Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107  (läst 49648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #15 skrivet: 27 december 2009, 20:02:51 »
Jaha då kanske jag hitta felet!!

Jag gav mig på en felsökning i förmiddags. Hittade inget som verkade trasigt eller löst.

Gjorde en nollställning av det hetgasfelet som inträffade någon gång i gårkväll och skrev sedan ner temperaturerna med ca 15min mellanrum från Ecoelens display. Jag hade dessutom apterat min Fluke rörprobe på hetgasröret i VP'n för att kolla så hetgasgivaren visade rätt temperatur (vilket den gör). För den som orkar läsa har jag försökt att bifoga excellfilen med de avlästa värdena här.

Efter lite röj i garaget och varmkörning av hobbybilarna så kunde jag konstatera att efter 2 timmar kontinuerlig körning började förångaren bli rejält nerisad.
Efter ca 2½ timmer körning så började EcoEl koppla in elvärme för att kunna hålla temperaturen.
När VP'n kört kontinuerligt i 3 timmar utan avfrostning så var förångaren täckt till 2/3 av ett 5mm tjockt skit av is/snö och nästan helt tät. Hetgasen var dessutom över 120 gr och på väg upp.
Jag gjorde en "tvångsavfrostning" genom att koppla bort nollan till fläkten och koppla in nolla till MV till 4-vägsventilen. (4-vägsventilen funkar alltså perfekt)
Det tog ca 5-6min att frosta bort all is.
Kopplade därefter tillbaks fläkten igen och VP'n började producera värme igen.
Efter ytterligare 2 timmar så bestämde jag mig för att göra om proceduren igen med avfrostningen.

Min EcoAir avfrostar alltså inte av sig själv!

Avfrostningsuret (det kretskort som sköter avfrostningen och sitter överst i EcoAirs elskåp) har 4 kabelanslutningar. 1- fas till kortet från samma utgång på A1 reläkort som startar kompressorn samt matar fas till MV till 4-vägsventilen. 2- nolla in till kortet. 3- nolla ut till fläktmotorn (från NC utgången på kortet). 4-nolla ut till MV till 4-vägsventil. Kortet växlar alltså mellan att ge nolla till fläkten eller nolla till MV. Kortet har dessutom ett kapilärrör som går in i isoleringen ovanför elskåpet i EcoAir och känner av någon temperatur.
Varken styrkortet i EcoEl eller EcoAir bör kunna ha någon inverkan på avfrostningen utan denna styrs alltså endast från detta kort.

Antar att mina hetgaslarm beror på bristen av avfrostningar.

För att få skiten att gå så länge gjorde jag en MacGyver med ett växlande relä och en julbelysningstimer vilken jag programerade att dra växelreläret i 6 min var annan timme och därigenom avfrosta.

Är det vanligt att avfrostningskortet pajjar eller är det någon annat som spökar i min VP.

Mvh
Fredrik
« Senast ändrad: 27 december 2009, 20:12:07 av Fredrik O. »
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #16 skrivet: 27 december 2009, 22:26:52 »
Hej,FredrikO,tack för bilden,var det bara 2/3 av förångaren som blev frostbelagd?
Något ofrostat fält över förångaren?
Det kan dÃ¥ tyda  pÃ¥ kylmedelsbrist.
Det borde finnas en givare,termistor,termostat,som mäter lufttempen in över förångaren
till när avfrostningen ska starta,kanske kapilärröret?

Du "erp" lite taskig ton från dig,du som verkar veta vad du talar om.
Kan inte du förklara för mig och andra,hur Eco Air 107 är tekniskt uppbyggd?
Tempinställningar,kondensor typ,cop?
Till mig som bara skriver en massa smörja,utan att ha en aning om vad jag pratar om?

Nisse-Gurra,nej inte förångningstemp.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #17 skrivet: 28 december 2009, 01:09:55 »
vid "hög hetgas" är en av åtgärderna att flytta givaren ut på förångaren.... (numera är den placerad så från fabrik) tidigare var den placerad i "maskinrummet".... (nr 3) men detta kan man få hjälp och råd av CTC-direkt!!

SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #18 skrivet: 28 december 2009, 06:59:03 »
Hej SvenE,Nej flytta hetgasgivaren ut på på förångaren hjälper inte,måste vara något annat
du menar.


Hej cocacola,Tycker ctc kör med höga temp överlag,fattar inte vitsen med det,blir ju bara
skit,instabil drift,låg verkningsgrad? Bra tips från en gammal kylteknik lärare,för snabbdiagnos
av kyl/värmeanläggning,kan du hålla handen på komp 30sek utan att bränna handen vid drift,och
att sugröret in till komp,är kallt +2-2gr,ska va blött eller lite frost,sista 5cm in till komp.
DÃ¥ mÃ¥r anläggningen i stort sett  bra,stämmer ganska bra faktiskt.
Personligen skulle jag inte vilja ha högre hetgastemp än 70gr,kondensering 45gr,sen verkar den
hoppa upp till 55gr i grundinst,efter vart fjärde stopp?sen får man väl helt enkelt spetsa med
med elpatron i pannan? Rätta mig om jag har fel,och motivera gärna
Vilka är fabriksinställn börtemp,hur har du inställt.Mvh/Guten
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #19 skrivet: 28 december 2009, 07:51:31 »
Tack för alla svaren!

Byt avfrostningsuret så kommer den att fungera igen . Det är inget vanligt fel men det händer att dom går sönder .

ctc är en riktig värmepump och har absolut inget kappilär rör som reglering .

Det blir väl att ringa CTC idag (om de jobbar i mellandagarna) och be dem skicka ett nytt avfrostningsur. Detta bör väl gå på garantin då det är fortfarande mindre än ett år sedan driftsstart.

Jag skrev att det gick ett kappilärrör från avfrostningsuret i mitt förra inlägg. Är ingen expert på kylfacktermer men helt riktigt så ska där sitta en bulb i ändan på detta.

Hej,FredrikO,tack för bilden,var det bara 2/3 av förångaren som blev frostbelagd?
Något ofrostat fält över förångaren?
Det kan dÃ¥ tyda  pÃ¥ kylmedelsbrist.

På min 107'a börjar alltid isbildningen som två horinsontella "streck" varav ett är strax över och ett strax under mitten på förångaren.
Dessa växer sedan ihop samt mot förångarens övre och nedre kant. Vid normal drift när avfrostningen fungerar så når de aldrig till över/underkant av förångaren innan avfrostningen sker.
I går med 3 timmars kontinuerlig körning utan avfrostning, 5 graders utetemp och fuktig luft byggde det på så att 2/3delar mitt på förångarens baksida var så nerisade att där var runt 5mm påbyggt.
Tittade man genom fläkten i på förångaren så såg det ut som där var is(ser mer ut som snö) ända ut i hörnen.

Syns inga bubblor i siktglaset men kan man mäta fram att där är rätt mängd gas i systemet? Jag har möjlighet att låna manometerställ.

vid "hög hetgas" är en av åtgärderna att flytta givaren ut på förångaren.... (numera är den placerad så från fabrik) tidigare var den placerad i "maskinrummet".... (nr 3) men detta kan man få hjälp och råd av CTC-direkt!!
SvenE
Min EcoAir 107'a är tillverkad hösten 2008. Där sitter en "bulb" faststrippsad med buntband på förångaren, vet ej om denna är till avfrostningsuret.

/Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #20 skrivet: 28 december 2009, 08:16:17 »
Efter en avfrostning,och ca en kvarts värmedrift,bör man se ett eller två distingta
horisontella frostfria fält över förångaren,klassiskt tecken på kylmedelsbrist.
Vilket brukar resulterar i högre hetgastemp.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #21 skrivet: 28 december 2009, 08:59:46 »
Efter en avfrostning,och ca en kvarts värmedrift,bör man se ett eller två distingta
horisontella frostfria fält över förångaren,klassiskt tecken på kylmedelsbrist.
Vilket brukar resulterar i högre hetgastemp.
Går det att mäta att det finns rätt mängd gas i systemet? Har som sagt möjlighet att låna ett manometerställ för kylmedia men vet inte vilka tryck som är aktuella samt exakt hur jag kopplar in manometrarna (antagligen självklart för de som jobbar i branchen) Finns 2 mätuttag i VP'n vad jag kan se.
Här är länk till en gammal tråd med bild på min förångare:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24168.msg235628#msg235628
/Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #22 skrivet: 28 december 2009, 09:33:07 »
Ja det går att mäta,men svårt att få exakt.Vad man gör i första hand är att läcksöka
så man vet att anläggn är tät,därefter får man uppskatta hur mycket som behöver fyllas.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #23 skrivet: 28 december 2009, 16:09:56 »
Ja det går att mäta,men svårt att få exakt.Vad man gör i första hand är att läcksöka
så man vet att anläggn är tät,därefter får man uppskatta hur mycket som behöver fyllas.


Svårt att efterfylla en pump med r407c inte sant? man bör väl tömma hela annläggningen och fylla om helt nytt?

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #24 skrivet: 28 december 2009, 18:24:01 »
Absolut Nisse-Gurra,du har rätt,om läcka konstaterats måste anläggningen tömmas
R407C har ju en sk glide på 6,5gr,(blandgas med olika kokpunkt)
Alltså blir inge bra att bara pytsa på,dessutom måste det återfyllas ny media i vätskefas Thumbsup
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #25 skrivet: 28 december 2009, 18:47:22 »
vid ett tryck på ca 24 bar ger väl en förångningstemp på ca 59 ºC?

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #26 skrivet: 28 december 2009, 19:39:42 »
Nisse-Gurra,Det ger 59 ºC i kondensering.

Har du det på din pump?
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #27 skrivet: 28 december 2009, 20:12:32 »
kondenseringen torde ligga på 55 ºC ca... och den överhettade ångan---->hetgasen torde ligga mellan 80-110 ºC beroende på hur igensatt förångaren är & vattentemp är jag helt ute och snurrar nu eller?

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #28 skrivet: 28 december 2009, 21:32:14 »
Ja jo det är väl så ctc och vissa andra vp konstruktörer vill ligga i temp.
Vilket jag tycker vansinne,tex hetgas larmet inte larmar förren 130 ºC???
htpressostaten 29bar? R407C medie kondenserar inte över 80 ºC blåser rakt igenom
plattvärmeväxlaren utan att avge någon värme! + att förångningen störs,= sämre energiupptag
Tex ska man inte tro att man kan ligga på 55 ºC kondensering,och tro att man ska få
ett cop på mer än 1,5max,vid -10 ºC
« Senast ändrad: 30 december 2009, 20:27:23 av Guten »
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #29 skrivet: 28 december 2009, 22:47:45 »
Ja jo det är väl så ctc och vissa andra vp konstruktörer vill ligga i temp.
Vilket jag tycker vansinne,tex hetgas larmet inte larmar förren 130 ºC???
htpressostaten 29bar? R407C medie kondenserar inte över 70 ºC blåser rakt igenom
plattvärmeväxlaren utan att avge någon värme! + att förångningen störs,= sämre energiupptag
Tex ska man inte tro att man kan ligga på 55 ºC kondensering,och tro att man ska få
ett cop på mer än 1,5max,vid -10 ºC

Hur menar du när du säger att det inte kodenserar och blåser rakt igenom plattvvx:en utan att avge värme?
Är expantionsventilen felaktigt kalibrerad och stÃ¥r helt öppen "för att det skall kunna blÃ¥sa rakt igenom" fÃ¥r vi ju inte upp trycket i systemet frÃ¥n första början, och dÃ¥ har vi ju varken kondensering eller förÃ¥ngning.   Sc:,h Sc:
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 773
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!