Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Edit: ingen gas kvar...  (läst 3503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Edit: ingen gas kvar...
« skrivet: 28 januari 2012, 09:44:22 »
Hej

Har lite frågor som säkert någon här inne kan svara på.

Är som så att jag har en Nibe 1210 som för det mesta står och brummar lite i källaren. Nu konstaterade jag igår att den hade stannat och ar larmet LP-larm. Har ju fått fram att det har med cirkulationen att göra så jag har kommit så långt. Kontaktade en vän jag har som jobbar lite med detta och vi har i alla fall konstaterat att cirkulationspumpen fungerar. Så de alternativ som är kvar är väl att det är läckage eller att smutsfiltret satt igen sig helt?!'

Problemet hos mig är dock att det finns ingen kran på ingående rör så jag kan inte strypa flödet för att göra rent filtert, måste ha missats när installationen gjordes, pumpen sattes in 2001 men vi har bara bott här i 3 år.

Så det verkar ju som att vi i vilket fall som helst måste tömma systemet för att kunna åtgärda det hela.

Men nu ska jag komma till mina egentliga frågor. Om jag har sån tur att det bara är filtret som är igensatt, vad kostar det att tömma och fylla på igen? Ungefär mellan tummen och pekfingret.

Om det inte är filtret utan att det är läckage någonstans, var kan det vara då? Och vad innebär det? Jag har inte kunnat se eller känna nått läckage inne i pannrummet. Kan det vara så illa att man får borra nytt eller kan man byta rör?

Hoppas ni är med på vad mina problem är i alla fall. Ni kanske har några andra tips på saker som jag ska kolla och kontrollera.
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 19:23:35 av whallis »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Kolla manualen om du inte gjort det redan: http://www.nibeonline.com/pdf/611411-4.pdf Sök på LP larm där så ser du hur man kan kolla efter olika anledningar till larmet. Kan tydligen också för låg nivå av köldbärare, eller en ispropp.

Hos mig är smutsfiltret bakom en frigolitklump på inkommande köldbärarrör. Delar man på klumpen och tar bort den ser man påfyllningsrören som installatören använde och även avstängsningsventiler och själva smutsfiltret. Du har ingen sån "klump"?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kostnad för att tömma och fylla på igen? Nibe 1210
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2012, 11:14:19 »
Hur ser filtret ut? Finns det inga avstängningar nånstans? Man behöver väl inte tömma hela systemet för att plocka ut flitret oavsett om det går att krana av eller inte?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Kostnad för att tömma och fylla på igen? Nibe 1210
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2012, 11:30:32 »
Jo det kan ju vara för lite köldbärare, men det tyder ju på att det är läckage nånstans så det kan ju vara bra att göra nått åt felet så att säga. Kollade lite mera och det ser faktiskt ut som att det har varit lite läckage i den så det är nog troligt att det är felet.

Jag har ju hittat smutsfilt, det sitter ju precis utanför pumpen på köldbärar-röret. (63,81 i manualen) Men på våran anläggning finns ingen ventil där så det går inte att strypa flödet. Hur man tänkte när man gjorde på detta sättet kan man ju undra men så är det i alla fall...

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Som Purjo menar; även om du tar ut filtret så rinner inte så mycket köldbärare ut, filtret är ju ganska nära högsta punkten, den mesta köldbäraren finns i slangen i hålet, och den rinner ju inte ut. Men tar du ut filtret så måste du ju fylla på sen och kanske lufta och då behöver man nog proffshjälp.

Så om du vill mecka själv så kanske enklast är att börja med att fylla på vatten och sprit i nivåkärlet (plastburk som du förmodligen har på högsta punkten). Och sedan se om pumpen går igen. Gör den det kan du kolla tempen på köldbärare in och ut och se vad du har för delta (differens), och om delta är stort så kan du misstänka smutsfiltret, och ta det därifrån. Men är delta litet så var det kanske bara för lite köldbärare och då kanske allt är frid och fröjd igen.

Appropå läckor; då kan du ju kolla efter läckor också, men bara för att man ser spår av en potentiell läcka är det ju inte säkert att det är köldbärare; det kan kanske lika gärna vara kondens från luften på de kalla rören som droppat ner och ser ut som en gammal läcka..
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kostnad för att tömma och fylla på igen? Nibe 1210
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2012, 13:47:04 »
Det kanske är en filterball? DÃ¥ behövs inte nÃ¥gon avstängning, men han hade jo sett detta i sÃ¥fall.   

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Edit: ingen gas kvar...
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2012, 19:26:02 »
Hade en kille jag känner lite här nyss och han tog en titt och han kunde konstatera att det inte var något gas kvar i pumpen. Det verkar ju som att det är nån form av läckage där inne.
Någon här som har varit med om detta på en Nibe 1210? Möjligt att göra nått åt eller är det bara att börja leta efter en ny pump?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Edit: ingen gas kvar...
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2012, 20:01:34 »
Ta dit en kylnisse och leta efter läckan, om det visar sig vara vara värmeväxlarna som läcker så får du ställning till detta och vad det kostar då.

