0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle göra ett överslag på tryckfallet vid det flöde som konvektorn specar. Så här fördelar sig tryckfallet i min anläggning:Konvektor 31.5 kPaKopparrör 6.8 kPaKrökar mm 1.5 kPaShunt 1.5 kPa Kollektor 3 kPaVP 3 kPa Backventil 1 kPaSumma 47.5 kPaSom du ser så är konvektorn själv den enskilt största flaskhalsen vid mitt flöde som dock är ganska lågt - 0.16 liter/s. Det är bara 1/3 av vad VP själv kör och eftersom tryckfallet är kvadratiskt beroende av flödet så blir tryckfallet i kollektorn bara 1/9 av värmedriftens. Då mitt tryckfall är 48 kPa så valde jag en pump som klarar 6m (ca 60kPa). Man får verifiera i pumpkurvan att den verkligen klarar 4.8m vid 0.16 liter/s.Du verkar sikta på ungefär dubbelt så hög kyleffekt som jag har. Ur detta kan man gissa hur behovet ändras men det vore bättre om du först tittade i databladet på nominellet flöde och tryckfall. Då blir det lättare att dimensionera både rör och pump. Jag hittar tyvärr ingen Eveco konvektor med så hög kyleffekt som du angivit. Det låter väldigt mycket. Kan du ange modell eller länka?
Jag hittar inget tryckfallsdiagram för LK Alupex, men det kan inte ligga så långt från Upnors rör där du kan hitta diagram på sid 24 och vidare:https://www.uponor.se/~/media/countryspecific/sweden/download-centre/archive/bld_archive_other/bld_1010_062007_wirsbopex.pdf?version=2Med interpolation till 20x2.8 PEX och korrektion för 10 grader får jag det till 5-6 kPa tryckfall per meter och att du dessutom ligger alldeles på gränsen för tillåten flödeshastighet. Bara att multiplicera med den totala längden på dina rör och ersätta värdet i tabellen ovan. Men jag tycker att man redan nu kan se att du måste gå upp (rejält) i dimension för att få rimligt motstånd. Maggropskänslan är 32 mm.Jag noterade också att om du valt att köpa konvektorn med regler ventil så bidrar den till ytterligare tryckfall (motsvarande "shunt" i min tabell). Gissar att du valt det?
De tryckfall som specas för din modell är:9 10.6 13.4 17.8 20.7 23.2 kPaberoende på fläkthastighet. Anledningen till att det är olika tryckfall i databladet är att flödet vid mätningarna alltid anpassas så att köldbäraren är 7/12 grader. Av någon märklig anledning kan jag inte hitta hur stora de motsvarande flödena är i tekniska data. Men går man till installationsanvisningen så finns en tryckkurva längst bak som kan användas baklänges och då får jag det till 1300 liter/s vid högsta kyleffekt (man får extrapolera kurvan då den bara visar värmefallet). Omräknat 0.36 liter/s.Om man leker med tanken att jag bytte min konvektor skulle jag få ungefär 5 gånger högre tryckfall på övriga komponenter:Konvektor 23 kPa (din konvektor)Kopparrör 34 kPaKrökar mm 8 kPaShunt 8 kPaKollektor 15 kPaVP 15 kPaBackventil 5 kPaSumma 100 kPaDet känns som ett dåligt driftsfall och skulle antingen kräva en 10m pump eller att du accepterar lägre effekt. Jag skulle gå upp en dimension i rören (Cu 28 eller motsv) för att få bort de värsta bidragen och sedan räkna om och då kan du klara dig med en lite mindre pump.Nu kör du ju Alupex så jag vet inte vad Cu22 och Cu28 motsvarar där. Någon annan får fylla i eller så får jag återkomma. Tror dock att du bör gå upp i dimension rejält om du verkligen vill matcha den stora konvektorn.
Tittade på samma pump som du .Om du kan tänka dig liiite mindre pump kan priset gå ner. Jag har satt in Fricos största konvektor SL1000. Jag hann bara med provdrift några dar u sommaren och då med en klen gammal Grundfos 25-40 cirkpump som jag hade på lager. Det gav acceptabel kyla och en rätt liten diff in-ut på 2-4C. Jag har en Wilo Stratos 25/1-10 som ska in och har samma unionskoppling. Den har en variabel effekt mellan 9-190 W. Båda pumparna har inbygd varvtalsreglering med två driftsval konstant tryck/ flöde eller också får man sätta in en 0-10V modul för varvtalstyrning för ytterligare 1000krJag tänkte bygga ut med ytterligare en stor fläktkonvektor samt ev en IVT VBX400 värmeåtervinning i parallel och då kunna varvtalsstyra beroende på hur många enheter som är i drift.Jag önskar att jag hade haft ett 28 mm stom-rörnät i stället för 22 mm men det sitter där sedan ett par år då golven byggdes om och sedan 22 mm ut till brukarna.
Hejsangud vad dålig man är på detta. japp 2 vägare rekommenderad av eveco är inhandlad. dim 15. 32 mm slang eller 35 cu är ju en herrejesus dimension. så om jag drar det i runt 28 eller liknande så blir effekten lägre?det är ju bara anslutning 20 på konvektorn?tack för alla svar
tjenakommer nog bli att jag kör på wilos rekommenderade pump och drar det i 20 eller 25 slang alternativt 22/28 cu. 20 ansluten på konvektor motsvarar ju 22. och 2 vägaren är ju bara 20.det är en så kort dragning cirka 3-4 meter från pannrum där vp står.
vilken pump tycker du? wilo eller grundfos.
