Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????  (läst 11560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50
Hei igen
Har glömt att nämna att jag har mekanisk från luftsventilasjon ingen åter använding av luften.
Känner att det är viktigt att man får ett märke som man kan lita på bådde med support och service, kan man koppla in från luften till en stibel eltron ?? har läst lite om märket ser att man använder propan som kylmedium är det bra.

( Och är det nån som vet hur bra verkningsgrad man kan få på en luft/vatten i dalarna? det lär vara många kalla nätter då den kanske går på dyr el !
Skrivet: 19 juli 2005, 00:14:45Skrivet av: Janne El-Energi )

Nån som har info om bra återförsäljare i borlänge trakten
mvh
R larsson 


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Stiebel är stora i tyskland och går långt ner i minus(-20) vintertid. Deras frånluft som Nibes frånluft har propan. Deras L/V VP har precis som Nibe R407 köldmedel. Alltså då är det lika NIBE.

Dufår varmare VV från stiebel än >Nibe<. Tyskars produkter är nog lika bra som svenska kvalitest synpunkt. Men så klart NIBE;IVT är större i Sverige.

Tar du som jag sa sidokanal till VP uteluft om du placerar den inne får du denna luft att förvärma VP luft till viss del och får ännu bättre COP. Du kan då strypa lite på din mek vent så blir det både återvinning+VP värme på samma gång.

två flugor ien smäll.
« Senast ändrad: 23 juli 2005, 20:11:31 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Hei igen
Har glömt att nämna att jag har mekanisk från luftsventilasjon ingen åter använding av luften.
Känner att det är viktigt att man får ett märke som man kan lita på bådde med support och service, kan man koppla in från luften till en stibel eltron ?? har läst lite om märket ser att man använder propan som kylmedium är det bra.

( Och är det nån som vet hur bra verkningsgrad man kan få på en luft/vatten i dalarna? det lär vara många kalla nätter då den kanske går på dyr el !
Skrivet: 19 juli 2005, 00:14:45Skrivet av: Janne El-Energi )

Nån som har info om bra återförsäljare i borlänge trakten
mvh
R larsson 



generelt så brukar en luft/vattenvärmepump behöva stöd av el redan vid nån minusgrad, sen så slår dom flästa av helt vid minus 10 grader & då är det ren el = du behöver en stor elpatrom & huvudsäkring.
desutom så sjunker verkningsgraden vart efter tempraturen sjunker. när tilverkaren redovisar COP så är der vid plus 7 grader, över detta får man bättre COP & under detta så får man sämre COP.

har du någon uppfattning om hur många timmar/år det är under tio minus?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Hej på er alla!

Läs inlägg två i denna tråd så klarnar det när det gäller möjlig besparing med luft vatten i dalarna, antal dagar under -10°C och lite annat.

Hälsningar från Cicero.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50
Hej igen har försøkt att få fram ytterligare uppgifter om temp har inte lyckats få fram nån info om jordtemp
Vad kan man misstänk att man har för jordtemp. 

Lufttemp:  Jan - 8, Feb -6 Mars -2 April 2 Maj 6 Juni 14 Juli 16 Aug 10 Sep 8 Okt 6 Nov -4 Dec -8 mycket generell luftmedelttemp
Så det är ju inte många månader som man har luftmedeltemp över 7 grader. årsmedel 4,2 grader.

Skall man lägga stor vikt på köldmedium i värmepumpen ex R 410 A har jag sett har bättre effekt än R407A vid låga temp
är det några pumpnyheter på gång som är värt att vänta på.
har börjat lutat lite åt Stibel men men men

Hur många kw bör en värmepump kunna produsera,

Sände mail til smhi för att få info om tempraturer
När det gäller timmar/år så kan vi endast ta fram hur många mättillfällen som ex temperaturen ligger under/över en viss temperatur.
Priset för en sådan datakörning är beroende på hur många år du vill ha i din jämnförelese. Men det ligger ifrån 1500kr + moms och uppåt.

Priset för att ta fram månadsmedelvärden för en station är 12kr/månad
(minsta ordervärde som vi debiterar är dock 300kr + moms).

Med vänlig hälsning

HÃ¥kan Nordkvist
SMHI/Kundtjänst
Tel: 011-4958200
E-post: kundtjanst@smhi.se
mvh
R Larsson
« Senast ändrad: 21 juli 2005, 12:33:53 av tdiswe »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Det finns redan i forumet olika orters graddagar. Alltså kallaste genomsnittstemp på olika orter. Jag skall söka och se om jag finner den bästa stället att läsa i forumet. Lugn.

http://www.scb.se/templates/Publikation____62252.asp

se även denna länk

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1308.msg10960.html#msg10960



Sök själv och finn information i forumet.
« Senast ändrad: 21 juli 2005, 12:50:35 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Maxfli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Temperaturerna i Borlänge finns på Borlänge Energis hemsida.

www.borlange-energi.se/vader/
Sanyo CO2 - installerad 050601

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Hej

I Borlänge har du under ett statistiskt normalår 27 dagar med en temperatur lägre än -10°C.

Som en grov tumregel kan man säga att marken en bit ner håller en genomsnittstemperatur motsvarande luftens årsmedeltemperatur vilket i ditt fall blir 4-5°C.

mvh

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
27 dagar med tempraturerr under -10 grader, hur har du raknat då?

om man räknar hur många timmar/år blir det 27x24=648h
eller har du bara räknat hela dygn så det blir fler timmar om man räknar dom timmar som tillkommer nån natt här o där?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
CarMan

Du har helt rätt i att det blir 27X24=648h och i detta fall motsvarar det ca 17% av den totala energiförbrukningen som då kommer att bli ren tillsats.