Du kan leta själv först efter oljiga fläckar genom att följa rören frÃ¥n kompressorn till värmeväxlarna. Titta pÃ¥ torkfilter och anslutningar och lödningar och verkar nÃ¥gon av dessa oljiga och dammiga sÃ¥ har du förmodligen hittat läckan, samma sak med anslutningarna för pÃ¥fyllnad och mätningar - ibland läcker schraderventilerna  och kylmontören som var där sist var slarvig med att dra skyddshatten tätt...


Bara för att det är en läcka betyder inte att man måste byta allting, och uppenbarligen har inte din kompressor havererat ännu - det är kompressorbytena som kostar...

maskinen verkar använda R407C som köldmedie.


 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Edit: ingen gas kvar...
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2012, 20:03:29 »
Hur gjorde han för att konstatera att gasen är slut?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Edit: ingen gas kvar...
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2012, 06:53:39 »
Killen sin tittade igÃ¥r kopplade om nÃ¥nting, (frÃ¥ga mig inte vad  Sc:,h ) men dÃ¥ hoppade kompressorn igÃ¥ng efter en liten stund i alla fall men det kom inga bubblor i synglaset och det borde det gjort sa han

Sen var det även så att när vi plockade bort luckan så att man kommer åt kompressorn så var det väldigt oljigt överallt, ligger som en oljehinna i hela lådan där... Så någonstans har det läckt i alla fall, får bara hoppas att det går att hitta och fylla på igen.

Annars är det väl bara att börja kolla efter en ny pump, den vi har är ifrån 2001 så den är ju inte jättegammal men den har ju endå ett par år på nacken så det är ju frågan hur mycket man vill lägga ner på den. Tror att den har gått 15000-16000 timmar (väldigt osäker nu inser jag men jag får korrigera när jag kommer hem) och sen har TS varit igång 140 timmar nu, varav 70 av dom varit sista veckan...

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Edit: ingen gas kvar...
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2012, 19:51:31 »
Om du har olja 'överallt' så verkar det som om du har fått en ganska stor och plötslig läcka där det fräst ut både gas och olja samtidigt, därmed bör den vara lätt att hitta.

Det blir också att byta torkfilter och på något sätt kolla hur mycket olja som är kvar i kompressorn - med en så stor läcka så har det troligen kommit fukt i maskinen via sprickan/brottet och man bör köra en burnout-filter för att torka upp den innan permanenta filtret installeras om man skall göra det noga.

En pump som gÃ¥tt i 10 Ã¥r kan kan med stor sannolikhet gÃ¥ i 10 Ã¥r till, men under förutsättning att reparationsarbetet gör seriöst, vakumpumpas ordentligt och torkas med extrafilter som sedan tas bort en besök nÃ¥gra veckor senare.  det gör att det blir ett par besök av kylnissen och ett antal timmar - kanske upplevs dyrt, men titta pÃ¥ vad en ny kompressorkassett med kompressor och värmeväxlare kostar sÃ¥ kanske smärtan i pengapungen lindras lite.

att byta till en ny VP för att den anses 'effektivare' kommer aldrig att betala investering för en ny pump då det handlar om bara några procentsatser i högre effektivitet gentemot den gamla - är man rädd om pengarna så kör man på det gamla tills reparationskostnaden blir 'för' dyr.

 

   

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Edit: ingen gas kvar...
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2012, 07:04:43 »
Hade firma på besök igår och dom hittade i alla fall läckan så det känns skönt. Dom ska komma tillbaka idag och täta och sedan fylla på igen så det verkar lösa sig på bästa sätt känns det som.
Hur mycket tror ni man fÃ¥r räkna med att en sÃ¥n här operation kostar? Kan ju vara kul att fÃ¥ nÃ¥gra indikationer sÃ¥ man vet att man inte blir helt lurad... Beroende pÃ¥ vad det kostar fÃ¥r man väl kolla med försäkringsbolaget om man kan fÃ¥ nÃ¥gra slantar därifrÃ¥n kanske...  Bara hoppas att pumpen kan stÃ¥ där nere i källaren i ett par Ã¥r till nu och surra...

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Edit: ingen gas kvar...
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2012, 08:32:23 »
PÃ¥fyllt och fixat i torsdags för att idag vakna upp till 18 grader och LP-larm igen... Kul start pÃ¥ helgen  :( :'(

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Edit: ingen gas kvar...
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2012, 14:14:59 »
Nu har pumpen fixats återigen. Hade gått upp ett nytt stort hål så det är tätat, provtryckt (rejält denna gången) och sen påfyllt igen. Nu tuffar den för fullt igen. Dock är problemet nu att pumpen aldrig stannar, har gått konstant nu sen den blev fixad. En grej som hände när den blev fixat nu var att den blev helt tyst, den har tidigare låtit ganska mycket men det kanske har att göra med att det har läckt.

Men varför stannar den inte, igår-kväll såg jag till att elda på ordentligt med kaminen för att få upp temp i huset och inte ens då stannade den. På panelen sa den att den hade 23 grader i rumstemp och börvärdet var 21.

Sitter på jobbet nu men jag får nog starta upp en ny tråd när jag kommer hem sen så kan jag se till att lägga in alla värden då...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!