Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VB Delta T?  (läst 11661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VB Delta T?
« Svar #30 skrivet: 21 januari 2012, 16:44:38 »
Ja även om man fritt kan välja delta som när man kör mot arbetstank med separat cp mot radkretsen är det svårt att veta vilket delta som är optimalt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VB Delta T?
« Svar #31 skrivet: 21 januari 2012, 17:03:51 »
ja det är jättesvårt.

Förutsättningarna ska ju vara de samma hela tiden.
och gärna under en sådan period att man hinner utvärdera.

Jag håller på och meckar i hop en funktion som bara sammanställer relevanta optimeringsvärden i syfte att kunna utvärdera i detalj vad som händer utan att behöva scrolla runt allt för mycket bland massa olika värden. Men för att det ska fungera helt problemfritt skulle jag vilja ha reda på flödet vid ett par olika CP hastigheter och strypningar.

det jag också noterat är att när jag öppnar alla kranar och har pumpen på max som kommer jag upp i ett delta på 6,9-7. När jag stryper ner, utan att riktigt veta hur mycket det faktiska flödet påverkas, så stiger inte deltat jättemycket. Typ om jag ändrar CP pump 1 snäpp så blir inte skillnaden så stor på deltat. går till typ 7.5 och då har jag resonerat som att jag för stunden gör bäst i att köra på nuvarande inställning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VB Delta T?
« Svar #32 skrivet: 21 januari 2012, 17:06:49 »
Remo, du pratar väl  :dt: pÃ¥ KB eller?

Ja det gör jag, det var ju fråga om genomsnittemperaturen i förångaren som jag avsåg efter tipo874 inlägg

Citat : Enda anledningen att sänka hastigheten på KB-pumpen är väl att spara ström till den? Ju högre medeltemp i förångaren, ju högre effekt ut.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45655.0

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VB Delta T?
« Svar #33 skrivet: 25 januari 2012, 07:17:28 »
Hittade en väldigt intressant tråd i detta ämne http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17439.0.
Gäller detta resonemang fortfarande? Isåfall mycket intressant komplement till de synpunkter som hittills skrivits i denna tråden. ;)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VB Delta T?
« Svar #34 skrivet: 25 januari 2012, 10:01:21 »
det är 5 sidor svar i den tråden. Vilket resonemang är det du avser? :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!