Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.  (läst 8982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #15 skrivet: 29 september 2005, 08:43:37 »


Om man räknar med att spara 6000 kWh på tio år och investeringen går på 16000 kr + solfångarna och sparar 600 kWh/år och m2 så ger det vid 4 m2 solfångare (2400 kWh/år) en payofftid (vid elpris 1 kr/kWh) på ca 10 år.

Eftersom värmepumpen tillverkar motvarande energi till 1/3-del av priset blir pay-offtiden i en värmepumpsanläggning alltså ca 30 år.

Eller tänker jag fel  Sc:,h

Tilläggas kan att cirkpumpar o.dylik kringutrustning drar en del för driften.

6000 kwh/kvm. 16.000 är med varmvattenberedare. Jag delade upp total priset för beredare och solfångare.
Ungefär som med VP och radiatorer. Eller borrhål och VP. Varmvattenberedare, pump mm står för halva beloppet.
Resterande 8000kr  för 4 kvm solfångare, som ger 24.000 kwh på 10 år.
MED VP beräkning  COP 3? blir det en återbetalningstid på just det  ungefär 10 år. Ungefär som en vanlig bergvärmeanläggning.  ::)

Vaccumrörsolfångare är torra dvs inget vatten cirkulerar i rören. Det medför att vattenmängen i solvärmesystemet är väldigt liten. Ingen poolpumpeffekt på pumpen direkt ::) utan det går bra med en liten vanlig cirkulationspump som med en styrning går igång då solen värmer.  Dvs systemtekniskt går man hela tiden plus, jag har angivet energinettot i driftsfallen. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!