Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC bergvärme diverse smÃ¥jox och problem  (läst 27698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2013, 13:19:58 »
mm så sant Carl N!

vad tror ni. Bättre med förvärmt och eftervärmning i VVB eller att köra på som den gör nu?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2013, 13:33:55 »
Med tanke på att radiatorsystemet verkar kräva rätt så hög temp så tror jag att varmvattnet i CTC-pannan blir tillräckligt varmt i vilket fall, jag tror mer på att inaktivera eller begränsa elpatron.

erp brukar väl tipsa om att begränsa elpatron till nån enstaka kW (1,5 kW tror jag är lägst på denna modell) om man inte vill ändra elpatron beroende på utetemp. Detta förutsatt att effekten på kompressor + 1,5 kW räcker att hålla huset varmt då det är svinkallt ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #17 skrivet: 22 januari 2013, 15:38:25 »
Jag kollade faktiskt häromkvällen, hur det såg ut vid -7ºC ute. Jag har patronen bortkopplad tills det blir 4-5 grader kallt ute, sedan sätter jag den på 1,5 kW och då kan det se ut så här:

Rum 20 (20)
Elpanna 52 (60)
Framledning 52 (53)
Nedre panna 50 (55)
Hetgas 108
VP in/ut 45/50
Elpatron övre 1,5 kW

Starter : 1
Drift kompr : 23h 40min

Kompressorn går i stort sett hela tiden, och håller runt 50º i undre pannan och elpatronen värmer ytterligare någon grad, men orkar inte nå börvärdet i övre pannan. Från radiatorerna kommer returen tillbaka med cirka 44-45 grader på vattnet,, som pumpen höjer 5º. Blir det några grader kallare ute, höjer jag elpatronen till 3kW och ev 4,5kW om det behövs. Det gäller att hålla igen elpatronen, så att den inte når börvärdet i övre pannan och inte heller riktigt på framledningen. På detta viset kan jag få pumpen att gå dygnet runt och med hjälp abv patronen hålla 50-54 grader på framledningen. Genom att sänka radiatorpumpen ett snäpp, kan man också sänka returen någon grad om pumpen får för hög temp att jobba mot.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #18 skrivet: 22 januari 2013, 17:28:22 »
En Ctc frÃ¥n 2003 gör den 55 graders körningar  Sc:,h har för mig att den funktion kom pÃ¥ senare Ã¥r eller Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2013, 19:04:20 »
bra fråga. jag läste hela manualen i går men minst inte om det stod något om detta. DEn manualen som Carln bifogade är rätt maskin. den ser ut exakt lika dant och alla menyer etc är lika.

jag ska dit i morgon kväll och meka lite. Blir i första hand fokus på radiatorerna och elpatronen. Det kommer vara 10-12 minus vilket är en temp då deras bergvärme normalt sett inte fungerar.

visar den returtemp eller måste man mäta det manuellt. Mins att jag såg KB retur i alla fall.

Är det något man måste tänka med avseende på att fylla på brine på den här typen av maskiner?

Min plan är att sätta topptemp till 50 om den inte redan är det. För som jag förstår det måste tempen ligga där för att man ska kunna få normalt med VV. Eller tror ni det går att sänka lite?

Om jag förhindrar tillsatts kommer tillsattsen går ändå om man väljer att använda det yttre vredet för att få mer VV.

Om jag blockarar tillsattsen kommer tillsattsen ändå gå i fall kompressorn slutar fungera?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2013, 20:19:37 »
Det yttre vredet är reservvärmetermostaten så den kopplar in elpatron oavsett vad man ställt in den på i menyn.
Står den på F så ska den skydda systemet från att frysa ihop om kompressorn stannar.

Fast om man reser bort bör man nog ändå ställa upp effekten på elpannan.

Man fyller väl på brine via nivåkärlet som på alla andra värmepumpar?

