Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1215 Meny 3b, hur kommer man dit??  (läst 3137 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
1215 Meny 3b, hur kommer man dit??
« skrivet: 02 juli 2006, 14:21:24 »
Hejsan,

Hittar inga referenser till undermeny 3b (Nibe 1215) där man enligt manualen skall kunna sätta stopptemperatur för VV. Enligt manulen så skall man i meny 3a trycka "öka" en gång, varvid en markör visar sig i parentesen för "VB-r". Men sen när jag trycker "Kanal" två gånger så kommer jag ju till nästa meny (Meny 4; KB-f och KB-r). Det står visserligen att meny 3b endast är för installatören men menyn verkar inte ens vara tillgänglig för mig. Måste man sätta maskinen i manuellt läge för att kunna komma dit eller vad gör jag för fel, någon som vet??

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 1215 Meny 3b, hur kommer man dit??
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2006, 08:58:21 »
Hejsan,

Hittar inga referenser till undermeny 3b (Nibe 1215) där man enligt manualen skall kunna sätta stopptemperatur för VV. Enligt manulen så skall man i meny 3a trycka "öka" en gång, varvid en markör visar sig i parentesen för "VB-r". Men sen när jag trycker "Kanal" två gånger så kommer jag ju till nästa meny (Meny 4; KB-f och KB-r). Det står visserligen att meny 3b endast är för installatören men menyn verkar inte ens vara tillgänglig för mig. Måste man sätta maskinen i manuellt läge för att kunna komma dit eller vad gör jag för fel, någon som vet??

Hur gammal 1215 har du?? de äldre versionerna har inte denna meny.

Du har kanske tagit ner manualen från nätet och fått en version som inte överenstämmer med din vp.
« Senast ändrad: 03 juli 2006, 09:00:52 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: 1215 Meny 3b, hur kommer man dit??
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2006, 11:46:43 »
Pumpen är levererad i Maj 2006, så den borde väl inte räknas som gammal egentligen. Inköpt från Rinkaby Rör, men vem vet hur länge den stått där?? Hur kan jag se när den är tillverkad, får väl ringa NIBE och kolla serienumret?

I manualen som levererades med pumpen finns mycket riktigt inte undermeny 3b... På framsidan på manualen står det MOS SE 0422-1. Ska man kanske anta att den är producerad vecka 22 2004...? Och då är förmodligen inte pumpen helt ny heller...

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: 1215 Meny 3b, hur kommer man dit??
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2006, 12:15:25 »
Jag svarar på min egen fråga, hur kan man se när pumpen är tillverkad?

Har pratat med NIBE och i serienumret så anger de 8 sista siffrorna produktionstillfälle (gäller i alla fall på min 1215).
I mitt fall xxxxxx04275003 skall utläsas som 2004, dag 275 och pump nummer 003 den dagen. Dvs 2a oktober 2004, inte direkt ny med tanke pÃ¥ att jag precis installerat den  >:(.

Har kontaktat Rinkaby i frÃ¥gan sÃ¥ fÃ¥r vi se vad som händer. Det minsta vore att jag fÃ¥r ett nytt styrkort till pumpen, men kanske borde man kräva en helt ny pump...  knUp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1215 Meny 3b, hur kommer man dit??
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2006, 11:30:13 »
På bilar brukar en bil som är yngre än 12 månader räknas som "ny", blir den äldre än så brukar de rabatteras, har för mig det i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: 1215 Meny 3b, hur kommer man dit??
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2006, 15:54:15 »
Ja varje branch har väl sin praxis kan man tänka. Men eftersom Rinkaby hänvisar till tillverkarnas hemsidor för information och där kunde jag utläsa funktionalitet som de inte levererat så...

Återkommer med resultat så fort besked lämnats från Rinkaby vilka för övrigt skött alla leveranser och information exemplariskt!

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: 1215 Meny 3b, hur kommer man dit??
« Svar #6 skrivet: 18 juli 2006, 10:56:45 »
Verkar lite konstigt att Rinkaby inte skulle ha större omsättning på sitt lager.
Kanske har de missat "först in - först ut".
För en gångs skull kan det kännas tillfredsställande att Nibe inte har den snabbaste produktutvecklingen.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: 1215 Meny 3b, hur kommer man dit??
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2006, 08:48:49 »
Jaha då var min semestern över och tydligen så även för Rinkaby för igår damp det ned ett nytt styrkort och vips så har jag de senaste funktionerna även i min pump. Någon rabatt har jag däremot inte sett men jag kanske skulle ringa Rinkaby och fråga om det med...

Vad gäller produktutveckling så får man väl titta på 1x30 och de kommande xx50 och se att det rör sig faktiskt även på Nibe.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: 1215 Meny 3b, hur kommer man dit??
« Svar #8 skrivet: 12 september 2006, 15:29:04 »
Ja, nu var även frågan om priset på denna 1 1/2 år gamla men oanvända pump fixat. De krediterade mig 5000kr så nu är vi överens, Rinkaby och jag. *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!