Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ndagsexemplar eller för höga förväntningar (290AW Optima 700)?  (läst 13938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Håller i viss mån med Kojak.
Installatören är värdelös, vet aldrig någonting. IVTs kundtjänst hänvisar till installatören och hans kontakter på IVT centralt. Har för två veckor sedan påpekat problemen beskrivna i föregående tråden för kundtjänsten, eftersom installatörens " kontakt " inte hör av sig hos installatören heller, men ingen reaktion. På den vägen är det.
HÃ¥ller däremot inte med, vad gäller allt annat. Min anläggning ger helt klart stora besparingar och jag kommer i Ã¥r säkert ner i en elförbrukning pÃ¥ ca 13500KWh. Det motsvarar dagens byggnorm. Men jag räknar knappast hem investeringen pÃ¥ ens 15 Ã¥r,  trots Ivts och installatörernas glädjekalkyler.  Man har ju ofta ochsÃ¥ andra motiv att investera - tex att ge huset en ordentlig, tidsmässig värmeanläggning.
Vad gäller livslängden, kan man ju ha tur eller otur. Det bör man vara medveten om. Skötsel, service och reparationer bör man lära sig att mest utföra själv. En hantverkare kostar bara att komma ut 250-500kr.
Min anläggning går som en klocka bortsett från några fel, som jag kommer att tvinga IVT/installatör att rätta till på garanti. Jag har tom kört utan eltillskott ner till -18C, eftersom fläktarna är så effektiva.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har redan gjort det kojak tänkte slutat jobbet o gått kylutbildning eftersom jag är lite trög tog det lite längre än ett år .När jag för ca 5år sedan öppnade egen firma kunde jag leva ut helt o bara åka omkring o lura folk vi servar inte ivt men det finns ju så många andra märken så några problem med att hitta offer har jag inte.idag tex tänkte jag åka mot kalixhållet o djäklas lite det var visst en jordvärmepump som strejkat eftersom vi installatörer inget kan så får man väl som vanligt hitta på nåt det blir perfekt >:D

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
så rådet är .Den dan 700 säger upp sig köp en större maskin så spar du lite till på elräkningen
c-c
Instämmer där, iofs helt olika hus. Men vår 700 går på knä'na till 94kvm när kylan kommer. Och det stämmer hyggligt med de beräkningar jag lät göra. Så förstår att samma maskin får det tungt att värma det dubbla.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hur menar ni med större? Jag har 700 på 13,5kw, och enligt IVT är den överdimensionerad för mitt hus.
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Hur menar ni med större? Jag har 700 på 13,5kw, och enligt IVT är den överdimensionerad för mitt hus.

13.5kW är elpartonens effekt.
Värmepumpen lämnar betydligt mindre. T.ex +7/50 ºC -> 6.7/2.2kW och +7/35 ºC -> 7.5/1.9kW
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad ska man säga, ja är otroligt nöjd med min anläggning i det stora hela, har denna extrema vinter haft vissa problem relaterade till extrem kyla vilket ger hög elräkning jan gav 4848kwh men då har större delen av månaden gått på ren el...
Förre året gjorde ja över med 18000kwh inkl allt, denna extrema vinter gör att ja troligen landar på 22000kwh...

du ska se när tempen ute blir mer normal att du som ja kommer skratta när elräkningen kommer...

Ja räknar hem min pump på 4år
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad lindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har ockå haft problem med utlöst högtryckspressostat, så nu när jag sökte lite vidare och hittade din tråd flodoj, så tänkte jag att jag går med här i forumet också. Det har krånglat i höstas, så då kom en kille från Kylcenter och kollade på grejorna. Det visade sig att jag var tvungen att lufta varmvattenberedaren, jag hade bara luftat elementen. Inte så lätt att veta för en oteknisk nybörjare.

Nåväl, vi har problem med det sista elementet i kedjan, som typiskt nog finns i barnens rum (2,5 år, så dom sparkar av sig täcket). Rörmokaren som var här och kollade på det menade att vi kanske borde sätta termostater på elementen. Det blir dyrt. Dessutom sa han att vi kunde boosta på med mer värme i systemet så elementet kanske skulle bli varmt nertill också, inte bara upptill som nu. Nå, frugan höjde typ 5+ igår, och idag utlöste högtryckspressostaten. Men nu trodde jag att jag visste på råd! Så jag luftade vvberedaren och kollade att det inte var luft i elementen. Det var ordentligt med luft i vvb, så jag tänkte att nu var saken biff! Men tji fick jag. Den löser ut ändå.

Nå, det killen från kylcenter också gjorde, utom att lufta vvberedaren, var att "handköra ventilerna". Det är inte något en lekman bör ge sig på enligt IVTs servicetelefon. Jag sa att "Jag får väl ringa Kylcenter igen då..." -Nej, de står under konkursförvaltare nu, så de är nog svåra att få tag på för tillfället för en privatperson".

Tänkte du kanske ville veta det, flodoj. Jag hänvisades till: Electra

Utloggad flodoj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Tack för tipset. Ja, min fru ringde imorse igen (pånytt kolerisk) och krävde ut en tekniker till. Högtryckspressostaten löste ut både igår kväll som sagt och imorse. Teknikern kom ut till oss, tog en rökapaus, kollade lite grann på temperaturerna, släppte ut lite freon (som hans kollega fyllde på för två veckor sedan), tog en ny rökapaus, rensade lite i en dräneringsslang (som en annan av hans kollegor gjort för tre veckor sedan) och ansåg sig färdig och åkte.
Vi ringde vårt försäkringsbolag och beskrev hela processen. De anser att det verkar skumt och hotar med att inte betala. Arctic (Försäkringen på anläggningen) tänker följa vårt försäkringsbolag. ARN tar inte upp fall som rör värmepumpar och vår mäklare anser att detta inte går under dolda fel vid husköpet.
Vackert!
Kylcenter säger sig förstå vår situation, men nu ligger inte ansvaret hos dem längre utan hos konkursförvaltaren och han är inte tillbaka förrän i nästa vecka.
Jag skriver snart en bok!
IVT 290 A/W (-04) med Optima 700 (-05). Putsat tegelhus i 2-plan (140m2) + källare (70m2) utanför Klippan. 2-glas. 2 personer. Ingen innegivare.

