Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Robin kjellen
« skrivet: 28 december 2014, 21:31:58 »

Vad blev lösningen för er till slut? Sitter nämligen inne på samma problem! Kan d ha varit låg nivå gas? Mvh Robin
Skrivet av: larsnordbakk
« skrivet: 14 april 2012, 10:22:37 »

Fick du nån klarhet i ditt problem??? Jag har nämligen fått samma problem som du. Fast nu börjar säkringarna gå hela tiden för mig.
Skrivet av: Mikael Karlsson
« skrivet: 25 mars 2012, 19:40:42 »

Sorry...
 "om mjukstarten är ett kretskort eller motsvarande som skall sitta under motorskyddet... skall det naturligtvis vara;)
Jag har ingen mjukstart under motorskyddet... där sitter en kontaktor
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 mars 2012, 19:39:36 »

Sen kan det vara så att själva kolven i kompressorn går trögt, eller att nån ventil inte funkar...
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 25 mars 2012, 18:13:30 »

Om motorskyddet är ett kretskorteller motsvarande som skall sitta under motorskyddet så har jag inget sådant... någon som vet var man handlar ett nytt motorskydd i götet?
Förstår inte riktigt vad du pratar om.  Jag antar att du menar något annat än motorskyddet vid ett av tillfällena ovan?  Menar du om mjukstarten sitter under motorskyddet?  Mjukstarten har man istället för den nedersta kontaktorn.
Skrivet av: Mikael Karlsson
« skrivet: 25 mars 2012, 18:09:43 »

japp...
 götet betyder göteborg... i alla fall för en göteborgare;)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 mars 2012, 18:00:25 »

Om götet betyder götaland så är väl grundtipset Nibe/Markaryd, men du menar förstås Göteborg?
Skrivet av: Mikael Karlsson
« skrivet: 25 mars 2012, 17:52:31 »

Om motorskyddet är ett kretskorteller motsvarande som skall sitta under motorskyddet så har jag inget sådant... någon som vet var man handlar ett nytt motorskydd i götet?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 25 mars 2012, 16:25:43 »

Eftersom han har mätt på kontaktorn, så har den ju ingen mjukstart (vilket ju en 1210 inte heller har normalt).
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 mars 2012, 16:16:23 »

Låter som att kompressorn är OK.
Defekt motorskydd eller som nån är inne på, att mjukstarten (om den har det?) pajat är mina gissningar.
Skrivet av: Mikael Karlsson
« skrivet: 25 mars 2012, 14:48:54 »

japp... på den sidan där de tre ledarna går ner mot kompressorn
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 25 mars 2012, 14:14:39 »

Jag har mätt spänningen på kontaktdonet närmast kompressorn efter motorskyddet (borde väl vara samma punkt som på kompressorn) och den ligger på 230 V för alla tre faserna.
Du mätte väl på utgående ledningar från kontaktorn?
Skrivet av: Mikael Karlsson
« skrivet: 25 mars 2012, 12:39:50 »

Jag har inget varmvatten men elementen i huset är fortfarande varma efter ett dygn så det borde väl tyda på att cirkulationspumpen inte fastnat utan cirkulationen på värmebärarsidan fungerar som den skall... eller resonerar jag fel?

Trycket är däremot 1,5 bar trots att jag bara fyllde på vatten upp till 1 bar... men det kanske är naturligt!?!

Jag har mätt spänningen på kontaktdonet närmast kompressorn efter motorskyddet (borde väl vara samma punkt som på kompressorn) och den ligger på 230 V för alla tre faserna.

Resistansen mellan faserna när pannan är avstängd är 3 ohm mellan T1 -T2, 3 ohm mellan T2 -T3 och 3 ohm mellan T3 -T1.

Mjukstart/mjukstopp vet jag inte vad det är?

Upptäckte även att några minuter efter omstart så "hostade" krompressorn till några ggr innan motorskyddet löste ut
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 25 mars 2012, 09:44:08 »

Har du mjukstart/mjukstopp så kolla om felet är där.... ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 mars 2012, 07:27:17 »

Det kan mycket väl vara cirkulationspumpen som fastnat, då kan den lösa ut på högtrycket.
Fast då borde det inte hjälpa att återställa motorskyddet...

