0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vill man komma ifrån mycket av säkerhetsutrustningen som en vattenmantlad vedkamin för med sig så kan man koppla in kaminen som en solfångare
Är det inte så att det behövs dubbel uppsättning säkerhetsutrustning, när den kopplas mot en solslinga?
Skaffa en berg eller mark vp och kör utan termostater + vanlig kamin så klarar du dig länge och priset hamnar inte helt åt skogen.
Varför skulle termostater vara viktigare i ett nybygge ?
Jo, men volymen på vattnet som cirkulerar i kaminen blir så liten att det blir mycket billigare att uppnå kraven, ist för SYR ventil kan du använda dig av partiell förångning tex och säkerhetsventilen och expansionkärlet blir mycket mindre och billigare
Har du en obegränsad budget så vore det bra om du framförde det, då kanske råden blir annorlunda.
Golvvärmesystemet som du visade på din ritning är väldigt påkostat och jag tror att undertexten är sann
Det finns färdiga tekniktankar att köpa där det bara är att mata in valfria värmekällor så distruberar tanken ut rätt temp till förbrukarna (heatacc, UVL mm.) vilken värmepump man väljer att montera är av underordnad betydelse förrutom att den ska kunna hantera en shuntventil i sin styrning, alt. att man monterar separat styrning som sköter allt.
Skulle jag bygga nytt idag så skulle jag förbereda för frikyla i alla sovrum åtminstone, dra isolerad pexrör i plattan och med kondensavlopp framdraget.
Blir det inte samma storlek på expansionskärlet för distributionssystemet i alla fall.....typ 80 liter för en 500 liters tank, golvslingor och varmvattenberedare?
Kamin/spis är ett krav från frugan, och efter nästan ett dygn utan ström i vintras är jag benägen att hålla med. Ett elverk har jag redan men ska köpa ett med större kapacitet så en del belysning och annat fungerar vid nästa avbrott. Efter 10 år som gifta är det inte lika roligt att sitta med tända ljus och titta varandra i ögonen . Mantlingen är något jag kom att tänka på eftersom det försvinner så mycket energi som kan tas vara på. Den lösningen är inte skrivet i sten men någon form av möjlighet till matlagning/värme ska vi ha.
Ett så pass litet hus, så bra isolerat, lär inte behöva större effekt på värmepumpen än ca 4 kW.Då det knappt finns så små värmepumpar så rekommenderar jag en värmepump på 5-6 kW som de flesta tillverkarna har, komplettera gärna med en volymtank på 100-200 liter då ditt hus under stora delar av värmesäsongen inte kommer att ha något energibehov att tala om, en volymtank ger lite längre gångtider.
Vad gäller FTX:en, så är jag inte direkt någon expert på detta, men jag vet inte om jag skulle förvärma tilluften något alls. Den är rätt varm ändå från de nya aggregaten med roterande värmeväxlare och man vill dessutom hålla den lite kallare än rumstemp så att den blandar sig bättre med rumsluften när den sprutas in. Dessutom, värmer du upp tilluften för mycket i kombination med ett välisolerat hus så kommer inte golvvärmen att gå så mycket och du får inga varma, gosiga, golv!
Den här kaminen lutar det år för mig, ganska bra pris och möjlighet till kaffekokning och tillomed värma bullarna i
Jag tänkte mest på att få ner tempen på tillluften något. Kanske går det i samband med övrig grävning att lägga ner ett låt säga 30 meter långt plaströr i backen (300 mm diameter) och ansluta till FTX för att få ner utetempen från kanske -10 till +-0.
Den verkar vara prisvärd. Ska du koppla ihop den med ditt övriga värmesystem ?
(Jag har tänkt att få själva hålet borrat tidigare för att kunna göra ROT avdrag på befintligt hus.)
Avdrag för VP och borra är fixt% av totalkostnaden enligt någon deal mellan Skattemyndigheten och SVEP om jag minns rätt
Svenska Värmepumpsföreningen har beräknat att av den totala entreprenadkostnaden kan följande schablonmässiga procentsatser utgöra arbetskostnad:Vätska vattenvärmepump 30 procent,Luftvärmepump 25 procent.Skatteverket har inget att invända mot att dessa beräkningar används vid beräkning av arbetskostnad i samband med värmepumpsentreprenader till fast pris och som ger rätt till skattereduktion för ROT-arbete.Beräkningen bör revideras vid ändrad prisbild.
Krångel med ROT att förutse, Avdrag för VP och borra är fixt% av totalkostnaden enligt någon deal mellan Skattemyndigheten och SVEP om jag minns rätt
Hogland: Brunnsborrning: När jag får fakturan är arbetskostnaden på ca 20.000 kr, när jag visar den för Skatteverket skrattar de och säger att vanligtvis är den avdragsgilla arbetskostnaden på ca 2000 kr. Hur är det möjligt? Borrning, gjutning av fundament, dragning av slangar, ihoppkoppling, etc - det är klart att arbetskostnaden inte kan vara ett par tusen. Vad anser ni är en rimlig arbetskostnad för en brunnsborrning till 70 m djup? Varför har ni inte ett exempel på hur en faktura ska se ut på er hemsida? Anna Sjöberg: Om 20 000 kr motsvarar ungefär 60% av totalkostnaden kan det anses falla inom ramen. Det ingår ju normalt en hel del annat än arbete. Hur fakturan ska se ut kan vi inte ge exempel på eftersom det finns så många olika företag som gör program för detta. Det är så lätt att vi styr branschen vilket inte är meningen.
Att lägga upp en förfrågan på olika borrföreningar och offerttjänster har inte fungerat för mig. Jag har då endast fått ett svar.
Jag fick in offerter med en ganska stor variation på andel arbetskostnad, från 30% upp till över 65%.