Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemp pÃ¥ sommaren?  (läst 3588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad letar_hus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Framledningstemp på sommaren?
« skrivet: 13 juni 2011, 21:43:15 »

Hallå! Tänkte höra vad framledningstempen brukar vara på sommaren. Jag har en IVT air luft/vatten vp och en kombimodul 300 A/W. Golvvärmeslingor med separat styrning för varje rum. Såg nu att framledningstempen var på 33 grader när det var 25 grader ute och ca 25 grader inne (termostaterna står på 19 grader) Tycker det verkar onödigt att den ska värma upp det så högt.

Tackar för svar / Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemp på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2011, 21:59:11 »
Det där kan man ställa in själv, det brukar dels finnas ett värde på min framledning och sen beror det på vilken kurva/lutning man valt. Principen är dock att inte värma alls när det inte behövs. Min rekommendation är att öppna termostaterna på max och ställa in värmen på din 300 A/W, det är i princip både skadligt och oekonomiskt att låta värmepumpen värma mot stängda termostater.

Har du klinker i nått rum så kanske du ändå vill ha lite värme där och då får man kompromissa mellan att ha övriga termostater stängda och liite värme på VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Framledningstemp på sommaren?
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2011, 22:08:42 »


Hallå! Tänkte höra vad framledningstempen brukar vara på sommaren. Jag har en IVT air luft/vatten vp och en kombimodul 300 A/W. Golvvärmeslingor med separat styrning för varje rum. Såg nu att framledningstempen var på 33 grader när det var 25 grader ute och ca 25 grader inne (termostaterna står på 19 grader) Tycker det verkar onödigt att den ska värma upp det så högt.

Tackar för svar / Anders

Så länge kompressor och cirkpumpen står still när du läser av temperaturerna, är det troligtvis som det ska vara.



Utloggad letar_hus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp på sommaren?
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2011, 22:18:04 »
Tackar för ett snabbt svar! Jag får ta och titta lite i menyn hur man sänker framledningstempen. Vi har klinkers i några rum men det känns som att det skulle räcka med ca 20grader i framledning på sommaren. Jag har sett en kurva i menyn som man kunde justera där jag tror man utgick från 0grader som referens, är det nogon som vet ett bra inställningsvärde?

Är inte så hajj på detta men vill ha någorlunda komfort till minsta möjliga förbrukning.

/Anders

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledningstemp på sommaren?
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2011, 22:36:37 »
Gick värmepumpen när du läste av 33 grader?
Skriv av lite inställningar och eventuellt temperaturer om du skulle råka gå förbi när VP'n har gått en stund.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad letar_hus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp på sommaren?
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2011, 22:56:53 »
Värmepumpen gick inte när jag läste av den. Jag är inte hemma just nu kommer hem på torsdag, då kan jag läsa av lite temperaturer om jag förstår mig på hur man gör. Vilka värden är det man ska läsa av?

Super bra forum med många som vill dela med sig av sina erfarenheter, det tackar vi för!!!

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Framledningstemp på sommaren?
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2011, 22:57:28 »
För att se de temperaturer som Purjo_ föreslår görpå följande vis

För att kontrollera dina temperaturer T1 till T12 gör på följande vis

Håll inne ratten på manöverpanelen i 5 sekunder för att komma till avancerad meny
rulla ner till access nivå och tryck på ratten
Mata in dagens datum och tryck på ratten
nu skall det stå "Accessnivå = Service" tryck på ratten för att ta bort meddelandet
håll inne ratten 5 sekunder för att komma till avancerad meny (i service läget)
rulla ner till temperaturer och tryck på ratten

Nu skall du se alla temperaturer som finns i systemet (T1 till T12)
låt pumpen gå ca 10minuter innan du läser av värden så de hinner att stabiliseras
notera även om det är värme eller varmvatten körning som pumpen gör

Vi kan börja med temparna så återkommer vi till cirkulationspumparna eftersom man måste ta av frontplåten på inne enheten för att kunna se dessa på AW290.

För att ändra värmekurva så kan du följa instruktionen i denna post
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39100.msg365027#msg365027

Observera att i nu läget är det endast V-värdet som du skall ändra och lämpligen ställa den till ca25°C framledning vid 20°C utetemperatur.
H-Värdet kan man ställa in vär det blir kallt ute.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledningstemp på sommaren?
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2011, 23:22:10 »
Förmodligen gick inte cirkulationspumpen heller. Då är det inte så konstigt att det står 33 grader på framledningen - Givaren sitter nämligen ganska nära varmvattenberedaren och värme därifrån sprider sig via rören och det stillastående vattnet.

Hur som helst så bör du öppna de flesta termostaterna helt och justera in temperaturen i huset med hjälp av värmekurvan i stället. Annars riskerar du att VP'n gör för varm vatten med sämre verkningsgrad och ökad elförbrukning som följd.
Problemet är att det behövs kyla ute och värmebehov för att göra den justeringen men vi kan ju börja med att se till att inte VP'n går i onödan nu när det är varmt

 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!