Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: arg. för eller emot luft/vatten  (läst 47144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gerge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
arg. för eller emot luft/vatten
« skrivet: 22 november 2009, 18:05:56 »
Hej!
Kommer inom snar framtid att skaffa värmepump.
Har fått in offerter för Luft/vatten och bergvärme.
Skillnaden i grunden är 25000:- mer för bergvärme men.......
Hur många överraskningar får man inte när man skall borra.
Där jag bor så är det c.a 30-70m till berg.
På offerterna så ingår bara 6m foderrör alltså minst 20000:- till i kostnader om inte andra fler överraskningar dyker upp.
dem som i området har bergvärme säger att total kostnaden ligger mellan 140000:- - 185000:-.
Luftvatten kostar utan några otrevliga överraskningar på runt 85000:-.
Min fråga är:
Vad motiverar att många ändå väljer bergvärme när kalkylerna med dut -18 ger en fördel på max 1500:- om året för bergvärme!
En investering skulle alltså efter 30 år gå jämt upp med luft /vatten och då är det väl dags att köpa en ny anl. och vem vet hur det ser ut om 30 år!
Är det något jag missat?
I såfall vad?
Kom med argument och motargument ang. luft/vatten - bergvärme.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 23 november 2009, 14:00:31 »
Vad har du nu för värme? Man kan beroende på nuvarande uppvärmning få konverteringsbidrag till V/V-värme men inte L/V eller L/L värme.

L/x-värme funkar också som sämst (eller inte alls) den del av året då värmen behövs som mest. L/x funkar därför bäst som komplement till annan värme, dvs L/x tar hand om vår, sommar, höst och sen ett "riktigt" system under vintern (ved, pellets, V/V-pump). Fast då bör man ju titta på BILLIGA L/V pumpar, tex en sfinx 6kW för 15.000, inte system för 85.000 för att det ska löna sig.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 24 november 2009, 09:53:24 »
vet inte hur du räknar men i zon 1 är det så här om man gör rätt

bergvärme 63-65 % i besparing Thumbsup

Luft-vatten 61-63 % i besparing . Thumbsup

så så stor är inte skillnaden om man gör rätt
c-c

Hur jag räknar? Enkelt. L/x är betydligt bättre än andra pumpar när det är varmt ute. Så perfekt att köra vår-sommar-höst. Men både effektivitet och effekt sjunker dramatiskt när utetempen gör det med, så det smartaste är att köpa en billig L/V pump och komplementera med något annat vintertid. Tom L/x + V/V (tex bergvärme) ger bättre årsbesparing än bara bergvärme.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 24 november 2009, 10:40:44 »
För 15.000kr för en L/V pump och att man samtidigt kan klara sig med mindre borrdjup och kanske en mindre V/V pump så är det inte nödvändigtvis ett dåligt ekonomiskt val.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 24 november 2009, 11:26:14 »
För 15.000kr för en L/V pump och att man samtidigt kan klara sig med mindre borrdjup och kanske en mindre V/V pump så är det inte nödvändigtvis ett dåligt ekonomiskt val.
Krävs nog minst +7 ute innan det blir samma COP på L/V maskinen och då behövs inte mycket värme så den del av värmen som L/V kan göra till bättre COP är inte många % av totalen så inte lär det vara mer än nån hundring som går att spara genom att köra L/V istället för V/V.
Klart mycket bättre investering att ta det djupare hålet och den större V/V-pumpen då.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 25 november 2009, 00:36:41 »
Krävs nog minst +7 ute innan det blir samma COP på L/V maskinen

Har du +7 i borrhålet?
Dessutom, låter man borrhålet vila minst halva året så har man väl något varmare och därför bättre cop när det behövs.

Citera
och då behövs inte mycket värme så den del av värmen som L/V kan göra till bättre COP är inte många % av totalen så inte lär det vara mer än nån hundring som går att spara genom att köra L/V istället för V/V.

Du använder inte varmvatten vår-sommar-höst?


Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 25 november 2009, 08:03:41 »
Krävs nog minst +7 ute innan det blir samma COP på L/V maskinen

Har du +7 i borrhålet?
Dessutom, låter man borrhålet vila minst halva året så har man väl något varmare och därför bättre cop när det behövs.

Citera
och då behövs inte mycket värme så den del av värmen som L/V kan göra till bättre COP är inte många % av totalen så inte lär det vara mer än nån hundring som går att spara genom att köra L/V istället för V/V.

Du använder inte varmvatten vår-sommar-höst?

Det är vanligen olika köldmedier i en V/V och en L/V som ger olika COP vid samma temperatur. Vid 0 i hålet brukar COP vara rätt likvärdigt med ca +7 på en L/V.
Mitt värme/varmvatten kostar mig ca 100-150 kr/månad Juni-Aug så inte är det många kronor det går att spara där.
Uttaget under dessa månader är så litet så jag tror inte borrhålet kommer ihåg det i Dec-Mar när i stort sett all årets värme produceras.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 25 november 2009, 14:19:53 »
Mitt värme/varmvatten kostar mig ca 100-150 kr/månad Juni-Aug så inte är det många kronor det går att spara där. Uttaget under dessa månader är så litet så jag tror inte borrhålet kommer ihåg det i Dec-Mar

Juni-Aug är bara sommaren, inte vår-sommar-höst.
Jag tror borrhålet kommer ihåg i december vad du tog ut i september-oktober-november.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 25 november 2009, 17:16:00 »
Mitt värme/varmvatten kostar mig ca 100-150 kr/månad Juni-Aug så inte är det många kronor det går att spara där. Uttaget under dessa månader är så litet så jag tror inte borrhålet kommer ihåg det i Dec-Mar

Juni-Aug är bara sommaren, inte vår-sommar-höst.
Jag tror borrhålet kommer ihåg i december vad du tog ut i september-oktober-november.
Visst , men då lär L/V:n ha lägre COP så det är ju ändå inget alternativ dessa månader.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 25 november 2009, 17:39:57 »
Mitt värme/varmvatten kostar mig ca 100-150 kr/månad Juni-Aug så inte är det många kronor det går att spara där. Uttaget under dessa månader är så litet så jag tror inte borrhålet kommer ihåg det i Dec-Mar

Juni-Aug är bara sommaren, inte vår-sommar-höst.
Jag tror borrhålet kommer ihåg i december vad du tog ut i september-oktober-november.
Visst , men då lär L/V:n ha lägre COP så det är ju ändå inget alternativ dessa månader.