är mitt tänk fel gällande installation?tror till och med att kyl sidan är 22 eller 28 cu. sen om effekten i konvektorn skulle bli något lägre än max så gör det inget då den största valdes just för lågt varvtal vid drift och för den fina rabatten jag fick
sen en sak till: vissa kör med nivå kärlet och vissa byter till vanligt exp kärl. det skall ju upp i kanske 0,3-0,5 kilos tryck. klarar plast kärlet det?
Som sagt så jämför du PEX och Cu fel. "20/25" PEX motsvarar inte "22/28" Cu. Med PEX 20 och 2*4m rör (fram och åter) får du upp till 48kPa tryckfall om du vill köra det flöde som motsvarar konvektorns märkeffekt. Mitt råd är att absolut INTE köra 20mm PEX. Antingen 32mm PEX (motsv 28mm Cu) om du vill maxa effekten eller så går du ner ETT snäpp.Jag och flera andra tycks ha valt Wilo. Jag valde Wilo för att den var billigare helt enkelt. Jag tog till och med budgetvarianten Wilo Pico. Enligt tyska siter så finns det inga väsentliga skillnader mot storebror annat än "kromlister" som inte behövs.Jag skulle inte ta en större pump för att kompensera trånga ledningar. Det kan leda till oönskat oväsen i systemet. Motsatsen är en bättre kombination. Med bra dimensionering kommer du ner i en mycket billigare pump. Jag betalade under 1500 kr - nästan en tiofaktor mot din länkade pump.Jag tycker att det är klokt att välja en modell större konvektor för att kunna köra fläkten på lägsta varvtal. Speciellt om den som i mitt fall sitter i ett sovrum. Min konvektor är på nominellt 3kW. När sovrumsdörren är stängd så har lägsta hastighet alltid räckt till de 1.5 säsonger den varit i drift. Men då är det som sagt ett sovrum på 14 kvm.Om du s a s vet att du inte kommer använda mer än halva effekten, ja då kan du i princip också klara dig med halva flödet och då blir tryckfallet bara en fjärdedel. Dock tycker jag det vore dumsnålt att köra så smala rör som 20mm PEX.Men jag tycker att det saknas en parameter i dina uppgifter - nämligen hur stor husyta som du tänkt kyla och hur öppen planlösning du har. Eftersom du säger att du köpt just den konvektorn för att du fick den billigt så blir det väldigt svårt att förstå vad du egentligen trodde dig behöva.Jag skulle säga NEJ. Andra på forat skulle säga JA. Jag försökte återanvända mitt plastkärl men vid 0.5Bar började det pysa i "locket". Jag provade med gängtejp och allt möjligt men plastgängorna blev bara sämre och sämre och till slut var de kvaddade. Satte dit ett litet nätt minikärl i plåt med ungefär samma volym och riktigt manometerställ. Det senare är bra så att man vet att man lägger på (och har kvar) någon halvmeter extra tryck över konvektorns nivå när man fyller systemet.En sak till: Gör inte som jag och sätt in en fjäderbelastad backventil. Följ råden på forat att välja en klaffbackventil och tänk på hur den ska monteras. Jag pratade med en rörmokare som sa att jag kunde köra vilket som helst. Och visst fungerar det men det låter illa om man är känslig för oljud.
HejVi bor i ett hus med två plan och den skall sitta på plan 2 där det är öppen planlösning. ytan är cirka 60 kvadrat som vi skulle önska få ner tempen på sommaren på. totala ytan är 128 kvadrat och de skadar inte om denna ytan också får lite kyla.du missförstod mig när jag satt att den var billig. jag menade att de fanns ingen anledning för mig att välja en mindre. Jag har räknat ut att för min yta, tror jag räkna på 68 kvadrat skulle en 5-5,5 kw räcka men just för ljudnivån gick jag direkt på den största.
Ok, jag förstår.Det är svårt att räkna ut vilken kyleffekt man behöver. Precis som för uppvärmning beror det av många faktorer. Polarpumpen uppger på sin hemsida tumregeln 70W per kvadratmeter. Men vilken typ av hus avser man, hur välisolerat och var i Sverige (eller Europa för den delen) behöver man den effekten? Med Polarpumpens dimensionering skulle du alltså behöva 4.8kW för dina 68 kvm. Det verkar ligga nära det du räknat ut. Öppen planlösning talar för att din kyla når ut till hela utrymmet vilket är bra. Om det är öppen trapp ner till det undre planet så kommer dock kylan att rinna ner där på gott och ont. Jag tror att du har gjort ett bra val av konvektor med tanke på den stora yta du vill kyla.En konvektors märkeffekt är som sagt specad vid köldbärare 7/12 (utan etanolinblandning). Det är standarden för större kylanläggningar som drivs med riktiga kylaggregat. Med passiv frikyla kommer du aldrig att uppnå detta därför att hålet varken är kallt nog eller klarar kyleffekten. Det finns även här tumregler (här på forat) att ett hål klarar att kyla 20-40W per meter djup. När man närmar sig ett behov uppemot 4-8kW så skulle man alltså ligga på gränsen vad som är möjligt och hur stora konvektorer, och ledningar man än väljer så blir det inte bättre.Vad jag vill säga är att din konvektor på nominellt 7.6kW inte alls kommer att ge 7.6kW. Men det är ändå ett rimligt bra val eftersom du med en större konvektor i viss mån kan kompensera för att du ligger nära begränsningar i borrhålets karakteristik och dessutom som du säger kanske kan minska behovet av fläktvarvtal. Att välja ännu värre konvektor hade dock inte hjälpt särskilt mycket då du ändå kommer att ligga nära hålets begränsning.Pen