Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering jordvärme m. FTX i Dalarna.  (läst 1421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad averell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Dimensionering jordvärme m. FTX i Dalarna.
« skrivet: 29 augusti 2009, 12:39:24 »
Håller på och bygger nytt 1-planshus på 145kvm i norra Dalarna och kommer att ha golvvärme från en jordvärmeslinga. Enligt de energiberäkningar jag fått av hustillverkaren baserat på IVT695 twin så har jag en toppeffekt på 9kW.
Nu kommer jag dock att installera FTX-ventilation och har fått beräkningar på att min toppeffekt då reduceras till 6,7kW och till detta har jag fått rådet att köpa en IVT Greenline HT Plus 7kW (marginell prisskillnad mot en 6kW).
Är detta en dumt överdimensionerat val då det allmänna rådet ter sig vara att dimensionera kring 70% av toppeffekten och sedan nyttja en elpatron. Är det överdrivet det man hör att pumpen får slå av och på oftare och därmed slits fortare? Min tanke är att om pumpen går kontinuerligt hela tiden måste den ju dra en hel del mer ström (=högre kostnader?).
Här uppe kan det lätt vara -25 minus många månader och tanken på att gå på elpatron tilltalar mig inte.

Ber om lite tips och råd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering jordvärme m. FTX i Dalarna.
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2009, 21:46:18 »
Eftersom du har golvvärme så behöver du sannolikt en volymtank till din VP. Tar du till denna tank lite så funkar det att överdimensionera VP:n utan att det blir för många start/stopp. Jag skulle rekommendera minst 200 liter volymtank till en 7 kW VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!