Jasså? Tex idag, slutet på november, så har minst 2/3delar av Sveriges befolkning haft 7-10C utomhus.
Du får gärna inbilla dig att din bergpump får bättre COP med tex delta T på 33C än en L/V med delta T på 25 om du vill. Själv tror jag det är rent trams.
« Senast ändrad: 25 november 2009, 17:44:25 av stedevil »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 25 november 2009, 18:06:17 »
Mitt värme/varmvatten kostar mig ca 100-150 kr/månad Juni-Aug så inte är det många kronor det går att spara där. Uttaget under dessa månader är så litet så jag tror inte borrhålet kommer ihåg det i Dec-Mar

Juni-Aug är bara sommaren, inte vår-sommar-höst.
Jag tror borrhålet kommer ihåg i december vad du tog ut i september-oktober-november.
Visst , men då lär L/V:n ha lägre COP så det är ju ändå inget alternativ dessa månader.

Jasså? Tex idag, slutet på november, så har minst 2/3delar av Sveriges befolkning haft 7-10C utomhus.
Du får gärna inbilla dig att din bergpump får bättre COP med tex delta T på 33C än en L/V med delta T på 25 om du vill. Själv tror jag det är rent trams.
Återigen, vid +10 har man knappt nåt värmebehov så det är inte speciellt intressant, det ger ändå en försumbar besparing som aldrig betalar ens räntan på L/V-pumpen, det skulle kanske handla om 0,3 kWh/dygn eller nåt sånt.
Att kombinera kan väl möjligen vara en ide om man redan har BV men av alldeles för klen sort, men vid nyinstallation låter det som en mycket dålig ide.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #11 skrivet: 25 november 2009, 18:44:14 »
Jag hade aldrig tvekat, luft/vatten, billigare pump samt slipper borra, men har visserligen vart man bor, men dessa vintrar, som blir varmare och varmare.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #12 skrivet: 25 november 2009, 19:43:41 »
Hej

Att man inte har något värmebehov vid +10º, vet jag inte om man kan hålla med om. Här nere har temperaturen den senaste tiden varit runt +10º mitt på dagen, och min pump har då gått cirka 10 timmar/dygn, jämfört med 1-2 timmar under sommarmånaderna juni - augusti.

Beträffande markvärme kontra luft/vatten så gör jag av med cirka 8 000 kWh/år på värme och varmvatten, med bergvärmepump motsvarande nuvarande pump skulle jag gissningsvis kunna komma ner mot 6 000 kWh/år, det stämmer ganska väl om jag kollar med de som har borrat här i området och har liknande förhållande som jag har.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #13 skrivet: 25 november 2009, 20:02:23 »
Mitt värme/varmvatten kostar mig ca 100-150 kr/månad Juni-Aug så inte är det många kronor det går att spara där. Uttaget under dessa månader är så litet så jag tror inte borrhålet kommer ihåg det i Dec-Mar

Juni-Aug är bara sommaren, inte vår-sommar-höst.
Jag tror borrhålet kommer ihåg i december vad du tog ut i september-oktober-november.
Visst , men då lär L/V:n ha lägre COP så det är ju ändå inget alternativ dessa månader.

Jasså? Tex idag, slutet på november, så har minst 2/3delar av Sveriges befolkning haft 7-10C utomhus.
Du får gärna inbilla dig att din bergpump får bättre COP med tex delta T på 33C än en L/V med delta T på 25 om du vill. Själv tror jag det är rent trams.
Undrar vem som tramsar.  knUp
Nibe 1225-8 (markvärme-vp):
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/35 °C  8,8/1,9
COP: 4,6

Nibe 2025-10 (L/V-vp):
Avgiven/Tillförd effekt* vid 7/35 °C ** (kW) 10,9/2,7
COP: 4,0

Jag har 6ºC som lägst pÃ¥ inkommande KB nu när det är sÃ¥pass varmt ute, COP blir dÃ¥ sÃ¥ högt sÃ¥ inte ens miniräknaren klarar av beräkningen.  :o
« Senast ändrad: 25 november 2009, 20:07:03 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #14 skrivet: 25 november 2009, 20:38:51 »
Man får tänka sig för när man räknar gradtimmar och det är värmepumpar inblandade. Husets värmebehov må vara linjärt men pumpens elförbrukning är det inte. Jag kommer ihåg att det var en fanatisk L/V-entusiast, har glömt vad han hette, som jag debatterade med för något år sedan. Han vägrade inse det inte gick att använda dygnets medeltemperatur som mått på en L/V-pumps elförbrukning. Dagtid när det var varmt och pumpen gick med bra COP behövs det ju mindre värme än nattetid när det är kallt och COP sämre. Bergvärmepumpen drabbas inte av det här fenomenet, det är i stort sett samma temperatur på köldbäraren dygnet runt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!