Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DimensioneringsfrÃ¥ga el+vp  (läst 4401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Dimensioneringsfråga el+vp
« skrivet: 31 augusti 2006, 09:00:05 »
Genom att kontrollera gångtiden för oljebrännaren har jag räknat ut genomsnittseffekten som pannan utvecklar. Snittet för hela perioden januari-februari ligger på hela 9kw(!) Hur ska jag dimensionera?

Jag tänker mig att om jag har ett snittbehov pÃ¥ 9kw (mätt pÃ¥ en period över flera dagar) sÃ¥ ligger säkert topparna nÃ¥got högre. Hur mycket högre? Helst skulle jag vilja ha 14-15 kw för att vara pÃ¥ den säkra sidan men det är rätt mycket även om jag säkrar upp till 25A  :'( Kanske räcker det med mindre?

Jag tänker mig 2 olika alternativ:
1/ Om jag väljer en pump som slår ifrån redan vid -10 ºC så måste jag kunna täcka hela effektbehovet med el. Då behöver jag en pump på ca 10-12kw + el 10-15kw.

2/ Om jag väljer en pump som går ner till -15 eller kallare så räknar jag med att pumpen högst stannar några gånger per år och då endast några timmar. Vid dessa tillfälle accepterar jag något lägre innetemp förutsatt att jag har varmvatten (jag bor i skåne). Helst skulle jag så vilja ha en stor inverterpump som levererar 8-10kw vid -10 ºC och endast en 6kw elpatron.

Jag räknar med en årsförbrukning av Olja på ca 4m2

Tänker jag fel?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringsfråga el+vp
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2006, 10:47:35 »
Gör följande reality check:
4 m3 olja , gissa 80% verkningsgrad.
40000 * .8 = 32kWh i årsbehov.
Grovt röknat max effekt behov, minst : ca 32/3(erfarenhets siffra) = 11kW.

Hmmm, som norrlänning så undrar jag ändå ...
11kW i skåne, är det ett slott eller ett tapetserat renstängsel??
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Dimensioneringsfråga el+vp
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2006, 18:41:39 »
11kW i Skåne, är det ett slott eller ett tapetserat renstängsel??
;D
ca 200m2 på 2 plan + kall vind. Ytter och innerväggar består av tegel med en luftspalt emellan som enda isolering. I taket mot vinden ligger det 10cm torv. Ganska dåligt isolerat men jag tror det är en rätt vanlig huskonstruktion här nere för ett hus från 30-talet. Dessutom har vi rätt varmt inne. Renstängsel har jag aldrig sett, speciellt inte tapetserade ;)

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Dimensioneringsfråga el+vp
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2006, 19:24:08 »
Hallå herr Kalkyl *vinkar*

Ditt maximala effektbehov ligger någonstans mellan 11 och 13 kw. Dimensionerar man VPn för att täcka 60 - 70 % av toppeffekten så klarar den ca 95% av årsbehovet. Nu finns det ju purister som inte tål tillsats och tillhör man den skaran så tar man i mer.

Hälsningar från Cicero.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringsfråga el+vp
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2006, 19:36:24 »
Ta dig en titt på www.ecozon.se så hittar du lite roliga saker. Stabila byggen med standrad prylar. Så om det skulle skita sig så har du inga problem att få det lagat. Sen att panndel är svensk byggd är inget negativt. Ute delen jobbar med låga tryck vilket gör dem väldigt driftsäkra.

mvh Rickard

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfråga el+vp
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2006, 21:03:18 »
En bergvärme (jordvärme) storleksordningen 9-10 kw eller kanske någon av de nya IVT Premium line X15/ Nibe 1250 tycker jag kan vara en lämplig lösning.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringsfråga el+vp
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2006, 21:48:10 »
F'lÃ¥t, alla skÃ¥ningar kanske inte vet ...  ;)
Tapesterat renstängsel är det oförtjänta öknamnet som Älvsbyhus har.   >:D

Om jag skall häda ordentligt, kanske isolera lite ...
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Dimensioneringsfråga el+vp
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2006, 21:55:39 »
Titta på Ariwells pump från Essen company, finns från 6 - 14 kw.
Har även slingberedar acktank med elpatronstyrning och shunt automatik.
R410A som kökdmedium.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Dimensioneringsfråga el+vp
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2006, 22:20:24 »
En bergvärme (jordvärme) storleksordningen 9-10 kw eller kanske någon av de nya IVT Premium line X15/ Nibe 1250 tycker jag kan vara en lämplig lösning.
Hej Fixaren!
Nibe var här för några år sedan och kollade. Bergvärme var uteslutet, pga avsaknaden av berg antar jag? Ytjordvärme gick inte heller för gräsmattan var för liten. Sista alternativet var tydligen att borra två djupa hål ner till grundvattnet och cirkulera vatten mellan dessa hål (jag vet inte vad denna metod kallas?) men denna metod var alldeles för osäker. En annan husägare hade provat detta en bit härifrån och de hade svårt att hitta tillräckligt mycket tillräckligt rent vatten. De talade om borrhål på drygt 2*100m. Kvar är väl då bara luft/vatten? Jag var och kollade på CTC idag och börjar tycka att deras kombination med EcoAir kanske inte är så dum?

Ta dig en titt på www.ecozon.se så hittar du lite roliga saker.
Hej Rikard!
Intressant länk. Jag har kollat lite på prylarna och jag tackar för länken. Men det verkar inte riktigt som att det är ett svar på min fråga. Har det möjligtvis hamnat i fel tråd på nåt sätt? I en annan tråd frågade jag om du visste var jag kunde hitta mer info om Daikins styrsystem.

Titta på Ariwells pump från Essen company, finns från 6 - 14 kw.
Hej Dragan! Ja, det konceptet gillar jag. Jag har fÃ¥tt numret till nÃ¥gra installatörer i närheten som jag ska ringa. Fast jag är lite tveksam till dem pÃ¥ grund av att de verkar inte gjort speciellt mÃ¥nga installationer här nere. FÃ¥r se om de kanske lyckas övertala mig  :)

Tapesterat renstängsel är det oförtjänta öknamnet som Älvsbyhus har.
;D Hahaha. Vi bor granne med två nybyggda Älvsbyhus.

mvh Professorn
« Senast ändrad: 31 augusti 2006, 22:22:27 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Dimensioneringsfråga el+vp
« Svar #9 skrivet: 05 september 2006, 23:09:27 »
Daikins största Altherma drar 12A enfas. I Hydroboxen sitter det en 9kw elpatron (3*13A). Effektvakten stjärn-kopplar först patronen vilket ger istället ger 3kw, räcker inte det så kopplas den ur helt. När pumpen går samtidigt som elpatronen så går det 25A i en fas. Eftersom jag har svårt att tro att jag kan hålla denna fast helt fri från andra laster så kommer jag i praktiken att ha en 3kw patron som tillskottsvärme. Det käns som att det blir för lite (5+3kw vid -15). Ska jag ska satsa på 6kw patronen istället så får jag 5+6kw men å andra sidan så ligger jag risigt till om pumpen skulle stanna av någon anledning. Tilläggas bör att varmvattnet värms av en 3kw patron kopplad på de två "lediga" faserna. På så sätt blir inte snedbelastningen lika stor trots att uteenheten är en efasbelastning. Man kan programmera styrsystemet så att under en viss utetemperatur värms varmvattnet endast med el och inte alls av pumpen.
« Senast ändrad: 05 september 2006, 23:32:00 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!