Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme i källaren pÃ¥ sommaren  (läst 2675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värme i källaren på sommaren
« skrivet: 12 januari 2010, 17:20:43 »
Nu tjatar jag igen....

Undrar om det är ngn som har erfarenheter av att köra värmepumpen även på sommaren men bara på radiatorerna i källaren.
Våran källare är torr men det blir lite rått om om sommaren om ni hajar. Tror att huset mår bra av att ha lite värme på även under sommaren. Har testat i somras.. ökade bara min framledning från 15(fabriksinst) till 30-32...värme blev det, inte mycket men tillräckligt för att värma bort det råa.. Mår pumpen bra av detta tro? Har ganska många starter på kompen..32000 på tre år...men vi har ju faktiskt åkt till månen, och borde därför klara att värma källaren på sommaren... ;)
Någon annan som gör samma? Detta påverkar bara ekonomin i det hela marginellt, jag ligger på 13500kwh och värmer då 124+124kvadrat hus inkl hushållsel....så det handlar inte om pengar utan mer om det är bra för pump och kompressor..
Eller är jag knäpp? :D

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Värme i källaren på sommaren
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2010, 18:26:34 »
 Nä, knäpp tror jag inte du är, för dÃ¥ är jag de`oxÃ¥, jag har oxÃ¥ värme pÃ¥ i källaren Ã¥ret runt, ca. 21gr. Men du kanske behöver en större vattenvolym till radiatorerna, medelst en knäpptank!, som VP:n fÃ¥r jobba emot, för att fÃ¥ ner starterna, jag har i runda slängar 3.500 starter/Ã¥r.
 Novisen *vinkar*

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Värme i källaren på sommaren
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2010, 20:06:38 »
Jag har en villa med inredd källare. Värme måste tillföras för att göra det trivsamt i källarplanet sommartid. Jag ändrar inställningarna så bra som möjligt under sommarmånaderna. Visserligen blir det flera starter men det är i första hand inte starterna som intresserar mig utan att få god värme och god miljö. Blir 5500 starter per år.
Jag har totalt 50 värmepumpsår bakom mig (Från olika anläggningar) men har aldrig sett något tecken på att det är starterna som avgör livslängden. Problemet har varit gasbyte samt ålder som bestämt slutet. 26 resp 28 år blev det för 2 av mina värmepumpar.

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme i källaren på sommaren
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2010, 21:59:36 »
Nä, knäpp tror jag inte du är, för då är jag de`oxå, jag har oxå värme på i källaren året runt, ca. 21gr. Men du kanske behöver en större vattenvolym till radiatorerna, medelst en knäpptank!, som VP:n får jobba emot, för att få ner starterna, jag har i runda slängar 3.500 starter/år.
 Novisen *vinkar*

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme i källaren på sommaren
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2010, 22:00:52 »
Nä, knäpp tror jag inte du är, för då är jag de`oxå, jag har oxå värme på i källaren året runt, ca. 21gr. Men du kanske behöver en större vattenvolym till radiatorerna, medelst en knäpptank!, som VP:n får jobba emot, för att få ner starterna, jag har i runda slängar 3.500 starter/år.
 Novisen *vinkar*

Hur gör ni för att hålla ner antalet starter till 3500 per år`? Vad är era inställningar?

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Värme i källaren på sommaren
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2010, 18:09:05 »
 Jag har satt en knäpptank p.g.a. att jag hade ganska mycket knäpp i radiatorena, när VP:n startade upp, därav fick jag en betydligt större vattenvolym, som VP:n tar längre tid för att värma upp, men oxÃ¥ längre tid för radiatorvattnet att svalna av. Det blev längre gÃ¥ngtider, men oxÃ¥ längre tider mellan starterna, jag fick ca. 10 st./dygn mot 20st./dygn innan, skall oxÃ¥ sägas att jag  även trimmat in VP.n sÃ¥ optimalt jag kunnat, det gjorde en hel del. Inställningarna är nog väldigt inviduella för varje hus Ã¥ förutsättning Sök Ã¥ läs pÃ¥ detta eminenta forum, det gjorde jag, dom som gör inlägg Ã¥ framför svarar allt är guld värda .
 Novisen *vinkar*

Utloggad Donk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme i källaren på sommaren
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2013, 12:48:45 »
Hur  skulle  det funka  med  en volymtank eller acctank och sen solpaneler ?  stänga av värmen pÃ¥ övervÃ¥ningarna och lÃ¥ta  solen värma källaren pÃ¥ sommaren dÃ¥ pumpen knappt aldrig startar p ga att det ä r sÃ¥ varmt ute ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!