Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimering av F1245-12 for Dummies  (läst 20906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #45 skrivet: 01 april 2013, 14:52:51 »
Enligt loggen har det inte hänt mycket med diffen så du får sänka hastigheten på cp i läge värme mera. Har du 4 st cirkpumpar förutom de som sitter i vp Sc:,h om det blir för varmt i nån del av huset bör man strypa radiatorerna där så dom avger mindre värme. Kör du ut 45 grader till golvvärmen har dålig koll på golvvärme men man brukar klara sig med betydligt kallare framledning och skillnaden mellan framledning retur brukar ligga runt 5 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #46 skrivet: 01 april 2013, 15:49:33 »
Hej,
Ja, jag har 4 separata cirkpumpar en för varje plan där jag har golvvärme. För att på sommaren skall jag köra med ngt som heter "El pusher". Ideen skall vara att man på sommaren skall få golvvärme i badrummen fast radiatorerna är kalla . Varje badrum ahr en egen Grundforspumpen som pumpar runt och vattnet värme upp med en liten typ av El doppvärmare ihop men en shunt i ett slutet sytem för den golvslingan. http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Nyheter--Evenemang/Arkiv-Senaste-Nytt/LK-Heater-350/
Tycker du inte elförbrukningen lite hög?
-c

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #47 skrivet: 01 april 2013, 16:20:09 »
När man har vp brukar man ibland installera en arbetstank då kan man ha värme på tex badrumsgolven på sommaren och vp har fortfarande tillräckligt med vatten att jobba med. Har inte kollat hur kallt det varit men din på loggarna har ju vp använt en del eltillskott och bara kompressorn drar nog ca 3000 watt + några cp säg 4*50watt =3400 watt *24=81,6 kwh tror det är helt ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #48 skrivet: 08 april 2013, 06:33:06 »
Vad använder ni för att läsa loggarna?
Glad amatör och har ingen jättekoll på detta men jag behöver starta en tråd för att få hjälp med min injustering. Jag plockade in i Excel bara.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #49 skrivet: 08 april 2013, 09:49:14 »
jag brukar använda open office men exell går säkert lika bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #50 skrivet: 08 april 2013, 15:29:25 »
Vad använder ni för att läsa loggarna?
Glad amatör och har ingen jättekoll på detta men jag behöver starta en tråd för att få hjälp med min injustering. Jag plockade in i Excel bara.
Köpte just Logpro men får det inte riktigt att fungera väl. Skall pudla med det i helgen.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #51 skrivet: 09 april 2013, 20:53:03 »
Nu har även en Dummie fått LogPro att fungera. Så ganska så enkelt. Har bifogat min första custom made graf. Har nu dock lite frågor till er Dignitärer.
Om jag läser grafen rätt
Så är VP på 21.00 tills typ 13.00 och sedan går den av och på ca 8 ggr under dagen framt tills 21.00?
El spetsens sätts igång klockan 6.00 och går av vid 11.00 (med lite olika effekt)
KB Delta är ca 3.5 vid drift, bra!?
Delta VB är 5, bra?
mvh,
C

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #52 skrivet: 09 april 2013, 21:01:21 »
Jag skulle sänka hastigheten på varma cp så delta blir ca 7 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #53 skrivet: 09 april 2013, 21:10:09 »
Smurfen, Sorry för alla Dumm frågor (bor i närheten av norra Stockholm kommer jultomten med en extra julklapp i år!). Vilken delta är det du menar - antar den pump som pumpar runt i radiatorerna? Hur var det jag gjorde det? Hur ser övrigt ut och förstår jag grafen rätt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #54 skrivet: 09 april 2013, 21:35:11 »
Du har stenkoll på grafen fast jag tycker fortfarande exell eller open office är bättre att använda men inte lika snyggt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #55 skrivet: 09 april 2013, 21:43:28 »
Kollade även till och returvärmen på golvvärmen på entré våningen . Innan alla inställningar var den 50 och 40 på returen, nu är den 45 och 31 på returen. Vg kolla bifogad bild. Är det bra?

Nu till lite andra justeringar....
Har även kollat till elmätaren som mäter BP, alla 4 Grundforspumpar som driver golvvärmen i källar entre, Entrevåningens alla golv, badrum våning 1 samt badrum våning 2. Grundforspumpen står på max flödeshastighet och verkar ju dra 60 watt på läge III, skall man inte försöka minska dess hastighet till typ II och öka temperaturen lite?
Prova sänk hastigheten på grundfosspumparna och se vad som händer. Först till läge II men kanske också läge I. Behåller du komforten i golvvärmen (lagom varmt i rummet, och inte ojämnt varma golv) så spar du ju energi. I synnerhet på de ställen där det bara är ett rum med golvvärme så kan läge III inte behövas. (Du kan behöva se över hastigheterna nästa vinter när det är kallt igen om det inte är så kallt ute nu...)

Tips: Surfa reda på manual till dina golvvärmeshuntar (rören, rattarna och cirkulationspumpen som golvvärmeslangara är kopplade till) och läs på hur de fungerar. Finns säkert bra saker att lära sig där.

Du frågar om det är bra med 45 framledning och 31 retur till golvvärmen. Det beror på hur din golvvärme fungerar. Du kan alltid mäta framledning och retur på de individuella plastslangarna som går ner i golven och se vad skillnaden är där. Den är säkert INTE 45 resp 31 grader eftersom shunten återcirkulerar vatten liksom. Har du en lämpligt liten skillnad där (kanske <5 grader) så kommer golven kännas jämnvarma, men för stor skillnad så blir golven ojämnt varma.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #56 skrivet: 10 april 2013, 22:12:30 »
Surfen, Roland, RallyKalle Erik et al, YOU ROCK! En Dummie som mig har tydliga bevis på att optimering fungerar. Bifogat Grafen som efter anläggningen stått på i en måmnad efter VVS killen lömnade den och sa tta allt var ok och nu 10 dagar senare. Vilken skillnad.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #57 skrivet: 10 april 2013, 22:16:37 »
för snabb på avtryckaren...

Surfen, Roland, RallyKalle Erik et. al., YOU ROCK! En Dummie som mig har tydliga bevis på att optimering fungerar. Bifogat första grafen (27e) som efter anläggningen stått på i en måmnad efter VVS killen lämnade den och sa att allt var ok och nu 10 dagar senare med er hjälp. Sparat en hel del penhgar och miljön. Vilken skillnad. Mycket mindre El patron och mindre tid då pumpen står på. Visserligen lite varmare men ändå. Nu skall jah trimma shuntar ochåterkommer med snart med en ny tråd om det. Tack ännu en gång.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #58 skrivet: 11 april 2013, 00:20:26 »
Underbar läsning, ännu en hjälte fast i VP-träsket!  tummenupp Starkt jobbat med ditt värmesystem o din pump!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #59 skrivet: 12 april 2013, 09:20:19 »
Då blir väl nästa steg att skaffa en IR-termometer och gå igenom radiatorerna. Hittar man någon radiator som kortsluter har man bra timpenning på det arbetet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!