Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elementen är varma och trots varmt väder  (läst 4796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Humanisten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elementen är varma och trots varmt väder
« skrivet: 07 augusti 2015, 17:12:32 »
Hej.
Jag har en Optima 700 med CL 300.
Nu är det så att pumpen matar på elementen hela tiden så att det är snurrhett inomhus. Jag ser inga felmeddelanden men systemet kallar på värme, det ser man på kontrollpanelen. Jag kan inte se några synliga fel.
Allting började för ett par dagar sedan efter ett åskoväder som var en bit från oss vilket gjorde att strömmen kom och gick under natten vid ett par tillfällen. Kan något ha hänt i samband med det?
Givetvis så har min VVSare semester just nu när jag behöver honom (fast han behövde semester).
Jag kollade shuntventilen men den verkar normal också.
Någon som har förlag???
Lasse

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elementen är varma och trots varmt väder
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2015, 17:26:43 »
Om den kallar på värme är det troligen en tempgivare som fått sig av åskan.
Kolla alla temperaturer, vad de visar, och återkom med info till oss.

Annars är ett vanligt fel att växelventilen mellan tappvarmvattenvärmning och värme kärvar och släpper ut värme i radiatorkretsen, men då brukar värmepumpen kalla efter tappvarmvatten...

Provat starta om värmepumpen (spänning av/på) ?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Humanisten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elementen är varma och trots varmt väder
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2015, 17:50:28 »
Nu har jag kollat. Jag kan bara kolla två temperaturer dvs in och ut 50 grader in, 38 ut.
Systemet kallar på varmvatten konstant ser det ut som.
Vad händer om jag helt enkelt kopplar bort kabeln till utegivaren från styrningen. Kan man felsöka på det viset eller?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elementen är varma och trots varmt väder
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2015, 22:34:12 »
Annars är ett vanligt fel att växelventilen mellan tappvarmvattenvärmning och värme kärvar och släpper ut värme i radiatorkretsen, men då brukar värmepumpen kalla efter tappvarmvatten...

Systemet kallar på varmvatten konstant ser det ut som.

Just det, växelventilen är det troliga problemet. Det kanske finns någon avstängningsventil mot radiatorsystemet som du kan stänga tillfälligt, då slipper du i alla fall varma element. Annars kan du motionera och lirka med ventilen och se om du får den att funka. Det rätta på lång sikt är att byta växelventilen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elementen är varma och trots varmt väder
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2015, 09:38:45 »
Om den kallar på varmvatten så är det växelventilen som inte stänger ordentligt, motionera den genom att ta av ställmotorn och trycka "piggen" upp/ned ett antal gånger.
Ha gärna cirkpumpen på max hastighet så ökar chansen att du kan spola loss eventuellt skräp som fastnat i ventilen.
Sen brukar det kunna fungera i åratal, oftast är det bara någon skit som fastnat i sätet på ventilen som gör att den inte tätar ordentligt i stängt läge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!