För att utesluta fel i kontaktor och motorskydd (som är rätt vanliga) så skall du mäta spänningen på de plintar som är närmast kompressorn (utgående plint på motorskyddet) när kompressorn är i drift.
Om du mäter upp en avsevärt lägre spänning på någon av faserna så har du lokaliserat felet, och anledningen till att motorskyddet löser ut efter några minuters drift.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 mars 2012, 23:00:25 »

Jag tror vi kan vara rätt säkra på att det inte är högtryckspressostaten i och med att motorskyddet måste återställas.

Eftersom du har spänning på alla tre faser så kan det antingen vara problem med själva kompressorn eller defekt motorskydd.
Kan du mäta resistansen mellan faserna på kompressorn?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 mars 2012, 19:23:24 »

Inte säker på att jag förstod det där med "VV-stopp var inställt på A (bryter på pressostat)" dock?
I min Nibe 1225 så kan man ändra VV-stopp i meny 3b antingen till en temperatur mellan 40 och 65 °C eller A dvs  att kompressorn ska stanna vid en viss temperatur eller med hjälp av driftpressostaten(A).
Det jag refererar till är inkörningstiden (dec2008) för min 1225-8, den stannade ideligen för HP/MS larm och installatören gick bet, ställde in på elpatrondrift och åkte hem över helgen. Efter lusläsning av manualen och jämförelse med inställningar i alla menyer fann jag att just VV-stopp var inställt på någon temperatur, har glömt vilken. (men gissar att den var högre än vad kompressorn orkar med) Testade med A och si då gick maskinen som den ska. Berättade för installatören, som kontaktade NIBE, som bekräftade att inställningen ska vara A från fabrik.  Varför den var ändrad(?) vet jag inte.

Om du (Nibe 1210) har meny 3b för den inställningen vet inte jag, och vet naturligtvis inte vad orsaken till ditt problem är, reagerade bara för HP/MS larm i rubriken.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 24 mars 2012, 18:32:43 »

kan vara brända kontaktorkontakter. Mät spänningsfallet över vardera(om det går att få igång kompressorn)
Skrivet av: Mikael Karlsson
« skrivet: 24 mars 2012, 17:35:39 »

Jag har spänning på alla tre faserna som kommer ner till kontaktorn till kompressorn.

När jag stänger av, återställer motorskyddet och sätter på igen så brummar pannan igång efter några minuter och allt verkar normalt.
Någon gång kändes det som ljudet gick ner i frekvens men återgick sedan till att låta normalt.

Den tycks fungera i 5-10 minuter men sedan löser motorskyddet ut och displayen HP/MS larm igen

Inte säker på att jag förstod det där med "VV-stopp var inställt på A (bryter på pressostat)" dock?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 mars 2012, 16:28:56 »

Om du är bombis på att du har spänning fram,
Vad står VV-stopp på, A eller en temperatur?
Min 1225 ville inte fungera (stoopade på HP/MS larm ) om inte VV-stopp var inställt på A (bryter på pressostat)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 mars 2012, 16:20:08 »

Du råkar inte ha nån spänningsmätare?
Man kan då mäta sig fram om man har spänning på alla faser hela vägen fram till motorskyddet.

I annat fall så koppla om VP:n till elpanna i meny 14 (EP-drift) och ring service.
Skrivet av: Mikael Karlsson
« skrivet: 24 mars 2012, 15:44:14 »

Alla tre säkringarna på 20 A är hela och jag har kollat dem en extra gång för säkerhets skull...
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 24 mars 2012, 14:08:10 »

Om motorskyddet har löst ut så är problemet troligtvis inte i radiatorsystem.  Istället får du titta på säkringarna så att alla är hela.  I bästa fall är det bara en säkring som gått.
Skrivet av: Mikael Karlsson
« skrivet: 24 mars 2012, 13:11:10 »

Hej,
 har en Nibe fighter 1210 som visar HP/MS larm.
Upptäckte att trycket på radiatorsidan var i stort sätt noll men när jag fyllt på med mera vatten är det nu uppe i 1 bar igen
Har stängt av pannan, återställt motorskyddet och satt på igen men efter ett par minuter visar displayen HP/MS larm igen.
Någon som vet vad problemet kan vara?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!