Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2020 och vedeldning  (läst 6999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
2020 och vedeldning
« skrivet: 16 september 2007, 17:42:18 »
 fiR:

Hej alla glada experter på detta intressanta forum.
Är purfärsk här så istället för att sök/leta ställer jag min fråga direkt, trots att den kanske redan finns sedan tidigare.

Har precis fått hem min Nibe 2020 som till nästa helg, förhoppningsvis snurrar igång.
Den kommer att bli en del av mitt ved eldnings system och dockas till mina ack-tankar, enligt den tillämpning som Nibe rekommenderar.

Min funderingar är följande:

Vilken typ av termostat och vart sätter jag den lämpligast, den som talar om för värmepumpen att eldningen startat?

Är det någon som har erfarenhet att köra pumpen mot växlare för att kunna använda glykol på värmepump sidan?

Med vänlig hälsning / Gunnar

Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #1 skrivet: 16 september 2007, 23:31:26 »
fiR:
Vilken typ av termostat och vart sätter jag den lämpligast, den som talar om för värmepumpen att eldningen startat?

PÃ¥ sidan 15 i manualen beskrivs hur termostaten kopplas in och vilken typ.
När det gäller placering har man i typexemplet satt den på ack-tanken.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #2 skrivet: 17 september 2007, 08:17:35 »
Okki Rolle.

Jo jag noterade den placeringen av termostaten, men då tar den en stund innan termostaten slår ifrån värme,p.
Jag tänkte kanske att det vore bättre att placera den närmare pannan, ev på stigaren från pannan?

Kanske det bästa är att ha en termostat som slår av V.P när man börjar elda och att den startar när den när inställt startvärde på sin retur?

Bara lite funderingar innan istallation till helgen.......
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #3 skrivet: 17 september 2007, 09:04:49 »
Okki Rolle.

Jo jag noterade den placeringen av termostaten, men då tar den en stund innan termostaten slår ifrån värme,p.
Jag tänkte kanske att det vore bättre att placera den närmare pannan, ev på stigaren från pannan?

Kanske det bästa är att ha en termostat som slår av V.P när man börjar elda och att den startar när den när inställt startvärde på sin retur?

Bara lite funderingar innan istallation till helgen.......

Vad målet med värmepumpen, jo att den skall arbeta så mycket som möjligt.
Pumpen skall värma tanken till 50 - 52 ºC och sedan stänga av.
Om du sätter termostaten på stigaren till pannan kommer inte pumpen att kunna känna av tempen i tanken.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #4 skrivet: 17 september 2007, 11:05:47 »
Rolle:

Jo det är ju en sida av saken, jag tänker kanske helt galet?

När jag eldar så avslutar jag (tar ca 3-5 timmar) när alla tankarna uppnått ca 80-90 grader , tänkte att det kanske var onödigt att värme pumpen gick från det att jag startar vedeldningen.
Samt att den startar när returen från tanken till värme.p sjunkit till (ca 45 *), så visst kommer den att känna av när tempen sjunkit i tanken?

Men jag lär se det praktiskt till helgen när jag förhoppnings vis har fått igång pumpen...

Tack för att du lämnar synpunkter, är ju själv novice på värme pumpar.

Ha det/ Gunnar
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #5 skrivet: 20 september 2007, 23:25:23 »
Rolle:

Jo det är ju en sida av saken, jag tänker kanske helt galet?

När jag eldar så avslutar jag (tar ca 3-5 timmar) när alla tankarna uppnått ca 80-90 grader , tänkte att det kanske var onödigt att värme pumpen gick från det att jag startar vedeldningen.
Samt att den startar när returen från tanken till värme.p sjunkit till (ca 45 *), så visst kommer den att känna av när tempen sjunkit i tanken?

Men jag lär se det praktiskt till helgen när jag förhoppnings vis har fått igång pumpen...

Tack för att du lämnar synpunkter, är ju själv novice på värme pumpar.

Ha det/ Gunnar
Värmepumpoen stannar när returen in i kondensorn är 45 grader varm start kommando ges när returen sjunkit 3 grader..
Inga givare behövs dessa finns redan monterade i 2020.
Så om du startar att elda med ved kommer vp automatiskt att stanna när returen är 45 och kommer sen inte hoppa igång alls förrän den sjunkit till 42 grader..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #6 skrivet: 21 september 2007, 11:23:52 »
DIGITAL ?

Jo jag är full medveten om det du påtalar, och jag tänker lite fel här. Är ju inte van att tankarna håller en relativt jämn värme (VP sköter ju detta nu), vilket gör att när jag börjar elda får jag ganska omgående en stigande temp på returen till VP,s retur.

Men hur fungerar larm kretsen då, om jag inte indikerar för VP att jag har extern värme. Om den helt plötsligt får 50- 90 grader i returen, kan den då inte larma för nått fel.

Min teori är att jag bör skicka information om att det är extern värme på gång i systemet, och i mitt fall blir det nog med en rökgas termostat.

Tack för att du svarar för om jag har fel även i detta med larmkretsen i VPén kan jag bespara mig den monteringen.
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #7 skrivet: 28 september 2007, 00:09:21 »
DIGITAL ?

Jo jag är full medveten om det du påtalar, och jag tänker lite fel här. Är ju inte van att tankarna håller en relativt jämn värme (VP sköter ju detta nu), vilket gör att när jag börjar elda får jag ganska omgående en stigande temp på returen till VP,s retur.

Men hur fungerar larm kretsen då, om jag inte indikerar för VP att jag har extern värme. Om den helt plötsligt får 50- 90 grader i returen, kan den då inte larma för nått fel.

Min teori är att jag bör skicka information om att det är extern värme på gång i systemet, och i mitt fall blir det nog med en rökgas termostat.

