Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten lösning  (läst 2200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad falerts

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Luft/vatten lösning
« skrivet: 30 september 2004, 08:43:44 »
Jag har diskuterat med en installatör om en luft/vatten lösning och han hävdar att Euronom EXOAIR och en exotank 500 liters ackumulatortank med elpatron är det bästa valet. Är det någon som har erfarenhet av detta märke? Det finns ganska begränsat med info om det på forumet.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:Luft/vatten lösning
« Svar #1 skrivet: 30 september 2004, 08:53:53 »
Enligt uppgift frÃ¥n Bentone, som i sig förvärvade rättigheterna till MECATERM FLASH (som de nu säljer som CTC ECOAIR) sÃ¥ är det samma konstruktör bakom ECOAIR och Euronoms Exoair.  Har dock ingen erfarenhet av maskinen.
« Senast ändrad: 30 september 2004, 08:55:41 av värmemannen »

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft/vatten lösning
« Svar #2 skrivet: 30 september 2004, 14:38:10 »
Tror nog att den anläggningen fungerar bra, i vanlig ordning vill jag dock varna för att installera en luft/vatten-värmepump om du inte bor i landets södra delar.

Enda nackdelen med detta system (om jag förstått det rätt) är att det körs med fast kondensering och en shunt som styr temperaturern på utgående värmebärare.

Det ger en god värmekomfort men en något sämre verkiningsgrad.
Kanske något kortare livslängd på kompressorn med, detta p.g.a. att den måste arbeta med högre framledningstemperaturer än den skulle ha gjort om den fick arbeta med flytande kondensering.

Kanske går det att ändra på detta, men då gör du inget med shunten... du måste dessutom ha dubbla elpatroner, en för varmvattnet (i exotanken) och en för rumsuppvärmningen (i elkasset) när VP:n inte räcker till.

Jag är inte så insatt i luft/vatten-VP:ar så du får ta mina synpunkter med en nypa salt, jag kan ha fel...

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/vatten lösning
« Svar #3 skrivet: 30 september 2004, 15:17:43 »
Jag har en ECO AIR. Den jobbar med en mix mellan flytande & fast kondensering. Jag värmer upp min elpanna som innehåller 223 liter vatten och sedan shuntas den ut till radiatorerna. Värmepumpen jobbar för det mest mot ett börvärde som är 5 grader högre än beröknad stigartemperatur. Var 4:e gång kör den upp i max temp 55 grader. Jobbar inte Euronom på detta sätt? (med tanke på att det var samma konstruktör)
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Erik R

  • Gäst
Erik R
Re:Luft/vatten lösning
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2004, 10:59:50 »
Står en ExoAir i trädgården och tronar hemma...
Eftersom de inte har isolerat upp rören så är den inte igång ännu, men det är ju fortfarande sommar i Skåne.

Euronom (och Ecotherm) använder en acctank istället för en elpanna. Fördelen är som jag ser det en bättre värmekomfort och stabilare driftsförhållanden.

Beroende på inställningar så skall man kunna minimera start och stopp (scrollkompressor, men ändå. Faktiskt är det så att tanken skapar ett trögare system så antalet start/stopp skall bli mindre av bara det.

Om jag får ihop det rätt så blir systemverkningsgraden högre med ett sådant här system än med ett med Elpanna.

Dessutom minskas risken för legionella jämfört med ett system med förrådsberedare.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!