hålaned priset. Men allt som byggs byggs för att håla mycke längre än garanti tiden. vi har ju blivit sämre på att underhålla vårasaker, detta är ju också en sak som förkortar livslängden
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2005, 22:36:48 »
På -70 talet kostade en tvättmaskin av rimlig kvalite ca 6 000:-
Idag kostar en tvättmaskin av rimlig kvalite ca 6 000:-
Pengavärdet har ändrats en del på den tiden.
Med hjälp av datorn har det räknats ut en jämn livstid på alla kompenenter för att slippa reparationer.
Beträffande att en Husqvarnaspis från -63 skulle göra sitt jobb. Well! Well!
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2005, 02:07:49 »
Citera
Hej , vad vpn belangar så min gammla vp(ivt) har gått sedan 87 utan komp byte. Min farbrors thorvent åkte ut nu efter att ha gått i 26 år.
Känns riktigt bra att höra!  26år, ..nästan som en Bentone-brännare.  :D 
Man kanske törs köpa en VP ändå´rå.
Citera
röris tog 80 tusen för utbyte till en ny ivt.
:-X


Citera
På -70 talet kostade en tvättmaskin av rimlig kvalite ca 6 000:-
Idag kostar en tvättmaskin av rimlig kvalite ca 6 000:-
Pengavärdet har ändrats en del på den tiden.

Får mig att tänka på något en kompis berättade. Hans far hade en gång på av 60-talet varit lite extra spendersam och köpt både en ny bil och en TV med bara några veckors mellanrum. TV:n hade varit hårfint billigare än bilen.
 
Jag kan berätta en till historia.
Jag ringde för några år sedan till min lokala vitvaruhandlare för att jag behövde en ny tätningslist och ett plasthandtag till dörren på mitt 6år gamla kylskåp. Inga reservdelar fanns på lager, varför jag blev hänvisad till tillverkaren/grossisten i Stockholm. Jodå, både listen och handtaget fanns att köpa á 900kr & 270kr. Men sa damen i luren, deras reparatörer brukade inte rekommendera att man bytte bara listen eftersom den tydligen var ruskigt svår att få på plats med ett tillfredställande resultat. ...-??!!!   Bättre då att byta hela dörren.
Vad den kostade!   2500kr.   Hela skåpet kostade 5000kr.
Varken handtag eller list blev beställt, däremot har lim utvecklats i en positiv riktning.

Citera
Beträffande att en Husqvarnaspis från -63 skulle göra sitt jobb. Well! Well!
Hånar du min gamla trotjänare inför öppet forum.  knUp knUp knUp
OK, två snabbplattor har blivit bytt under min levnad och klockan med inbyggd startautomatik går bara när den själv vill, inget man litar på längre (robotplattan fungerar fortfarande), men potatisen kokar garanterat lika bra som på vilken skrythäll som helst och söndagssteken blir mör och fin i ugnen.
Att jag sen inte är tjock och fet utan snarare något magerlagd är inte spisens fel utan troligast genetiskt. ;D
 :o :-[ Kanske ska tillägga att jag inte vet hur nÃ¥gon här pÃ¥ forumet ser ut. a:gl
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2005, 16:08:30 »
Rinda.
Jag skulle inte få för mig att håna din gamla trotjänare inför öppet forum.
Det måste vara ett språkligt missförstånd. ;D

Däremot är jag nyfiken på vad du har för kyl som är tillverkad i Sverige och där man inte byter dörrlist. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2005, 20:20:31 »
Rinda.
Jag skulle inte få för mig att håna din gamla trotjänare inför öppet forum.
Det måste vara ett språkligt missförstånd. ;D

Däremot är jag nyfiken på vad du har för kyl som är tillverkad i Sverige och där man inte byter dörrlist. :)
Skönt att höra, sov inte många timmar i natt.  :P

Om kylen är tillverkad i Sverige vet jag inte, men det är en AseaSkandia Cylinda.  :-\
Säg nåt snällt nu. ;D
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #11 skrivet: 08 maj 2005, 11:08:25 »
Jag tror faktiskt att Cylinda-fabriken ligger i Ljung, Västergötland, Sverige.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #12 skrivet: 08 maj 2005, 12:55:08 »
Jag håller med tidigare talare om hans sak. Men tillbaka till ack tanken

Citera
hrr lång livslängd kan man räkna med på en dubbelmantlad ack?
Jag har hittat en ldre som jäg är lite sugen på, men den kanske inte är nått att satsapå?

Om vi glömmer hur länge en tank håller så är frågan om du CarMan får den nästan till skänks så är det så klart lönt. slå till.

Köp annars färdig tank ( till ditt vv tror jag ) från Rinkaby rör nr 3102. Liten 100l elberedare som du ej kopplar in elen till kostar ju ca 3515:-. Billigare tank isolerad vet jag ej om du kan få. Köp sen cirk pump nr 3074 för 830:-+ lite rör och kopplingar och så gör du arbetet själv.

Kom till saken om det är till detta ändamål eller beskriv vad du skall ha den till?
« Senast ändrad: 14 maj 2005, 19:35:21 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #13 skrivet: 08 maj 2005, 21:36:09 »
Det var tråkigt med din kyl Rinda, men jag har goda nyheter till dig.
Det finns fortfarande en del reservdelar kvar till din gamla trotjänare. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: livslängd på vvb (ack)
« Svar #14 skrivet: 08 maj 2005, 22:47:51 »
Jag håller med tidigare talare om hans sak. Men tillbaka till ack tanken

Citera
hrr lång livslängd kan man räkna med på en dubbelmantlad ack?
Jag har hittat en ldre som jäg är lite sugen på, men den kanske inte är nått att satsapå?

Om vi glömmer hur länge en tank håller så är frågan om du CarMan får den nästan till skänks så är det så klart lönt. slå till.

Köp annars färdig tank ( till ditt vv tror jag ) från Rinkaby rör nr 3102. Liten 100l elberedare som du ej kopplar in elen till kostar ju ca 3515:-. Billigare tank isolerad vet jag ej om du kan få. Köp sen cirk pump nr 3074 för 830:-+ lite rör och kopplingar och så gör du arbetet själv.

Kom till saken om det är till detta ändamål eller beskriv vad du skall ha den till.

1500:- & tanken är från 1983
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!