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hur menar ni med större? Jag har 700 på 13,5kw, och enligt IVT är den överdimensionerad för mitt hus.

13.5kW är elpartonens effekt.
Värmepumpen lämnar betydligt mindre. T.ex +7/50 ºC -> 6.7/2.2kW och +7/35 ºC -> 7.5/1.9kW

Tolkar jag dig rätt, så kan man alltså välja en med mindre effekt på elpatronen men bättre på värmepumpen?
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Rörmokaren som var här och kollade på det menade att vi kanske borde sätta termostater på elementen. Det blir dyrt.

Låter som en skojare, om jag förstått allt rätt så ska elementen alltid vara öppna på max. Därmed är det helt onödigt med termostat.
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Hur menar ni med större? Jag har 700 på 13,5kw, och enligt IVT är den överdimensionerad för mitt hus.

13.5kW är elpartonens effekt.
Värmepumpen lämnar betydligt mindre. T.ex +7/50 ºC -> 6.7/2.2kW och +7/35 ºC -> 7.5/1.9kW

Tolkar jag dig rätt, så kan man alltså välja en med mindre effekt på elpatronen men bättre på värmepumpen?
Man ska välja en värmepump efter vilket behov huset har, sen är det oftast en elpatron i innedelen som går att koppla för vilken effekt man kan tänkas behöva. Också begränsat av vad man har för huvudsäkringar, förstås.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Hur menar ni med större? Jag har 700 på 13,5kw, och enligt IVT är den överdimensionerad för mitt hus.

13.5kW är elpartonens effekt.
Värmepumpen lämnar betydligt mindre. T.ex +7/50 ºC -> 6.7/2.2kW och +7/35 ºC -> 7.5/1.9kW

Tolkar jag dig rätt, så kan man alltså välja en med mindre effekt på elpatronen men bättre på värmepumpen?

290AW levereras med 13.5kW eller 9kW elpatron.
Optiman finns idag som 600, 900, 1100, 1400 och 1700 modell. Har du ork och intresse av att få info om dessa rekommenderar jag www.ivt.se

Dagens 900 modell är den som är närmast vår äldre 700.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Funderar själv att säga upp mig och gå en 1-årig utbildning för att bli reparatör av värmepumpar. Då kan även jag blåsa folk på hur mycket som helst.

Behöver du verkligen säga upp dig och gå utbildning?
Annonsera att du gör besöken på obekväm arbetstid när du är ledig och ingen annan kan komma. Och en kund fråga väl aldrig efter ett cert vid besök.
Så det är väl bara att köra igång!

Och btw, känner mig inte blåst. Så det blir Sveriges befolkning -1.


Känner mig inte heller blÃ¥st, blir - 2 personer   Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rörmokaren som var här och kollade på det menade att vi kanske borde sätta termostater på elementen. Det blir dyrt.

Låter som en skojare, om jag förstått allt rätt så ska elementen alltid vara öppna på max. Därmed är det helt onödigt med termostat.

Med sånna krökisar är det inte konstigt det blir dyrt för både kund och försäkringsbolag, tror personligen att en krökis som ska bli kunnig på vp:s måste ha ett brinnande intresse för dem, går inte med den "gamla" sorten som bara åkte runt och laga oljebrännare och lufta rad hos gamla kärringar. Nyare teknik och mer användande av vp:s kräver mer kunskap och deffenetivt ett intresse...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tyvärr har du blivit blåst, precis som hela svenska folket. Detta med värmepumpar och att spara stora mängder el är rent skojeri. Installatörer samt reparatörer är inkompetenta, varje gång en ny rep. är här så är det felinställt enligt dom etc. IVT och andra företag hävdar att de håller minst 20 år vilket är felaktigt 10-15 år är rimligt. Därmed kan de flesta inte räkna hem sin investering, du ska vara glad om du lyckas spara 10 000:- per år. Jag pratade med trygghansa ang. detta och de kommer troligtvis att stämma IVT och flera andra av de sk kvalitetsmärkena, då det kostar enorma belopp pga av bristfällig kvalité. Kommer själv att hänga ut IVT, installatörer samt reparatörer, för med skojeri och bluffbransch går knappast att hitta. Möjligtvis fönster, man ska byta fönster i hela kåken till en summa närmare 100 000:- och vad sparar man? Jo 2000:- per år, så räkna hem den investeringen. Som du hör är jag själv upprörd, mitt råd till dig är att ligga på IVT och installatören och hänga ut dom för deras skitprodukter.

Vilket resonnemang, finns gott om nöjda vp-ägare, som lätt kan räkna hem en vinst snabbt.. Sen att det finns skojare i branchen är väl inget jag kan neka till, det finns skojare i alla brancher...

Och vad det beträffar fönstren så finns det billigare sätt att spara energi på, tillägsisolera vinden tex..
Är fönstren hela är det ingen stor energivinst i att byta ut dom, är dom däremot helt skrot är du ju ändå tvungen att byta ut dom och då ska man väl knappast räkna med att "räkna hem" den investeringen så snabbt, man är ju tvungen att ha fönster i alla fall.
Men jag kan iaf glädja dig med att om 50 år har du "tjänat" in dina fönster Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!