Den visar inte returtemp från radiatorerna, så har du en IR-termometer, ta med den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2013, 20:33:00 »
När det är kallt ute så räcker säkert vv bra för då är tempen i nedre pannan hög men när det blir varmare ute kan det bli problem om topptempen är för låg men om det är så att vp inte gör 55 graders körningar så lär man inte förlora mycket på att ha en hög topptemp när den ändå värms med elpatron men jag skulle prova att blockera shunten så den inte öppnar mot övre pannan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #22 skrivet: 22 januari 2013, 21:44:29 »
När det är kallt ute så räcker säkert vv bra för då är tempen i nedre pannan hög men när det blir varmare ute kan det bli problem om topptempen är för låg men om det är så att vp inte gör 55 graders körningar så lär man inte förlora mycket på att ha en hög topptemp när den ändå värms med elpatron men jag skulle prova att blockera shunten så den inte öppnar mot övre pannan.

blockera shunten så den inte tar från toppen. det närmsta jag kommer det är väl då att öka tidsfaktorn från 180 till något avsevärt högre antar jag?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #23 skrivet: 22 januari 2013, 21:55:59 »
Det kommer inte att funka så länge ditt mål är att framledningen skall vara låg.
Låt värmesystemet ta det det vill ha och justera pumpen efter det.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #24 skrivet: 22 januari 2013, 22:01:44 »
blockera shunten så den inte tar från toppen. det närmsta jag kommer det är väl då att öka tidsfaktorn från 180 till något avsevärt högre antar jag?
På de lite nyare öppnar inte shunten om tiden ställs på 240 minuter men är ev annat på din men ställ på max eller stäng av elpatron vv bör räcka ändå vid -10.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #25 skrivet: 23 januari 2013, 22:30:52 »
som sagt 7 grader på inkommande och 11 timmars gångtid.

240 på shunt
0 pÃ¥ tillskott (helt av) 
kurva 55 till 50
stänga av vid 18 i stället för +20
Panna 50 i stället för 58

Dessa ändringar gjorde att värmepumpen började jobba på riktigt. nu med -13 ute så är böret 48. Där startar den, som jag förstår det, och jobbar upp 5 grader vilket gör att bör för "värmepump" som dom kallar det... är 53. Och dit klarar den av att gå för egen maskin.

Värmepumpen är på 5kW men har som sämst just nu 6 grader i inkommande.

Radiatorerna är upp och ner vända världen, ettrörssystem och stora raddar uppe och små där nere och så vidare. Saknade verktyg för att kunna justera in allt. Efter justering kommer det bli ännu lite bättre får vi hoppas.



MEN NU tiLL FRÃ…GAN :)

Vid -13 är bör 48 och bör för "värmepump" 53. Om jag förstår det rätt är max för "värmepump" 55. Dvs vid -15 är bör framledning 50 och då är bör värmepump 55. OCh där tar det roliga slut eller?

Vad händer då? Med tillskottet satt till 0.

Finns det något sätt att få en CTC maskin att bara använda tillskott när värmepumpen inte längre orkar hålla uppe framledningen?

Dvs hur kopplar jag på tillskottet utan att det går i onödan hela tiden, vilket var fallet tidigare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #26 skrivet: 23 januari 2013, 23:10:36 »
en till fråga.

Vid ett tillfälle var jag inne på diagnos, tror jag det heter, och noterade senaste 24 timmar 11 timmars drift och 56 starter, jag har till och med kamerabild på detta. 1-1,5 timmar senare är jag inne igen och då står det 4 timmars drifttid och 26 starter. whats up?

Vidare noterade jag att värmepumpen enligt sin egen statistik har förbrukat 36 000kwh på kompressor och 22 000 kwh på tillskott.

Värmepumpen är lite drygt 8 år gammal och tidigare ägare (nuvarande bott där 2 år) bodde utomlands långa perioder, troligen vintertid.
Totalförbrukningen för uppvärmning skulle då ligga på dryga 6000kwh per år. Vilket då troligen är mycket högre på senare år och väldigt lågt tidigare år.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #27 skrivet: 24 januari 2013, 00:04:27 »
som sagt 7 grader på inkommande och 11 timmars gångtid.

