Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W  (läst 5934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FLKR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« skrivet: 15 september 2007, 14:08:19 »
Jag har fått en luft/vattenvärmepump installerat...där fanns dock med en lapp från IVT om att mjukstarten levereras senare då den ännu inte är färdigtestat...är det skäligt att hålla inne med 5% av betalningen (5% av 103.000:-) tills även mjukstarten är levererat.......anläggningen fungerar utan problem även utan mjukstart.

FLKR
IVT Optima 900 med 290 A/W & 100 l volymtank, installerad i september 2007. Villa byggd 1969  (i Blekinge) 93 m2 med 93 m2 inredd källare, nya treglas isolérfönster (2007).

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #1 skrivet: 15 september 2007, 14:15:07 »
Knappast skäligt...  en mjukstart kostar 1-2,000:- och är dessutom inte nödvändig.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad FLKR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #2 skrivet: 15 september 2007, 15:33:53 »
Om jag ber en installatör komma och montera mjukstarten då blir nog räkningen runt 5000:- (inkl arbete) och anläggningen är ju inte färdig för alla delar är installerade (inklusiva dom delar som inte har någon större betydelse för funktionen)...om jag betalar hela beloppet innan allt är klart då har jag ju ingen garanti för att det sista också färdigställs...eller??

FLKR
IVT Optima 900 med 290 A/W & 100 l volymtank, installerad i september 2007. Villa byggd 1969  (i Blekinge) 93 m2 med 93 m2 inredd källare, nya treglas isolérfönster (2007).

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #3 skrivet: 15 september 2007, 16:23:28 »
Mjukstart orsakar bara problem och på din 6kw så behövs ingen ev. om du haft en 1100 eller 1300
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #4 skrivet: 15 september 2007, 17:03:19 »
FLKR:  Oavsett vad du säger, sÃ¥ anser jag det inte skäligt, och det var väl det du frÃ¥gade?  Vill du bara ha svar av dem som hÃ¥ller med dig, sÃ¥ skriv det dÃ¥ i ditt första inlägg.

Mjukstarten är en liten sk-t pryl som installatören stoppar in pÃ¥ 10 minuter och anläggningen fungerar alldeles utmärkt utan.  Det är bra mycket mer värt att behÃ¥lla bra relationer till din installatör än att brÃ¥ka om en sÃ¥dan sk-tsak, som han ju säkert kommer att fixa i vilket fall som helst, oavsett om du brÃ¥kar eller inte.

Bråkar du, bara för bråkandets skull, så kommer du kanske att sitta på pottkanten i framtiden istället, när du verkligen kanske skulle behöva lite goodwill från installatören.

Och oavsett om du bryr dig om att hålla bra relationer eller inte med din installatör, så anser jag som sagt det fortfarande oskäligt att hålla inne med mer än 5,000:- för detta.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad FLKR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #5 skrivet: 15 september 2007, 22:41:16 »
Ridax...jag var intresserad av att höra ALLA åsikter, men skulle du betala hela slutsumman på ett nytt hus om inte jobbet var helt färdigt...finns tyvärr exempel på att när man har betald allt så har färdigställande plötsligt ingen prioritet hos leverantören längre.

Sen har du ju en bra poäng ang. relationer till hantverkaren...dom borrade in i ett vattenrör vid installationen men fixade det på ungefär 1½ timme och enl. offerten så tar dom inget ansvar för skada på dolda installationer, men om dom inte debiterar mig för detta "extraarbete" = goodwill så kommer jag förstås att vara lika snäll.

FLKR
IVT Optima 900 med 290 A/W & 100 l volymtank, installerad i september 2007. Villa byggd 1969  (i Blekinge) 93 m2 med 93 m2 inredd källare, nya treglas isolérfönster (2007).

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #6 skrivet: 15 september 2007, 22:50:06 »
Jag skulle utan vidare ha slutbetalat installationen även om mjukstarten levereras senare, ja...  Eftersom det inte pÃ¥verkar funktionen och det inte är installatörens fel att mjukstarten saknas, sÃ¥ skulle jag lita pÃ¥ att han ordnat det.   Och om inte han skulle ordna det, sÃ¥ skulle ju säkert IVT ställa upp med att fixa detta senare, eftersom det är de som har förorsakat "problemet" (vilket inte är nÃ¥got problem egentligen).

Din liknelse med ett icke färdigt hus är inte jämförbart.  Men ja, om allting i hela huset var klart, förutom att det kylskÃ¥p jag beställt inte fanns leveransfärdigt, sÃ¥ jag fick ett med galler istället glashyllor och blev utlovad ett utbyte inom en snar framtid, sÃ¥ skulle jag ha slutbetalat huset och inte hÃ¥llit inne med 5% av husets värde för en sÃ¥dan liten detalj.

