Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med rätt inställningar CTC EcoAir 107 och CTC EcoEL  (läst 8094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emmalk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Jag behöver hjälp med att få rätt på mina inställningar. Jag har Lutningen inställd på 53 och Justeringen på 2, detta ger framledning på 41, vid -1 grad ute.
Huset är byggt 1924, är dåligt isolerat, 180 kvm, källare, men endast en liten del av den värms upp med golvvärme, nya Elit superenergi fönster.
Förbrukade totalt 5200 kw under december månad, jag tycker det är mycket med tanke på att vi dessutom alltid har det ganska kallt.
Är där någon som kan ge mig tips, råd på hur, eller om jag bör ändra mina värden, eller om där är något annat jag ska tänka på.
Tack på förhand, Emma

Utloggad s029dg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Verkar som om att ditt hus gör av med mer energi än vad VP kan/orkar leverera vid -1 och måste ha hjälp av elspetts för att kunna hålla framledningen på 41 grader.
Antar att det varit en oljepanna tidigare som arbetat med hög framledning (hög temperatursystem) som stått för uppvärmningen av huset. Jag hade tidigare också hög temperatursystem med små radiatorer. Dessa är nu utbytta mot större (tjockare/dubbelpanel) för att kunna köra låg temperatursystem.
Med en lägre framledning klarar VP att leverera lägre ned i graderna utan elspetts, trotts att huset kräver mycket energi pga dålig isolering.
Mitt tips är att ta kontakt med någon som kan hjälpa dig att beräkna på nya radiatorer för låg temperatursystem. Är inte kunnig inom vvs, men delar bara med mig av mina egna erfarenheter.

mvh Mange

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Skall du kunna få hjälp....

måste du ange mer data, tex hur många kompressortimmar din Ecoair gick under December. Var bor du? Hur stort är huset etc

NÃ¥gra "vilda gissningar" blir:

-Du förbrukade 600 kWh hushållsel.
-Om Ecoair gick maximalt (bästa inställningar) så kan den högst ha dragit 750tim x 2kWh = 1500kWh
-Dvs du har förbrukat 3100kWh elenergi från elpatroner under december. (100kWh/dag)

Det verkar som din pump mest stått stilla, eller huset behöver extremt mycket värme.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad emmalk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Jag kompletterar med lite nya fakta.

Temp. 1
Framledning 42(41)
Panna 50(55)
Nedre 45(55)
Hetgas 98
Kompressor driftid 24:02
Starter 0
 
Hur nollställer jag för att få reda på hur många kompressortimmar Ecoair går?
Hmm, dum fråga kanske, men hur vet jag hur mycket hushållsel jag förbrukade av mina 5200kwh... och hur ser jag hur mycket elenergi som är från elpatroner?
Jag bor i Skåne, huset är 180kvm, dåligt isolerat, byggt 1924.
Vore väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig att få ner vår elförbrukning på något sätt, tycker att 29700kwh per år är mycket.
Mvh Emma

Utloggad maradona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Det var en hiskelig förbrukning. Jag har samma uppsättning som du,bor på Gotland. I December förbrukade jag 2600 kwh totalt, vilket jag tycker är mycket, hade vissa problem när utetemperaturen låg på 5- och mindre med att få till en dff på vp in/ut. Fick sänka hastigheten på både cirkulationspumpen samt laddpumpen för att få det att fungera tillfredställande. kostade mig säkert 200 kwh extra eftersom pumpen i princip valde att stå still under den tiden.

Det behövs fler uppgifter än de du angett för att kunna ge dig hjälp, har du t.ex. inengivare inkopplad? Vad har du för värden på vp in ut? När installerades anläggningen?

Hur mycket ström ecoel förbrukat kan man se under historisk driftinformation. Där kan man även se antal kompressortimmar.
« Senast ändrad: 11 januari 2011, 21:50:34 av maradona »

Utloggad emmalk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vi har ingen innegivare inkopplad.
VP in/ut är 40/44
Anläggningen installerades för ca 5år sen.
Den totala kompressor tiden är 15153 och elvärme kwh 21860(är det detta?)
ja, jag tycker också att det är en väldigt hög förbrukning...dessutom har vi kallt...

Utloggad maradona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Vi har ingen innegivare inkopplad.
VP in/ut är 40/44
Anläggningen installerades för ca 5år sen.
Den totala kompressor tiden är 15153 och elvärme kwh 21860(är det detta?)
ja, jag tycker också att det är en väldigt hög förbrukning...dessutom har vi kallt...


Hade jag haft så låg lutning/justering hade jag också haft kallt... Nu har vi c:a 18 grader på nedervåningen, så brukar elda lite i braskaminen för att få upp temperaturen. Vårat hus har bara 2-glasfönster på nedervåningen, men övervåningen har 3-glas samt är nyyisolerad, där har vi kanske 21-22 grader, men värmen går ju också uppåt.


Jag har själv haft stor hjälp av detta forum, så förhoppningsvis så kan någon som är kunnigare än jag ge dig hjälp, bara du ger dem de siffrpr och värden de behöver för att kunna hjälpa dig. Vilken hastighet har du på cirkulationspumpen respektive laddpumpen?

Utloggad maradona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Vi har ingen innegivare inkopplad.
VP in/ut är 40/44
Anläggningen installerades för ca 5år sen.
Den totala kompressor tiden är 15153 och elvärme kwh 21860(är det detta?)
ja, jag tycker också att det är en väldigt hög förbrukning...dessutom har vi kallt...


Fick du nån ordning på problemet? Vore intressant med en uppdatering på siffrorna du anger, kompressortimmar och elförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!