Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompetens hos värmepumpssäljare???  (läst 1646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kompetens hos värmepumpssäljare???
« skrivet: 09 augusti 2005, 21:09:55 »
Hej!

Måste bara ventilera min åsikt efter att ha träffat tre olika stockholmsbaserade värmepumpssäljare. Jag är på intet sätt någon expert, men har läst alla tänkbara källor, inkl detta forum, för att bilda mig en uppfattning om marknaden, inkopplingsalternativ och kostnader. Till saken hör att min far är vvs-ingenjör med djup erfarenhet i rörbranschen men ingen spetskompetens på värmepumpar.

Det är ju pinsamt vad lite dessa "energirådgivare" kan om tekniken, driftsättning, inkopplingsalternativ m.m. Mitt förtroende för denna kompetens är otroligt låg. Priset tog dagens besökare, som kom i en bil märkt med ett stort larmföretags logotyp. Han sålde både larm och värmepumpar...... "Det är ju samma sak att prata larm som värmepumpar" var hans förklaring

Det slutar nog med att jag köper pumpen via lämplig grossist, köper lite gas till farsans svetsverk och hyr en bra borrfirma. Driftsättningskompetens verkar ju gå att få tag i både är och på andra forum.

Fortsättning följer när offerterna trillar in....
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kompetens hos värmepumpssäljare???
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2005, 18:07:19 »
Hej!

Måste bara ventilera min åsikt efter att ha träffat tre olika stockholmsbaserade värmepumpssäljare. Jag är på intet sätt någon expert, men har läst alla tänkbara källor, inkl detta forum, för att bilda mig en uppfattning om marknaden, inkopplingsalternativ och kostnader. Till saken hör att min far är vvs-ingenjör med djup erfarenhet i rörbranschen men ingen spetskompetens på värmepumpar.

Det är ju pinsamt vad lite dessa "energirådgivare" kan om tekniken, driftsättning, inkopplingsalternativ m.m. Mitt förtroende för denna kompetens är otroligt låg. Priset tog dagens besökare, som kom i en bil märkt med ett stort larmföretags logotyp. Han sålde både larm och värmepumpar...... "Det är ju samma sak att prata larm som värmepumpar" var hans förklaring

Det slutar nog med att jag köper pumpen via lämplig grossist, köper lite gas till farsans svetsverk och hyr en bra borrfirma. Driftsättningskompetens verkar ju gå att få tag i både är och på andra forum.

Fortsättning följer när offerterna trillar in....

det funs ju många lyxsökare, men det finns också sånna som kan sitt jobb.

har du varit på on off, kan dom nåt om sina saker...
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Kompetens hos värmepumpssäljare???
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2005, 19:19:11 »
Citera
har du varit på on off, kan dom nåt om sina saker...

Nä...måste man det? De har ju fina säljtävlingar.....

En bransch som exploderar drar som jag ser det till sig tre huvudtyper av folk.

1. De seriösa och kunniga (oftast rörkrökare med egen firma och gott rykte sedan många år) som inte bekymrar sig om att det råkar var mode just nu, de dimensionerar som de alltid gjort och är sällan billigast (på pappret)

2. Säljartypen, en som ger blanka f*n i vad det är som säljs, som "varit på kurs" och minsann kan det här med värmepumpar, dimensionering och dyl..ja det får dataprogrammet ta hand om å aktivt djup..det är väl motsatsen till passivt djup, å egentligen är det ju bättre med ett passivt hål, det är ju värmepumpen som ska jobba..hålet ska ju bara vara där......hur som helst så spelar det ju ingen roll för alla andra märken är ju ändå skräp, vill man vara en vinnare så ska man ju köpa av honom, då får man Ferrarin...

3. De som kan, men märker att folk köper det som är billigast å säger någon att om det står våran logga på frontplåten så klarar man sig minsann med halva borrdjupet så köper folk det pga vad som står på sista raden, så han "anpassar sina kunskaper och dimensionering utifrån marknades krav"

Så inte är det lätt inte...men men..skulle vara betydligt bättre om ARN tog upp värmepumpar så att det blev lite mer styrning på skutan...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!