Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling arbetstank-Diplomat  (läst 13044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Inkoppling arbetstank-Diplomat
« skrivet: 07 februari 2011, 13:48:04 »
Min installatör vill installera Thermias 100l arbetstank enl bif systembild "B".http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/tasaus.pdf
Han anser att det är bästa sättet att få vp och vb att arbeta bra i mitt hus.
Har jag något att vinna på att köra Thermia Optimum eller kommer det bara bli häjkon bäjkon iom att radiatorsystemet har egen circ? (Vad händer om raddiffen är 2 eller 15 grader?) Jag vill verkligen ha en Optimum iom att allt annat än varvtalsstyrda pumpar är passé i min värld, dessutom går man ju miste om den automatiska kb diffen med en vanlig Diplomat. Hur regleras pumparna i en Diplomat? Är det fullt drag med läge 1-2-3 på båda sidor så länge uppvärmningssäsongen pågår och sen motion på sommaren eller?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2011, 14:06:13 »
Hej!
I första hand tycker jag att man bör undvika extra cirkpumpar om det går.
Grejen med Thermias cirkpumpar är annars att de går snålt, då känns det lite knasigt att stoppa in en till.
Arbetstanks-kopplingen brukar man ta till om man har blandat golvvärme/termostater eller liknande så man måste reglera större delen av huset med termostater.
Kan du koppla in den som vanlig volymförstorare/knäpptank (enligt A på bilden) så gör det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2011, 19:06:47 »
Hej!
I första hand tycker jag att man bör undvika extra cirkpumpar om det går.
Grejen med Thermias cirkpumpar är annars att de går snålt, då känns det lite knasigt att stoppa in en till.
Arbetstanks-kopplingen brukar man ta till om man har blandat golvvärme/termostater eller liknande så man måste reglera större delen av huset med termostater.
Kan du koppla in den som vanlig volymförstorare/knäpptank (enligt A på bilden) så gör det.
Jag håller helt med men kan inte bara avfärda hans uppfattning. Jag har 2 st slingor 12mm enrörssystem på öv och 1 slinga 15mm i källare idag. utan justermöjligheter för slingorna. Jag nämnde även att jag den dagen jag ska bygga om relaxavdelningen kommer jag att byta till vattenburen gv där. Hans uppfattning var tydlig men anser ni att jag ändå ska chansa med seriekopplinh och isåfall bygga om ifall det skulle visa sig inte fungera? Jag har iofs termostater på alla element idag men kör med öppna spjäll för att testa och det fungerar bra sen jag vridit ner elpannans kurva med 15 grader...

Och en faktor till som stör mig är att Nibes installationsanvisning av sin volym/knäpptank visar entydigt att seriekopplinh endast fungerar som antiknäpptank. Trots forumets entydighet om motsatsen...http://www.vvs-klimat.se/dokument/639282-3.pdf
« Senast ändrad: 07 februari 2011, 19:16:13 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2011, 20:13:55 »
Det låter ju som att du redan testat att köra utan termostater och fått det att funka.
Det låter helt klart som att det kommer funka fint med tanken som volymförstorare/knäpptank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2011, 23:33:43 »
Jag hade först min tank kopplad som bypass-tank, men insåg efter ett tag och några trådar att det inte funkade så fint i mitt system. Kopplade då om till volymtankskoppling. Om installatören tänker till lite på hur rören placeras vid inkopplingen så behöver det inte vara någon stor affär att koppla om i efterhand. Se också till att de sätter avstängningsventiler på fram- och returledning "efter" tanken, så de inte behöver tömma hela radd-systemet vid ev. omkoppling.

Vad har du för diff över respektive enrörsslinga idag?

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2011, 15:36:25 »
Jag hade först min tank kopplad som bypass-tank, men insåg efter ett tag och några trådar att det inte funkade så fint i mitt system. Kopplade då om till volymtankskoppling. Om installatören tänker till lite på hur rören placeras vid inkopplingen så behöver det inte vara någon stor affär att koppla om i efterhand. Se också till att de sätter avstängningsventiler på fram- och returledning "efter" tanken, så de inte behöver tömma hela radd-systemet vid ev. omkoppling.

