Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Just fÃ¥tt bergvärme  (läst 21199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Just fått bergvärme
« Svar #60 skrivet: 09 mars 2014, 10:46:26 »
Antar att du menar "locket" pÃ¥ foderrörert genom vilket kollektorslangarna kommer igenom? Det kan vara lite vanskligt dÃ¥ det hÃ¥ller kollektorn pÃ¥ plats, om kollektorn inte riktigt bottnat i hÃ¥let kan den vilja hasa ned lite...  dontknow

Men du nämner vattenslangen, sÃ¥ du kanske bara menar ngn form av gjutjärnslock pÃ¥ 3-400 mm i diameter i nivÃ¥ med tomten? DÃ¥ kan du ju lyfta bort det, men du borde inte kunna se vatten i borrat dÃ¥ eftersom det sitter ett "lock" pÃ¥ foderröret enl ovan.  dontknow
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #61 skrivet: 09 mars 2014, 10:56:21 »
Nä jag menar nog locket till foderröret. Allt det där ligger inne i en cementring så man ska slippa åt. Det grävs över sedan när allt är klart. Svår att säga hur det är med vattennivån med andra ord.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Just fått bergvärme
« Svar #62 skrivet: 09 mars 2014, 11:39:41 »
Det brukar finnas ett par smÃ¥ hÃ¥l pÃ¥ ca 10 mm som är pluggade pÃ¥ locket till foderröret, men som gÃ¥r att öppna. Du skulle ju kunna ta ett snöre med en liten tyngd (mutter?) i lirka ned o se om du kan nÃ¥ vatten och pÃ¥ vilket djup? Eller sno elektrikerns dragtrÃ¥d o mata i en bit.  :-))
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2951
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Just fått bergvärme
« Svar #63 skrivet: 09 mars 2014, 12:23:59 »
Jag tog satte i en 20 eller 25 mm slang i det största hålet för framtida bevattning av gräsmatta m.m., men det kan bero på vilken modell av lock du har. Lånar en bild från nätet, så där det är rött har jag min slang isätt.

Jag satte slangen 7 meter ned för min pump orkar lyfta vattnet 8 meter totalt. Hade ca 2 meter till vatten den dagen jag testade djupet till vatten.
« Senast ändrad: 09 mars 2014, 12:25:55 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #64 skrivet: 09 mars 2014, 14:20:06 »
Var dit och kollade men det var så skitigt inne i ringen, massor med lerig jord hade lagt sig ovanpå, svårt att se något alls, tror jag måste skölja rent för att se något. Tog några bilder. Där borrhålet blev gjort blev såpass oturligt placerat att det hamnade där berget inte är rakt, om det bara gått 30cm åt sidan...

Så jag har fått bygga upp på sidan med tegelstenar så cementringen ska kunna stå rakt.


Lagt dit lite isolering som blivit över, har ganska mycket av det att tillgå:


Så det blev två lager (småbitarna gör en liten luftspalt + det var lättast att lämna dom där), kan ju inte skada:


Sen ser det ut såhär, skitigt:


finns ju ett lock ovanpå där med ett hål för vattenslangen och två för kollektorslangarna, han som gjorde installationen så lade dit slangen på samma gång, vet inte hur djupt.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #65 skrivet: 18 mars 2014, 09:27:39 »
Kom en liten köldknäpp nu och jag märkte att in-tempen på köldbäraren sjönk omedelbart från några plusgrader (varierat från 2-4,5 grader när vi haft varmt väder ute) till 0,6 grader.

Detta leder mig till att tro det är ett isoleringsproblem och den lilla sträckan utanför huset verkar räcka för att påverka tempen i kollektorslangarna, eller så är givaren för in och ute temp på köldbäraren placerade utomhus och de påverkas av ute tempen och ljuger för pumpen om vad temperaturerna egentligen är. Oavsett tror jag problemet löses när mera jord slängs över allt.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Just fått bergvärme
« Svar #66 skrivet: 18 mars 2014, 09:43:26 »
Det är naturligt att KB-in sjunker när VP går lite mer. 0.6 grader är inget problem. Jag tror det är tveksamt om det blir någon skillnad om du har mer jord på marken. Givarna sitter inne i VP.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!