240 på shunt
0 pÃ¥ tillskott (helt av) 
kurva 55 till 50
stänga av vid 18 i stället för +20
Panna 50 i stället för 58

Dessa ändringar gjorde att värmepumpen började jobba på riktigt. nu med -13 ute så är böret 48. Där startar den, som jag förstår det, och jobbar upp 5 grader vilket gör att bör för "värmepump" som dom kallar det... är 53. Och dit klarar den av att gå för egen maskin.

Värmepumpen är på 5kW men har som sämst just nu 6 grader i inkommande.

Radiatorerna är upp och ner vända världen, ettrörssystem och stora raddar uppe och små där nere och så vidare. Saknade verktyg för att kunna justera in allt. Efter justering kommer det bli ännu lite bättre får vi hoppas.



MEN NU tiLL FRÃ…GAN :)

Vid -13 är bör 48 och bör för "värmepump" 53. Om jag förstår det rätt är max för "värmepump" 55. Dvs vid -15 är bör framledning 50 och då är bör värmepump 55. OCh där tar det roliga slut eller?

Vad händer då? Med tillskottet satt till 0.

Finns det något sätt att få en CTC maskin att bara använda tillskott när värmepumpen inte längre orkar hålla uppe framledningen?

Dvs hur kopplar jag på tillskottet utan att det går i onödan hela tiden, vilket var fallet tidigare.

Tror inte det går, och det var därför jag rekommenderade elradiatorer på några väl valda ställen om/när värmepumpen inte längre orkar med.

Det som händer i praktiken är väl ett av två scenarior:

1. Värmepumpen klarar inte av att komma upp i 55 grader med sin begränsade uteffekt, kompressorn går hela tiden (bra!) men det blir svalt i huset . (Man sätter på en eller ett par elradiatorer där det först blir kallt.)
2. Värmepumpen klarar av att värma upp till 55 grader, kompressorn börjar starta/stoppa på driftspressotat och tidsbegränsningar, (dåligt!) det blir svalt i huset. (Man sätter på en eller ett par elradiatorer.)

Man skulle ju rent teoretiskt kunna tänka sig att man via en enkel on/off-termostat aktiverade elpatronen i toppen av tanken om det blev svalt inne, men då är risken stor att kompressorn stoppar på 55 graders-spärren, och elpatron går istället med några kW, och det blir svalt i huset...
« Senast ändrad: 24 januari 2013, 00:10:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #28 skrivet: 24 januari 2013, 00:09:37 »
en till fråga.

Vid ett tillfälle var jag inne på diagnos, tror jag det heter, och noterade senaste 24 timmar 11 timmars drift och 56 starter, jag har till och med kamerabild på detta. 1-1,5 timmar senare är jag inne igen och då står det 4 timmars drifttid och 26 starter. whats up?

Vidare noterade jag att värmepumpen enligt sin egen statistik har förbrukat 36 000kwh på kompressor och 22 000 kwh på tillskott.

Värmepumpen är lite drygt 8 år gammal och tidigare ägare (nuvarande bott där 2 år) bodde utomlands långa perioder, troligen vintertid.
Totalförbrukningen för uppvärmning skulle då ligga på dryga 6000kwh per år. Vilket då troligen är mycket högre på senare år och väldigt lågt tidigare år.

Värmepumpen stannar på hysteres (5 grader) och startar igen 5 minuter senare...
Värmepumpen blir inte av med värmen, lågt flöde och/eller klena radiatorer.
OM det inte är nåt annat fel som gör att kompressorn löser ut (lågtryck eller högtryck) men då borde det väl larma?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #29 skrivet: 24 januari 2013, 00:14:00 »
mm jag förstår hur du menar. Jag tycker konstruktionen är mycket mystisk. Att en värmepump som uppenbarligen klarar av att på egen hand nå närmare 55 grader bara går 11 timmar och att tillskottet i stället går massor känns ju helt fel.

jag köper 55 graders problematiken. att det blir en elpanna och så. Men detta driftscenario, med eltillskott fast VP har mer att ge, sker även vid höga ute-temperaturer.

Men kanske är det så att den är löst i och med de förändringar jag har gjort. Dvs att jag skulle nu kunna aktivera tillskottet utan risk för att det går stup i kvarten?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!