Vad har du för diff över respektive enrörsslinga idag?


Äntligen har jag införskaffat en ir och lite masktejp...
Mätdata: Utetemp 0 ºC. inne 21 ºC. Sol. Slinga 1 uppe 4 st 331W raddar. Slinga 2 uppe 1st 996 1 st 617 1st 448.
slinga 3 nere 4 st 331W 1st 996.
Samtliga Danfoss termostater helt öppna men monterade.

Tillopp: 28,5 ºC
Retur: Slinga 1 27, slinga 2 27, slinga 3 25
Total retur till panna: 26 ºC

LÃ¥ga diffar tycker jag!?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2011, 19:03:54 »
Prova att sätta ner hastigheten på cirkpumpen och se vad som händer med diffen. Kolla också vad som händer med värmen i rummen i slutet på slingorna.

Ditt system verkar gå med högt flöde, kanske är din röris lite nervös för att det ska bli dålig värmebalans om man kör vp med 8 graders diff, och vill inte behöva hamna i injusterings-skärselden... Han tycker nog det är mycket bekvämare att kunna köra radsystemet med högt flöde och termostater även framöver, och låta vp-n sköta sig själv mot arbetstanken.

Personligen skulle jag göra det hela ordentligt och köra volymtank och justera in alla raddarna. En global STAD-ventil på varje enrörsslinga är nog praktisk i det läget. Men då ska du vara beredd att lägga många timmar med insexnyckeln och IR-termometern...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2011, 19:09:03 »
Prova att sätta ner hastigheten på cirkpumpen och se vad som händer med diffen. Kolla också vad som händer med värmen i rummen i slutet på slingorna.

Ditt system verkar gå med högt flöde, kanske är din röris lite nervös för att det ska bli dålig värmebalans om man kör vp med 8 graders diff, och vill inte behöva hamna i injusterings-skärselden... Han tycker nog det är mycket bekvämare att kunna köra radsystemet med högt flöde och termostater även framöver, och låta vp-n sköta sig själv mot arbetstanken.

Personligen skulle jag göra det hela ordentligt och köra volymtank och justera in alla raddarna. En global STAD-ventil på varje enrörsslinga är nog praktisk i det läget. Men då ska du vara beredd att lägga många timmar med insexnyckeln och IR-termometern...

Har läst en en del att STAD-ventiler skulle vara bra funkar det inte lika bra med en enkel skjutventil eller har en STAD någon mer funktion misstänker att en stad kostar mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2011, 19:14:50 »
En skjutventil är inte graderad och har heller inget mätutag så man kan kontrolera differans trycket över mätpunkten
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2011, 19:16:01 »
Har läst en en del att STAD-ventiler skulle vara bra funkar det inte lika bra med en enkel skjutventil eller har en STAD någon mer funktion misstänker att en stad kostar mera.

STAD är exakta och har numrering som gör det lätt att hålla reda på var man är i justeringen. Tror säkert det funkar med andra ventiler, men det är nog större risk för strömningsljud om de inte är gjorda för injustering. Sen kan man ju mäta flöde över STAD men det behövs ju inte om man går IR-termometer-vägen.

Jag skulle sätta STAD, det kommer vara så mycket jobb och många justeringar, så allt som kan underlätta är bra. Monteringskostnaden blir densamma, ett gäng hundralappar emellan per ventil i inköp. Har dumsnålat så många gånger i livet att jag lärt mig "the hard way" att underlätta för mig själv med bra grejer.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2011, 19:24:07 »
Har läst en en del att STAD-ventiler skulle vara bra funkar det inte lika bra med en enkel skjutventil eller har en STAD någon mer funktion misstänker att en stad kostar mera.

STAD är exakta och har numrering som gör det lätt att hålla reda på var man är i justeringen. Tror säkert det funkar med andra ventiler, men det är nog större risk för strömningsljud om de inte är gjorda för injustering. Sen kan man ju mäta flöde över STAD men det behövs ju inte om man går IR-termometer-vägen.

Jag skulle sätta STAD, det kommer vara så mycket jobb och många justeringar, så allt som kan underlätta är bra. Monteringskostnaden blir densamma, ett gäng hundralappar emellan per ventil i inköp. Har dumsnålat så många gånger i livet att jag lärt mig "the hard way" att underlätta för mig själv med bra grejer.

