Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Berg eller luft  (läst 12625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Berg eller luft
« Svar #45 skrivet: 06 maj 2010, 00:17:48 »
Din slutsats är helt fantastiskt korrekt. Hoppas att du kommit fram till din slutsats om -16 ºC på egen hand och inte läst något av mina tidigare inlägg.

Nja, jag har räknat på de uppgifter du redovisat d.v.s. 12 kW i 3,8 timmar värmer till -2,5° i 7,1 timmar. Varmvattnet räknade jag med 0,7 kWh/h.

Citera
Anser du att min vp är underdimensionerad

Den här vintern önskar man nog kraftigare pumpar, men en normalvinter har du troligvis ganska få timmar på elpatron. Problemet om du har en större kompressor, är att den startar oftare som ger kortare livslängd. Man kan tro att kostnaden blir densamma d.v.s. om man betalar lite extra el varje år, eller man byter pump vart 10:e år.

Gärna stora pumpar, bara man ser till att de har bra gångtider typ 1 start per drifttimme på årsbasis

.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Berg eller luft
« Svar #46 skrivet: 08 maj 2010, 08:12:15 »

Kompressortid 3,8 h mellan 00.00 till 07.10 (54%)
Medeltemperatur 00.00- 07.10 ca -2,5°C
Brine In:  +2°C
Brine Ut: - 2°C
Ingen produktion av vv
Kurva 37

Med de där gångtiderna bör du klara dig ner till -16° utan eltillskott.

Vad gör att du anser dig ligga på COP 2 vid -20°?

Högre framledning och el-tillskott drar ju ner.....men så mycket?
Hej Lexus!  *vinkar*
Om jag jämför dina slutsaster med mina egna som jag gjort med hjälp av bifogad foton av Integral och Ute temperaturer så har vi kommit fram till samma sak. Det skulle vara intressant att få veta hur kom fram till -16 ºC utan eltillskott.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Berg eller luft
« Svar #47 skrivet: 08 maj 2010, 09:13:34 »
Det skulle vara intressant att få veta hur kom fram till -16 ºC utan eltillskott.
sansun

Jag räknar med rumstemp 21° samt egenvärme 3° d.v.s. du behöver tillsätta värme från 18°.

Medeltemp ute har varit -2,5° i 7,16 timme.
Du har värmt 20,5° med 42,2 kWh.
42,2 kWh / 20,5° / 7,16 h = 0,287 kW/°C

-16° + +18° = 34° x 0,287 kW = 9,8 kW + 0,7 kW = 10,5 kW

« Senast ändrad: 08 maj 2010, 09:26:44 av Lexus »

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Berg eller luft
« Svar #48 skrivet: 08 maj 2010, 09:37:53 »
Den här vintern önskar man nog kraftigare pumpar, men en normalvinter har du troligvis ganska få timmar på elpatron. Problemet om du har en större kompressor, är att den startar oftare som ger kortare livslängd. Man kan tro att kostnaden blir densamma d.v.s. om man betalar lite extra el varje år, eller man byter pump vart 10:e år.

Gärna stora pumpar, bara man ser till att de har bra gångtider typ 1 start per drifttimme på årsbasis

En liten fråga?
Om man vill ha en liten större VP och vill minska start/stopp skulle det då inte fungera bra med
ack-tank som man laddar för att få ner antalet start/stopp på VP:en, detta för att få den mest optimala driften på VP:n?

Eller, kunna ställa in max start/stopp och låta temperaturen flukturera lite, speciellt under kalla vinternätter?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Berg eller luft
« Svar #49 skrivet: 08 maj 2010, 09:50:13 »

Den här vintern önskar man nog kraftigare pumpar, men en normalvinter har du troligvis ganska få timmar på elpatron. Problemet om du har en större kompressor, är att den startar oftare som ger kortare livslängd. Man kan tro att kostnaden blir densamma d.v.s. om man betalar lite extra el varje år, eller man byter pump vart 10:e år.

Gärna stora pumpar, bara man ser till att de har bra gångtider typ 1 start per drifttimme på årsbasis

En liten fråga?
Om man vill ha en liten större VP och vill minska start/stopp skulle det då inte fungera bra med
ack-tank som man laddar för att få ner antalet start/stopp på VP:en, detta för att få den mest optimala driften på VP:n?

Eller, kunna ställa in max start/stopp och låta temperaturen flukturera lite, speciellt under kalla vinternätter?


Absolut! Men acktanken kallas då volymtank.

När jag skriver "bra gångtider" så är det genom att installera volymtank. Pumpar som har gradminutreglering kan skapa längre gångtider i regleringen, men IVT/Bosch har inte den möjligheten annat än man får andra problem.



Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Berg eller luft
« Svar #50 skrivet: 08 maj 2010, 10:25:40 »
Varför diskuterar man sällan inverter pumpar
i samband med berg/mark pumpar ?
Finns det bra såna ?
Borde inte en inverter lösa många knutar angående storlek , starter ,volymtank osv.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!