Tack för att du svarar för om jag har fel även i detta med larmkretsen i VPén kan jag bespara mig den monteringen.
Ursäkta sent svar haft en del annat att pyssla med..

Det som skulle kunna hända är ett hp larm vid alldeles för hög retur in i vp:en... men det är lite långsökt..
Ska kolla detta..
Annars så stannar vp bara för att returen blir för hög och det är bara en status alltså inget larm i egentlig mening och statusen hög retur fösvinner då returen sjunker under 43 grader å vips startar Fightern igen..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #8 skrivet: 28 september 2007, 07:38:47 »
Jag saknar en förutsättning:

Vilket anser du billigast? VP eller ved? Om du anser att din ved är billigare än elkostnaden för VP (ca 30 öre / kW värme) Skall du endast låta VP gå igång när du inte är hemma och eldar, alltså som du tänkt först.

(Om du vill värna dina medmänniskor så eldar du inte alls och minskar cancerogena rökgaser i omgivningen. OBS detta bara min personliga åsikt om småskalig vedeldning, tycker att all ved borde in i kraftvärmeverk för el- och järrvärmeproduktion.)

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #9 skrivet: 30 september 2007, 07:44:45 »
To Hanken

Jag saknar en förutsättning:

Vilket anser du billigast? VP eller ved? Om du anser att din ved är billigare än el kostnaden för VP (ca 30 öre / kW värme) Skall du endast låta VP gå igång när du inte är hemma och eldar, alltså som du tänkt först.

(Om du vill värna dina medmänniskor så eldar du inte alls och minskar cancerogena rökgaser i omgivningen. OBS detta bara min personliga åsikt om småskalig vedeldning, tycker att all ved borde in i kraftvärmeverk för el- och järrvärmeproduktion.).


Hm, jo  för mig som har skogen runt hörnet, är kostnaden för veden i princip den kostnad som ligger pÃ¥ att fälla, ta hem och kapa/klyva. Dessutom (fast jag bor pÃ¥ landet) här jag en miljöpanna, sÃ¥ jag känner mig inte som en cancer framkallare....
Att jag installerat en VP beror icke på ekonomi eller miljö, utan den enkla anledningen att jag inte vill låta min fru känna ett måste i vedeldandet då jag är utlands stationerad några år.
Är lite skillnad att måsta elda, eller man kan elda??????
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #10 skrivet: 30 september 2007, 08:15:48 »
Att jag installerat en VP beror icke på ekonomi eller miljö, utan den enkla anledningen att jag inte vill låta min fru känna ett måste i vedeldandet då jag är utlands stationerad några år.
Är lite skillnad att måsta elda, eller man kan elda??????

I så fall är nog bästa installationen som Digital skriver, låt tempgivaren på ingående vatten till VP:n styra till och frånslag på VP:n.

Visst kan man tycka att VP:n gÃ¥r i onödan den tiden dÃ¥ man tänt pannan men innan den kommit upp i temp men det är ganska marginellt. Acktanken startar ju frÃ¥n en temperatur pÃ¥ ca 40-45 ºC oavsett, den lär inte hinna sjunka sÃ¥ mÃ¥nga grader förrän pannan börjar höja temperaturen där ändÃ¥.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #11 skrivet: 30 september 2007, 08:42:27 »
Habba!

Jo det är nog en klok idé som Digital har, men dock kvarstår det att tiden till att jag börjar elda och VP får det indikerat (retur sensorn) är ca 2-4 timmar. Det är den tiden från att jag börjat elda tills VP känt av det som jag vill korta av, men å andra sidan så har jag inte räknat på hur mycket den får gå / år om jag inte använder rökgas givaren.
Däremot har jag konstaterat att jag måste sätta dit givaren som Nibe har i sin skiss, vilken jag kommer att parallell koppla med rökgas givaren? Anledningen är att det relativt snabbt blir > 48* på VP´s retur och jag har erhållit några larm(16) för korta drifter efter eldning/varma tankar.

Men vi får se hur det blir, VP har snurrat sedan fredag lunch utan stopp, så snart dax att göra sista justeringen på delta.

Ha det / Gunnar
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #12 skrivet: 30 september 2007, 13:58:58 »
Habba !

Nu har jag installerat en givare ovan VP´s retur ledningen från tanken, och kopplat den i serie med rökgas tempgivaren.
Efter ca 14 min slog givaren pÃ¥ rökröret frÃ¥n och VP indikerar att extern värmekälla är igÃ¥ng. Efter ca 50 min bröt givaren i tanken, som jag justerat till ca 60 grader. Nu är det varmt ute (13,4) vilket betyder att shunten inte tar nÃ¥gon värme till radiator kretsen, vilket kan vara orsaken  till att tanken erhöll 60 grader relativt snabbt???

Bara att avvakta morgon dagen för att se om återgången till VP-drift går lika smidigt ???

GUrra Grus....
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2008, 22:42:13 »
Fungerar allt bra funderar på något liknande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DB 4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rävlanda
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • För mycket av det goda är alldeles lagom!
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2008, 17:57:02 »
Jag kör samma som ABRON, alltså en NIBE 2020 kopplad till mina ackumulatortankar som även värms med vedpanna. Så enkelt som möjligt, när temperaturen i acktanken sjunker till ca 45 startar värmepumpen. Den värmer vattnet till drygt 50 grader innan den stänger av. Den jobbar enbart mot returvattnet från acktanken.
När jag eldar med ved så är värmepumpen i vila tills tempen på vattnet sjunker till ca 45 grader. Eftersom jag kör med en cirkulationspump mellan acktank och värmepump så har värmepumpen full koll på tempen i tanken.
2020-8, vedpanna, 500 + 1000l acktank, elVVB, solfångare 10m2.
Suterrängvilla 200m2 byggyta

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!