Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia kortare borrdjup?  (läst 4886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia kortare borrdjup?
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2006, 18:03:49 »
Hej Micke & Erland.
Om nu din Rör installatör är en "godkänd" Återförsäljare för Thermia Värmepumpar och inte en som köper av en annan, så har han tillgång till vårat dimensioneringsprogram och kan göra 2 st dimensioneringar på din anläggning.
säg nu att han gör en "normal" kalkyl utan att trixa med varken borrdjup eller temperaturer i borrhålet. Och sedan fixar han en till kalkyl med samma energi förbrukning fast denna gång trixar vi lite, vi lägger på ja säg.. 40 meter extra borrdjup, detta kommer naturligtvis ge dig varmare årsmedels temperatur i borrhålet.
Men ta nu en titt på hur mycket "extra" energi du sparar per år, och jämför detta med den "normala" kalkylen.
Du kommer då att se, att de extra ca 12000 kr du lade ner på 40 meter extra borrhål kommer kanske ta hela levnads tiden på Värmepumpen att tjäna in (snabb kalkylen visade att det va ca 650 kr extra besparnig per år. räknat på de uppgifter du skrev i forumet).
Nu kanske jag tog i lite på intjäningstiden men du förstår säkert mitt argument till att extra meter sällan lönar sig.
// Thermia Support


Som jag sa, kosta vad det kosta vill!!   :D

Vad jag ville säga var att dimensionerar man för minusgrader i hålet så riskerar man frysningsproblem,
även om risken är liten.
Vad jag tycker är viktigare, är att en 'tight' kalkyl inte ger några marginaler för ändrade levnadsförhållanden.
Vill man bygga ut, inreda vinden eller källare, börja snickra i garaget så kan allt det bli uppvärmt med elvärme stora delar av året.

Hålet tycker jag att man ska ta till ordentligt för att det är det som är svårast att ändra i efterhand.

I praktiken så förbereder alla (?) borrare jobbet inkl. slang i verkstan.
Slangen med vikt är kapad och är klar när de kommer och borrar.
Så vad händer om antagandet om grundvatten nivån inte stämmer? Eller om hållet är torrt?
Borrhålet skall dessutom fungera till nästa generations pumpar, och vi ser ju vilka högre krav som de inverter styrda har.

De högre kraven kommer säkert Thermias ocksÃ¥ att ha.   ;)

Hur mycket längre borrar vi idag pga de högre elpriserna? Hur mycket längre borrar vi imorgon,
med högre elpriser och effektivare pumpar?

Sedan stämmer säkert det du ser i kalkylen,
ett längre borrhål blir svårt att räkna hem om alla förutsättningar stämmer och ligger still.

M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!