Cicero 

 

 

Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Men kör man med L/V VP från Stiebel så går den ner till -20 grader och då är det kanske bara 4-5 dagar per år som är kallare. Det gör kanske då endast 2-3 % av ens års förbrukning. Så anv av endast El blir betydlig rimligare.

Detta är vad tdiswe siktar på

Citera
Skall man lägga stor vikt på köldmedium i värmepumpen ex R 410 A har jag sett har bättre effekt än R407A vid låga temp är det några pump nyheter på gång som är värt att vänta på.

har börjat lutat lite åt Stibel men men men

Hur många kw bör en värmepump kunna produsera,

Sista frågan är vad årsförbrukningen är och rimlig kan vara 3-4000 h/år. Med 8 kW VP ger det då upp till 25-30000kWh värme till Värme och VV.

« Senast ändrad: 23 juli 2005, 20:13:42 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Men kör man med L/V VP från Stiebel så går den ner till -20 grader och då är det kanske bara 4-5 dagar per år som är kallare.
Det gör kanske då endast 2-3 % av ens års förbrukning. Så anv av endast El blir betydlig rimligare.

Detta är vad tdiswe siktar på

Citera
Skall man lägga stor vikt på köldmedium i värmepumpen ex R 410 A har jag sett har bättre effekt än R407A vid låga temp
är det några pumpnyheter på gång som är värt att vänta på.
har börjat lutat lite åt Stibel men men men

Hur många kw bör en värmepump kunna produsera,

Sista frågan är vad år sförbrukningen är och rimlig kan vara 3-4000 h/år. Med 8 kW VP ger det då upp till 25-30000kWh värme till Värme och VV.



Sakta i backarna lite !!!
-18 grader upger tilverkaren att den pumpen klarar, men till vilken nytta COP är ju så dålig så man kör ju nästan på ren el !!!
Om det är -15 grader (dom uger inga lägre siffror) & du "schuntar" ut 50 gradit vatten så är cop 1,7 (det framgår inte om dom räknat in cirkpumpar & fläktar eller ej)

dom har därimor ett fint räkne exempel som visar att man kan tjäna 50% av värmekostnaden, men detta exempel går ut på att det är konstant 7+ ute & man schuntar helatiden +35gradet, realistiskt, inte ivårat land.

en ytjordvärme anläggning lämnar ett cop på över 3.0 med samma u8te temp & schunt tempratur. om man bor i områden som har kallt på vintern bör man räkna en del innan man köper nått
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Se min gångtid och statestik 1 år bakåt. Tidigare var det 39000kWh. Hushållsförbr 12000kWh Genomsnitt VP förbr 2kW genomsnitt 5,5kW värme. ( Nu ger den 7,5-8,3kW/h ) . In vintras räknar jag med genomsnitt 5kW/h. Resten direktel eller tilläggs el patron.


Citera
gÃ¥ngtid   förbr (a 2kW)    värme vp( 5,5kW/h)      värme vp+hh   Â  dir el (elpatron)
4214h   Â    8428kWh   Â Â   23177kWh   Â Â                   35177kWh   Â    4000kWh

Så min VP på 6kW ger mig årsenergi på 23177kWh.


Har någon räknat så här????
« Senast ändrad: 21 juli 2005, 22:09:28 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50
Detta är inte enkelt om jag köper en luftvärmepump så fungerar den som bäst när jag behöver den som minst och tvärs om.

Finns det nån jämförelse mellan L/V och V/V tänker på att om jag använder L/V så blir vv billigare under sommare än med V/V är det nått att tänka på ??det är ju inte den största skillnaden i COP 3-4,5

Och om jag går för en V/V i mitt fall ytjordvärme då det är mycket långt ner till berget så kan jag räkna med att den fungerar när jag behöver den som mest också . Till en högre kostnad ,

Vad skall man lita på när det gäller tillverkarnas uppgifter om sina pumpar. (det framgår inte om dom räknat in cirkpumpar & fläktar eller ej) hur mycket påverkar detta COP värdet

Antar att med mina radiatorer så behöver jag ha en hög framledningstemp.

SÃ¥ dÃ¥ var vi där igen med lönsamhet jag ser att ni södra sverige har mycket god effekt pÃ¥ era L/V.  Det vill jag ha ocksÃ¥!! är fortfarande lite osäker pÃ¥ detta med jordvärme men skall räkna mycket noga pÃ¥ det hela och kan man räkna med att man klarar sig med en VP pÃ¥ 8kw

MVH
R Larsson

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
God förmiddag

En jämförelse mellan luft/vatten och mark ger följande

utgångsförbrukning 23 000 kwh i södra dalarna

Ny förbrukning

luft/vatten (CTC, NIBE eller IVT som stannar under -10°C)              10 600 kwh
luft/vatten (Stiebel Eltron)                                                        10 100 kwh
vätska/vatten (exempelvis mark)                                                  7 500 kwh

Jag ger dig samma råd som i en tidigare tråd:
-Om du kan gräva ner slang själv till ett lågt pris så ger det dig den bästa och billigaste lösningen.
-Kan du inte det satsa på en svensk luft/vatten pump. Den extra besparing du kan göra med en Stiebel Eltron     
 pump motiverar i ditt fall inte extrakostnaden i investering.
-Glöm borrning.

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!