Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utegivare eller innegivare?  (läst 3171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Utegivare eller innegivare?
« skrivet: 09 september 2015, 22:34:23 »
Nuvarande värmesystem består av golvvärme, gengaspanna och acktank. Den skall nu kompletteras med bergvärmepump.

Jag kör nu med en shunt som jag kör antingen mot en fast framledning eller så reglerar den mot en inställd innetemperatur. Sedan har alla rum egna termostater. Jag har kört den mest mot en fast framledning då det i badrummet nästan aldrig blir för varmt. Däremot kan det kännas lite svalt om den går emot innetemperatur reglerad shuntning.

Jag hade tänkt skaffa en utegivare till värmepumpen (följde ej med, beg)men jag börjar undra om det är onödigt eller rent av sämre. Vi har välisolerat och mycket fönster vilket gör att effektbehovet är väldigt beroende på om det är mulet eller solsken. Tex här om dagen när det var 10 på natten och runt 15 på dagen och solsken så fick vi öppna dörren trots att jag inte satt på värmen ännu. Medan dagarna innan var det samma temperatur men mulet och då var det runt inne 20 på morgonen vilket är lite kallt. Också beroende på hur många som är inne. Vid 8 personer behövs ingen värmetillförsel alls vid +-0 ute. Eller om man eldar så blir värmebehovet 0. Så vad jag försöker säga är att vid många tillfällen tror jag rumsgivarna kommer stänga pumpens drift eller om de inte används så kommer det bli övertemperatur inne. Även vid -10 grader ute.

Jag tror att pumpen kommer gå ungefär lika mycket med utegivare som innegivare. Med innegivare kommer det kanske bli lite övertemperatur vid lågt värmebehov då det hinner lagras för mycket energi innan innegivaren reagerar. Men å andra sidan med utegivare kommer den när det är som nu, producera värme på natten när det är kallt och sedan bli övervärme på dagen när det är varmt och solen tittar fram. Kanske finns det inställning för att den skall gå mot dygnsmedel snarare än aktuell utetemperatur? Som nu när det är runt nollan på natten men 15+ på dagen så har vi inget värmebehov.

Vad tror ni? Vad har ni som också har värmetröga hus för erfarenhet?



Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Utegivare eller innegivare?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2015, 05:56:41 »
Till dom flesta VP kan man köra med både ute och innegivare, där justerar innegivaren för ev över eller undertemperaturer som utegivaren orsakar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Utegivare eller innegivare?
« Svar #2 skrivet: 10 september 2015, 09:19:53 »
Jag vet inte om mitt hus är "värmetrögt" men jag kör min IVT C7 med både ute och innegivare.
Utegivaren är huvudgivaren och man kan ställa in hur mycket innegivaren skall påverka värmekurvan

Jag kör innegivaren med max påverkan (vad det nu innebär) och jag tycker att det fungerar bra.
Största kruxet är att hitta en lämplig plats att placera innegivaren på. Jag har placerat den på "övervåningen" (souterränghus) där vi är mest.

Precis som du säger reglerar den ner pumpen när solen skiner in genom fönstren och nackdelen är då att rum i "skuggan" kan bli för kalla.
Innegivaren reglerar också upp temperaturen tex när det blåser kraftigt ute då huset annars skulle bli aningen utkylt.

Jag tror dock att det är viktigt att ställa in värmekurvan så bra som möjligt med bara utegivare så att innegivaren inte behöver även reglera upp och ner temperaturen pga felaktigt inställd värmekurva

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utegivare eller innegivare?
« Svar #3 skrivet: 10 september 2015, 09:35:48 »
Ställer man upp påverkan på max så åsidosätter man mer eller mindre värmepumpen regulator, och värmepumpen kan få väldigt många start/stopp då den istället för att reglera på utetemp/hysteres triggas av konstlat höga temperaturvariationer (rumsgivarpåverkan simulerar en högre eller lägre utetemp)
Om man låter påverkan vara hög så får man mindre variationer i rumstemp, men tätare start och stopp med andra ord.

Fler starter än 30/dygn skall inte vara nödvändigt för att hålla en bra temperatur i huset.
Har man fler än så anser jag att man har en för snabb reglering inställd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utegivare eller innegivare?
« Svar #4 skrivet: 10 september 2015, 15:37:36 »
Mitt hus är byggt som en solfångare, 9 av 12 fönster mot söder, så jag flyttade utegivaren till en solig plats på södervägg för att få rätsida på innetemp.
För mig funkar detta jättebra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Utegivare eller innegivare?
« Svar #5 skrivet: 10 september 2015, 15:57:05 »
Jag hade samma problem med att givaren satt nordnordväst och gjorde så att på kvällen lös solen på givaren så det kunde bli lite kallare inne på kvällen, flyttade givaren 90 grader till väggen mot öster där alla fönster inkl kök där vi vistas mest är, aldrig mer över- eller undervärme p g a solinverkan på givaren. :)
(fast en del förklaras naturligtvis av att det finns termostater också)
« Senast ändrad: 10 september 2015, 15:59:41 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!