Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme  (läst 17901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2008, 22:24:02 »
På din ritning ser jag totalt tre cirk pumpar. Sänkte du den som går över VP?

Detta borde ge effekt ganska omgående på din avlästa temp på VPin & VPut

För övrigt är det nog så att pumpen inte orkar hålla ditt hus ned till minusgrader. När det gäller L/V pump så är ju det inte ovanligt att spets går in starx under nollan, och du har ju ett jätte hus i förhållande till pumpstorlek, och huset verkar ju vara gammalt så då kanske inte isoleringen är på topp heller.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2008, 15:37:52 »
Ja, jag sänkte den mittersta på ritningen, den som sitter på ledningen ut till pumpen. Om pumpen ändå hängde med till minusgrader vore jag nöjd men nu är det kört redan vid ca 3 plusgrader.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2008, 23:12:09 »
Ja, jag sänkte den mittersta på ritningen, den som sitter på ledningen ut till pumpen. Om pumpen ändå hängde med till minusgrader vore jag nöjd men nu är det kört redan vid ca 3 plusgrader.


hej

Har du alla pumparna i drift, även den som går via din elpanna?
Var i systemet är VP fram/retur-temp givarna monterade?

För det verkar som att enligt din skiss ( bra ritat) att pump 2 och 3 ligger i serie så att även om du sänker pump nr 2 så har du högt flöde genom att pump 3 cirk VP vattnet runt.

Sänk i så fall båda pumparna eller stoppa den som går via elpannan. Det kan göra susen.

Janne
« Senast ändrad: 18 januari 2008, 23:32:48 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2008, 17:19:02 »
Har du kollat att pumpen över VP fungerar korrekt.

Om det är trasig så kan det vara en föklaring till dina konstiga siffror som du redovisar tidigar. Jag tycker det ser ut som att om den är trasig så gör det att cirk pumpen ööer elkassetten kan dra vatten baklänges över din VP, således blir "retur" (VPin) temp högre än VPut temp.


EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2008, 21:03:04 »
Hur kollar jag om pumpen är hel? När jag känner på den så är den ganska varm. Mycket varmare än den som sitter precis innan elpatronen. Det är bara den mittersta pumpen (se ritning tidigare) som det går att ställa om flödet på. Jag vet inte om pumpen som sitter precis innan elpannan bara går igång när elkasetten är på. Det går en kabel mellan pumpen och elpatronen iaf.

Hur går jag in i specialmenyn i Ecologic?

Jag loggade ytterligare lite nu på kvällen och så här ser värdena ut:

                 Tid 18.15  19.30     20.20
Status:       VP+YVK    VP+YVK  VP

Framl temp:  33            35         35
Börvärde:      48            48        48

Värmepump:   41          45         35

Rad ret temp:  44         46          38
Börvärde:      48           48          48

Utetemp:      +1           +1          +1

Inne:           21,1         21,0        20,9

Hetgas         92            89          92

Kompress-
orstarter 24h 0              0             0


Alla värden är utlästa direkt från Ecologic
Kl 18.15 slog jag på elpatronen. Värmen från pumpen stiger ju då men det händer inget med framledningen. Hur kommer det sig? Hur styr Ecologic vilken temperatur som ska gå ut på framledningen från pannan?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #20 skrivet: 23 januari 2008, 06:26:03 »
Citera
[Alla värden är utlästa direkt från Ecologic
Kl 18.15 slog jag på elpatronen. Värmen från pumpen stiger ju då men det händer inget med framledningen. Hur kommer det sig? Hur styr Ecologic vilken temperatur som ska gå ut på framledningen från pannan/quote]

Eftersom VP går kont utan stopp är det den framledningtemp som den ger vad den klarar av pga flöde och din förbrukning av värme.
om du sänker sryper värmeuttag ökar returtemp/framledning framtill VP max värde vilket ger 55 gr på dess framledning men med ditt värmebehov så sänk radflöde+cirkpump hast till lägsta hast under noll och då kan VP generera efter dess inställda kurva bättre. Vad ej VP klarar måste elpatron skjuta till vilket kan höja din framledning till rad.