Strömnings ljud borde vara liten risk man sätter väl inte en STAD i sovrummet eller vardagrummet är rätt fula. Mäta flöde klarar inte jag av så det har i alla fall inte jag nån nytta av som får hålla mej till ir termometer. Tycker STAD verkar lyxigt för en amatör priset ligger ju runt 1000 lappen eller har jag kollat på fel grej.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2011, 19:37:21 »
Prova att sätta ner hastigheten på cirkpumpen och se vad som händer med diffen. Kolla också vad som händer med värmen i rummen i slutet på slingorna.

Ditt system verkar gå med högt flöde, kanske är din röris lite nervös för att det ska bli dålig värmebalans om man kör vp med 8 graders diff, och vill inte behöva hamna i injusterings-skärselden... Han tycker nog det är mycket bekvämare att kunna köra radsystemet med högt flöde och termostater även framöver, och låta vp-n sköta sig själv mot arbetstanken.

Personligen skulle jag göra det hela ordentligt och köra volymtank och justera in alla raddarna. En global STAD-ventil på varje enrörsslinga är nog praktisk i det läget. Men då ska du vara beredd att lägga många timmar med insexnyckeln och IR-termometern...
Jag tänkte prova cirkpumpen, en Danfoss i en CTC electronic-93 men kan inte se någon hastighetsreglering på den, finns det alltid det?
Stadventiler på varje slinga går ju lätt men vad menar du med att justera in alla raddar? Jag fattar inte riktigt hur det ska gå till, jag har ju liksom inget att mäta mot då bara ett delflöde går upp i radiatorn, restem går ju bara förbi? Hur justerar man in ett dylikt system helt enkelt?
PS. Det står 0,15l/s på en gammal rörritning från att huset byggdes. Är det högt flöde? Jag tror inte för en sekund att flödet justerades in av den rörmokaren eftersom jag märke efter att jag bott i huset i 10 år att värmekurvan stog på max. 80 ºC vid-20...

EDIT: Hittade hastighetsregleringen nu. Ändrade från 3 till 1.

« Senast ändrad: 08 februari 2011, 20:02:41 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2011, 17:10:02 »
Nu har jag provat till i morse att ha cp på 1. Det resulterade i dT på 5 ºC men sänkning med 1 ºC inomhus. Ställde upp till 2 då och när jag kom hem hade det åter stigit en grad men dT var 4 ºC. Är detta ett problem rent generellt med en kommande vp? Hur lång ner sänker en Optimum farten på pumpen för att åstadkomma dT 8? Synd om den sänker så mycket att innetempen börjar sjunka. Kan man ställa den manuellt?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2011, 20:35:33 »
Att temperaturen rent generellt i huset går ner lite är inte konstigt, det beror på att med en större diff så blir medeltempen på raddarna lägre och därmed värmeeffekten från dem. Det åtgärdar du lätt genom att höja kurvan lite i värmepumpens styr. Det som testet med att sänka cp var ment för var snarare att se om värmebalansen funkar med högre diff, dvs om det blir kallare i de rum som ligger i slutet på slingorna RELATIVT till de som är i början av slingorna. Kör ett par dygn till på hastighet 1, och ha alla dörrar stängda inomhus, så märker du om det blir kallare i vissa rum...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2011, 21:05:28 »
Att temperaturen rent generellt i huset går ner lite är inte konstigt, det beror på att med en större diff så blir medeltempen på raddarna lägre och därmed värmeeffekten från dem. Det åtgärdar du lätt genom att höja kurvan lite i värmepumpens styr. Det som testet med att sänka cp var ment för var snarare att se om värmebalansen funkar med högre diff, dvs om det blir kallare i de rum som ligger i slutet på slingorna RELATIVT till de som är i början av slingorna. Kör ett par dygn till på hastighet 1, och ha alla dörrar stängda inomhus, så märker du om det blir kallare i vissa rum...
Tack för att du förbarmar dig Labold! Ok, jag sänker igen och höjer kurvan något snäpp. Har du någon uppfattning om min fundering hur Optimumen hanterar detta?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!