Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia frÃ¥gor  (läst 3591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Thermia frågor
« skrivet: 10 december 2005, 15:01:32 »
Har nyligen sänkt hastigheten pÃ¥ cirk pumpen till elementen, detta har fÃ¥tt till följd  att pumpen gÃ¥r mindre nu samt att det diffar 10 grader mellan framledning och retur ledning. Har detta nÃ¥gon betydelse?

Ibland stannar även pumpen fast behov av värme finns, det står då" Värmepumpsstart Nedräkning 4 min", eller ngt liknande. Händer dock inte ofta.

Vet någon vad detta betyder?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia frågor
« Svar #1 skrivet: 10 december 2005, 16:25:00 »
Den stoppar förmodligen p.g.a. för stor tempskillnad i radiatorkretsen. (för hög framledningstemp i förhållande till börvärdet)

Jag är inte expert på Thermia, men jag tror du blir av med "problemet" om du ökar på värdet "hysteres" med några grader.

10 grader deltaT är vad tillverkarna rekomenderar, se bara till att det är 10 grader när värmepumpen gått ett bra tag, helst just innan den stannar.
Har du 10 graders deltaT redan vid låg framledningstemp bör du öka cirkpumpen ett snäpp.

Man kan väl säga att så länge du aldrig ser mer än 10 graders delatT på VB så har du cirkpumpen rätt inställd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia frågor
« Svar #2 skrivet: 10 december 2005, 17:06:47 »
Hysteres är inställt på 7 grader från Thermia, NIBE med likadan styr har valt 13 grader!! Så öka på till ex 11.
Sen kollar du i slutet på en värmekörning att Värmepumpen lugnt och fint jobbar bort alla gradminuter (integral).

Du kan ju kolla även innan du justerar, det är viktigt att pumpen får jobba med gradminuterna fullt ut.

Om den stoppar "på" hysteres så blir det en falaktig beräkning som ger onödigt mycket starter...

Att den ibland räknar ned tyder på det.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hakkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia frågor
« Svar #3 skrivet: 10 december 2005, 21:35:28 »
Tack skall prova detta, men vad är egentligen "hysteres".

Jag satte även in strypningar i elementen vid installationen, kan man justera dessa enkelt själv och finns det någon fördel med detta?
Vilken temp skillnad bör det vara pÃ¥ brine in o ut?  Jag har ut  -4 och +1 in. är detta ok?

Tacksam för svar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia frågor
« Svar #4 skrivet: 11 december 2005, 01:05:18 »
3º deltaT är perfekt (på kalla sidan)

På varma sidan bör det var ca 5-10º deltaT vid kontinuerlig drift.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia frågor
« Svar #5 skrivet: 11 december 2005, 10:34:54 »
5 graders tempskillnad på kalla sidan.. vilken pump har du??
kanske du har lite smuts i smutssilen som stryper flödet en aning.
Är det kollat??

hysteres... den tempskillnad mellan bör- värdet och är- värdet som tillåts innan tvångsstyrning inträder.

Du kan läsa lite här...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html

Det är 3 avdelningar.. inte direkt i bokstavsordning, men rulla dig runt...

Man bör ha termostaterna helt öppna, sen ska man strypa in flödet sÃ¥ det blir jämn temp. Fördelen blir att VP alltid har vatten att jobba med...  Om man använder termostater pÃ¥ radiatorerna, dÃ¥ stryps flödet väldigt kraftigt, tex vid solinstrÃ¥lning det är inte bra.

Övertemp är mycket lönsamt att "hantera" med en rumsgivare!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hakkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia frågor
« Svar #6 skrivet: 11 december 2005, 15:09:07 »
Pumpen är en TWS 8. Silen är kollad om det är den som sitter på brine in, du menar.

När Vp  nyss startat är skillnaden 11 grader pÃ¥ fram och retur ledning, sedan är. skillnaden 10 grader fram till den slÃ¥r i frÃ¥n.

Har nu 39 grader pÃ¥ börvärde, men pumpen  tar tid pÃ¥ sig för att komma över detta. Detta händer även vid andra temp. Ex. vid 41 gr. bör  som kommer pumpen ganska snabbt upp till detta med fÃ¥r sedan jobba en lÃ¥ng stund för att komma över och ikapp integralen, vilket fÃ¥r som följd av pumpen gÃ¥r mÃ¥nga timmar/dygn.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia frågor
« Svar #7 skrivet: 11 december 2005, 23:20:34 »
det där med drifttiden har med vattenvolymen och storleken på huset (effektbehovet)

Stor vattenvolym är bra..
Ju större effektbehov (egentligen energibehov) desto bättre.

Ang tempskillanden på stig och retur... Förr skrev thermia så här...
har man över 6 graders tempdiff sÃ¥ bör cirkulationen ses över ( ökas  egen kommentar)

det är små skillnader men jag tycker du ska höja cirkpumpen.
DÃ¥ fÃ¥r radiatorerna lite högre genomsnittstemp. iom detta sÃ¥ kan du sänka värmekurvan en del. Det ger bättre verkningsgrad. 

kan du sänka kurvan lite är bra för det minskar risken vid sträng kyla. Har man för hög kurva kan pumpen stoppas av för hög returtemp...
Det beror iofs mycket på vart du bor i landet. Vid kurva 40 börjar det bli lite halvkris vid -25 ute...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!