Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: plattvärme växlare  (läst 9875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: plattvärme växlare
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2007, 21:01:41 »
Det slog mig just och jag fick det också bekräftat av Humlan. Airwellen är just en on-off med plattis som precis som en on-off L/L som vänder kylgasen och värmer utomhusdelen en stund, där vattnet i radiatorsystemet och via acktanken förhindrar frysning, så jag skulle vilja veta exakt vad som hände för Martin-x. Även signaturen eureka i Norge har kopplat en plattis på sin on-off L/L utan haveri, så jag är nog också helt tillbaka med plattis-lösning igen. Vad det handlar om är att vattnet i plattisen MÅSTE cirkulera under själva defrosterfasen utomhus.


Finns det någon som har tips på passande plattisar för 410 där aggregatet ligger runt 6kw?
« Senast ändrad: 24 februari 2007, 21:25:53 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: plattvärme växlare
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2007, 21:37:47 »
hej ..
det gÃ¥r har för mig att man ska ha ca 30% överkapasitet pÃ¥ plattisen  mot vad  pumpen ger som mest...

det är inte ett svårt problem att lösa
koppla in plattisen mot en tank + fyll värme bärar sidan
i plattisen med glykol ,det gÃ¥r även att växla in vattnet  en solslinga i tanken + ha den kretsen fylld med glykol

men enklast e att använda en spriral i tanken som en sol slinga 
som ska va anpassad till pumpen
kyltekniker Ã¥ dom som konstruerar system bör lätt kunna fixa en sÃ¥n  beräkning
dÃ¥ dom gör det ofta tex vid värme Ã¥terninning pÃ¥ kylsystem  mm mm

problemet är att det finns f-n ingen som vill hjälpa till med nått sånt...det verkar va omöjligt
att få hjälp jag har ringt runt hela sverge för att få hjälp.har pratat med danfoss som tillverkar kompressorer mfl
tanken va ju att hitta en kina pump med 410gas pÃ¥ ca 10-12kw Ã¥ växla in det  en tank med en slinga  dÃ¥ har man köpt maskinen frÃ¥n kina billigt Ã¥ köpt tanken i sverge komplett med anpassad slinga ...

jag va villig å betala för att få hjälp att sätta ihop en fullt fungerande apparat
det jag ville ha va med andra ord en prototyp + ritning på hur och vad maskinen bestod av för delar ,,jag gav upp

helt klart lättast e nog att tex köpa en bra svensk pump copa ...den rakt av i kina Ã¥ sälja den i sverge under ett annat namn,visst man mÃ¥ste göra smÃ¥ ändringar  sÃ¥ man inte ser direkt vad det är
jag tror fullt å fast att det e bästa sättet å göra det på kostnaden för maskinen tar man
som utvecklings kostnad  det blir billigast

visst fult som fan men det funkar säkert ......



Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: plattvärme växlare
« Svar #17 skrivet: 24 februari 2007, 21:57:08 »
Varför böka med glykol m.m ? Om man har ett gammalt vatteburet system och kopplar på en acktank, kan man väl sätta en sensor som gör att cirk-pumpen går upp i hastighet under själva kylfasen., men jag förstår ditt tänk om man dessutom ska ha slinga för solvärme.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: plattvärme växlare
« Svar #18 skrivet: 24 februari 2007, 22:01:19 »
hej..
varför glykol ..joo det är en gång på ca 10 år du fyller systemet sen är risken obefintlig att det fryser å jävlas sen ..
1 timmes blaskande mot 10-20 år utan problem... det e så jag räknar

dvs jooo jag är lat å gillar då det funkar och är idiotsäkert utan att kosta miljoner

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: plattvärme växlare
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2007, 15:27:49 »
Gå in på AIAs hemsida och ladda ner deras beräknings program.

http://www.aia.se/swedish.htm

Lars
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: plattvärme växlare
« Svar #20 skrivet: 25 februari 2007, 15:41:13 »
tackar ..det va nice

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: plattvärme växlare
« Svar #21 skrivet: 27 februari 2007, 22:06:24 »
  :) fikk tak i en Alfa laval CB26 24 platters vaxlar i dag. Enten skal den pÃ¥ Yuetu 18000 BTU LL maskin. helt ny On/off (nesten litt for fin) eller sÃ¥ skal den pÃ¥ en Mitsubishi R407 med tett filter (2004 modell) tipper den er muligens 22000 BTU. Skal monteras hos min brorsa. Han har en oljefyr (80000 btu). sÃ¥ han er tveksam.  Sc:,h
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad favian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: plattvärme växlare
« Svar #22 skrivet: 10 mars 2007, 22:06:22 »
hej
finns det nån här som kan/vill beräkna vad jag ska ha för plattvärme växlare till
en5,5 kw luft luft ytterdel ...med 410 gas
Du kan bruke en platevarmeveksler av type swep 15/10 med lodde stusser

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!