VP har begränsning då det blir kallare ute viket säger att om det ej räcker till är att VP kunde varit en storlek större som nog bättre är anpassat till ditt värmebehov.

/Janne

Fotnot nu med -2 ute klarar min 6kW 2010 av 41 grader framledning  retur temp 33 grader med flöde 510l/h(cirk pump rad, vp i läge 1), men VV görs helt av elpatron. VP förbr 50kWh/dygn. VP värme 120kWh viket bostaden fÃ¥r i värme.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #21 skrivet: 23 januari 2008, 20:52:44 »
Sitter givarna som på bilden?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #22 skrivet: 25 januari 2008, 09:43:21 »
Så här sitter dom. Framledningsgivaren kan jag inte riktigt bekräfta eftersom ledningen går in i pannan men jag antar att den sitter på framledningensröret fast inuti pannan. Det sitter en givare synlig på framledningen men den är till styrdosan för oljepannan.
Sen kan jag inte med 100% säkerhet säga att VP-givaren och Rad ret temp-givaren inte är ihoplandade eftersom jag inte har kunnat följa dom ända in i Ecologic men jag utgår ifrån att det är rätt installerat. Jag tror pumpen installerades för ca 3 år sen av en värmepumpsfirma.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #23 skrivet: 25 januari 2008, 09:48:34 »
Glömde attachment.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #24 skrivet: 25 januari 2008, 21:02:00 »
Sitter givarna som du säger så går ditt vatten baklänges genom VP.

När du ändrade farten på cirk pumpen till VP hörde du då att cirkulationspumpen ändrade varv? Om du går från högsta till lägsta fart borde du höra tydligt hur cirk.pumpen jobbar mer i det ena läget.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2008, 10:23:05 »
Går inte vattnet som pilarna visar på ritningen?
Pilarna syns inte så bra på dom två senaste rutningarna med givarna inritade men på första sidan där ritningen också finns kan man se små pilar på vattenledningarna. Visar inte dom vattenriktningen?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #26 skrivet: 28 januari 2008, 20:53:15 »
De värden du ger på temp i ditt system visar ju att radiatorretur (VPin) är högre än VPut. och utfrån det så finns bara två slutsatser:

1. Givarna sitter felmonterade
2. Vattnet går i fel riktning över pumpen.
« Senast ändrad: 04 februari 2008, 20:38:29 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #27 skrivet: 11 oktober 2008, 15:48:09 »
Hej

Problemet är löst!
Jag fick ett annat problem i somras, pressostatalarm låg, så jag tillkallade en servicekille för att kika på det. Det var som många här trodde att kylmediet läckt ut pga en spricka i ett rör. Jag passade på att beskriva mitt problem med konstiga in och ut värden från värmepumpen. Killen på CTC konstaterade ganska snabbt genom att känna på cirkulationspumpen att den satt up och ner!
Han vände på den ganska enkelt och då såg man ju att det var en klar och tydlig pil på pumpen som visade pumpriktningen i motsatt rikting. Det har alltså varit felinstallerat från början, nästan 5 år. Inte undra på att jag inte fick ut önskad prestanda ur pumpen. Vilka klåpare till rörinstallatörer! Tycker det borde vara ganska grundläggande att få vattnet att gå åt korrekt håll i ett system!

Ja, ja båda problemen är nu åtgärdade och jag hoppas pumpen ska kunna leverera lite mer effekt och att värdena i Ecologic inte ska vara helt upp och ner längre.

Tack för alla svar. Flera var ju inne på att cirkulationspumpen kunde sitta åt fel håll

/Staffan

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #28 skrivet: 14 oktober 2008, 19:46:51 »
Kul att det löst sig, borde bli lite bättre resultat med cirkulation i rätt riktning.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ecoair 7,9 ger inte tillräckligt med värme
« Svar #29 skrivet: 15 oktober 2008, 15:13:57 »
Jag måste säga...
att det var en snygg diagnos!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!