Har du riktigt "otur" sÃ¥ har leverantören skrivit in ett äganderättsförbehÃ¥ll i sitt avtal med dig, och dÃ¥ är VPn hans tills du har slutbetalat.  DÃ¥ gÃ¥r väl han i konkurs medan du hÃ¥ller inne dina 5% för mjukstarten, sÃ¥ kommer kronofogden och tar tillbaka din VP, som du ju har betalat 95% pÃ¥, eftersom du inte äger den, utan bara har ett krav pÃ¥ 98,000:- pÃ¥ konkursboet...  :D

Alltså... bråka om en sådan småsak om du inte är missnöjd med din leverantör av andra orsaker, tycker jag är onödigt och inte rättvist.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #7 skrivet: 16 september 2007, 08:19:53 »
Mjukstart orsakar bara problem och på din 6kw så behövs ingen ev. om du haft en 1100 eller 1300
Vad för problem. Jag har kört min vp nu i 3 år utan problem.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #8 skrivet: 16 september 2007, 08:43:00 »
När man köper "byggtjänste" reglers dom av ett entreprenörsavtal, AB och ABT 07 tror jag dom senaste heter, där står det hur man bla. ska/kan föfara om "tjänsten" inte till fullo är utförd.
Man kan tex. kvarhÃ¥lla en viss summa jag är inte säker (har paperna pÃ¥ jobbet) pÃ¥ om det är 5 eller 10 % pÃ¥ värdet av den del som inte har blivet utförd, sÃ¥ är vädet lÃ¥t säga 1000:- fÃ¥r man kvarhÃ¥lla max 100 kronor   :,v(
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #9 skrivet: 16 september 2007, 12:20:05 »
När man köper "byggtjänste" reglers dom av ett entreprenörsavtal, AB och ABT 07 tror jag dom senaste heter, där står det hur man bla. ska/kan föfara om "tjänsten" inte till fullo är utförd.
Man kan tex. kvarhÃ¥lla en viss summa jag är inte säker (har paperna pÃ¥ jobbet) pÃ¥ om det är 5 eller 10 % pÃ¥ värdet av den del som inte har blivet utförd, sÃ¥ är vädet lÃ¥t säga 1000:- fÃ¥r man kvarhÃ¥lla max 100 kronor   :,v(

det lÃ¥ter väldigt konstigt, det bästa är ju att sälja och inte utföra ngt dÃ¥  Sc:,h

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #10 skrivet: 16 september 2007, 13:11:36 »
Har man ett projekt för låt säga 1 miljon och man har arbeten som inte är färdigställda till ett värde av 10 000:- är det väl även då ganska orimligt att hålla inne 10% av anbudssumman dvs.10 000:-.
Det skulle ju kunna få svåra konsekvenser för någon som helt oförskyllt inte kunnat utföra sitt arbete pga. någon annan inte hunnit med sin del, tex. snickarna inte har satt upp alla väggar så rörmokaren, trots att han har tid, inte kunnat montera rören för värmen.
Allt om hur det ekonomiska ska hanteras när det gäller liknande är reglerat i ABT 06 och AB 04 med tillägg 07.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad FLKR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #11 skrivet: 16 september 2007, 13:36:33 »
I mitt jobb ser jag ofta kontrakt (30 - 250 MSEK) dä det i betalningsplanen står att dom sista 5% betalas när hela jobbet (inkl. dokumentation) är klart.
Hur det är med privatpersoner vet jag inte...därav min ursprungliga fråga.

Jag valde inte det billigaste företaget enbart av den orsaken att dom skulle ha betalningen 10 dagar FÖRE installationsstart

Ridax:
I min offert står inget om äganderättsförbehåll...däremot står där att "offerten avser en färdig, driftsatt och injusterad anläggning"
Hursomhelst så ser du i mitt tidigare inlägg att jag troligen kommer att betala hela slutsumman direkt, utan nu är det mer en fråga om nyfikenhet...vad är juridisk korrekt

Svenska kocken:
Om snickaren och rörmokaren är inhyrde var för sig av byggherren då tillämpar väl rörmokaren någon sorts delbetalning för allt utförd arbete, om däremot snickaren och rörmokaren kommer från ett företag som har tolalentreprenad...då är väl problemet företagets??

FLKR

IVT Optima 900 med 290 A/W & 100 l volymtank, installerad i september 2007. Villa byggd 1969  (i Blekinge) 93 m2 med 93 m2 inredd källare, nya treglas isolérfönster (2007).

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #12 skrivet: 16 september 2007, 13:46:11 »
Jag köpte en bärbar dator i vintras frÃ¥n Dustin.  Den kom med Windows XP installerad men det ingick uppgradering till Windows Vista frÃ¥n HP, när den skulle släppas.  Tycker ni att jag skulle ha hÃ¥llit inne med 1,500:- tills de hade skickat Vista och tror ni jag hade fÃ¥tt nÃ¥gon dator dÃ¥?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #13 skrivet: 16 september 2007, 13:54:30 »
När det gäller en totalenreprenad dvs. enbart kund och utförare gäller det som står i ABT om inte annat övrenskommets och där står att den del som man kan hålla är, för den DEL som i sin helhet inte färdigställts.
Det här gäller byggbranschen hur det är på andra håll vet jag inte.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad FLKR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mjukstart till IVT Optima 600 + 290 A/W
« Svar #14 skrivet: 16 september 2007, 14:20:38 »
Om installatören hade skrivit i offerten att en uppgradering kommer att göras när alla tester är klara då hade jag inte reagerat...men jag fick veta det genom att en papperslapp ramlade ur en plastficka påden dukumentation jag fick EFTER anläggninen installerats

FLKR
IVT Optima 900 med 290 A/W & 100 l volymtank, installerad i september 2007. Villa byggd 1969  (i Blekinge) 93 m2 med 93 m2 inredd källare, nya treglas isolérfönster (2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!