Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika bud frÃ¥n olika installatörer gällande att behÃ¥lla elpanna eller inte  (läst 1554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad S-Man

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej.

Jag är på gång att flytta in i mitt första hus snart och håller på att ta in offerter för ett nytt värmesystem. Idag sitter där en elpanna med värmeväxlare, en CTC Excellent 2 från 2001. Där finns vattenburet värmesystem i huset. Jag har fått olika besked från olika installatörer och vänder mig därför hit för att finna råd. Vissa (merparten) hävdar att jag absolut bör byta både panna när jag sätter dit en ny värmepump för att det helt enkelt är bättre och kommer att spara mer energi. Givetvis så kostar denna lösning mer (ca 23 000 mer). Sen finns där dom som säger att jag inte alls behöver byta den befintliga pannan utan kan koppla på en värmepump på den och att denna lösning är hur bra som helst.
Ett av dom första argumenten jag hörde för att byta pannan var att värmepumpen inte kommer att värma tappvattnet utan bara vattnet till radiatorerna. Men som jag fattar det så värms vattnet till radiatorerna genom vattnet som används till tappvatten.
Givetvis så vill jag ju inte lägga ut pengar i onödan om det funkar lika bra (eller nästan lika bra) med att koppla värmepumpen till den befintliga pannan.

Är det någon här som har några rekommendationer?

MVH

S-Man
« Senast ändrad: 18 oktober 2010, 14:42:35 av S-Man »

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
Jag dockade en LVP IVT 700 till en befintlig FLVP IVT 490 och det har fungerat bra. LVP värmer bara golvvärmeslingorna och FLVP tar hand om varmvattnet (ibland med hjälp av elpatronen vid varmvattenspets). Jag slipper således konkurrensen mellan varmvatten och värmevatten i LVP. Jag tycker det är vettigt att ta tillvara värmen i frånluften. Så lycka till med det. Det viktiga är att hitta en installatör som vet hur det skall göras. Min installtion var den första som dom gjorde.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!